به گزارش «ایسنا»، طبق آمار، خودروسازان در مجموع ۸۴ هزار و ۹۹۳ دستگاه تولید داشته‌‌ و با تکمیل بخشی از تولید ماه‌های گذشته خود در مجموع ۹۶ هزار و ۹۴۸ دستگاه محصول فروخته‌‌اند. این در حالی است که آنها در خرداد ماه در مجموع ۱۰۳ هزار و ۹۶۹ دستگاه خودرو تولید و برای ۱۱۱ هزار و ۲۴۵ دستگاه محصول خود فاکتور فروش صادر کرده بودند. بر این اساس آمار تولید و فروش خودروسازان در تیر کمتر از ماه پیش از آن بوده است.

در این بین، ایران خودرو در تیر ماه سال جاری در مجموع ۴۶ هزار و ۸۲ خودرو (قریب به ۱۲ هزار دستگاه کمتر از خرداد) تولید کرده و در مقابل برای ۴۳ هزار و ۴۹۰ دستگاه خودرو (۱۵ هزار و ۱۳۴ دستگاه کمتر از خرداد) فاکتور تجاری صادر کرده است. ایران‌‌خودرو می‌گوید از ابتدای خرداد تمام خودروها را به صورت کامل تولید کرده، با این حال آمار فروش این گروه صنعتی نشان می‌دهد تولید محصولاتی مانند پژو، سمند، هایما و البته تارا، با وجود تکمیل ناقصی‌ها کمتر از میزان ماه قبل از آن است. طبق اعلام ایران‌‌خودرو، بخش عظیمی از این تعداد مربوط به تولید آخرین روزهای ماه است که در روز اول ماه بعد تجاری شده است. به تفکیک طبق آمار، ایران‌‌خودرو ۲۹ هزار و ۲۸۲ دستگاه از محصولات گروه پژو و چهار هزار و ۷۶۸ دستگاه از محصولات خانواده سمند را در چهارمین ماه از سال ۱۴۰۱ تولید کرده است. این شرکت همچنین برای ۲۶ هزار و۸۳۲ دستگاه انواع پژو و چهار هزار و ۱۹۰ دستگاه محصولات سمند فاکتور فروش صادر کرده است. ایران‌‌خودرویی‌ها اما ۶هزار و یک دستگاه دنا،۲‌هزار و ۹۵ دستگاه رانا و هزار و ۹۵۰ دستگاه تارا تولید و به ترتیب ۶هزار و ۹۱۳، ۲ هزار و ۷۱۶ و هزار و ۹۱۰ دستگاه از این خودروها را به فروش رسانده‌اند. این گروه خودروسازی در تیر ماه امسال همچنین هزار و ۹۸۵ دستگاه هایما تولید و ۹۱۸ دستگاه از آن را فاکتور کرده است.

اما سایپا دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز در چهارمین ماه از سال جاری در مجموع ۲۷ هزار و ۴۷۴ دستگاه خودرو (پنج هزار و ۸۱۹ دستگاه کمتر از تولید خرداد) تولید و در مقابل برای ۳۸ هزار و ۶۹۸ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است. به تفکیک آمار، گروه خودروسازی سایپا در تیر ماه ۳ هزار و ۳۶۵ دستگاه وانت پراید تولید و ۴ هزار و ۶۰۴ دستگاه از این محصول را نیز تجاری‌‌سازی کرده است. همچنین آمار تولید و فروش شاهین نیز به ترتیب هزار و ۴۹۲ دستگاه و ۲هزار و چهار دستگاه بوده است. در تیر ماه امسال سایپا در مجموع ۲۲ هزار و ۵۳۶ دستگاه از محصولات خانواده X۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک) را به تولید رسانده است. این خودروساز ۳۲ هزار و ۹۰ دستگاه از محصولات این خانواده را در این ماه تجاری‌‌سازی کرده است.

از پارس خودرو هم خبر می‌رسد این شرکت در تیر ماه ۱۱ هزار و ۴۳۷ دستگاه خودرو (هزار و ۱۹۸ دستگاه کمتر از خرداد) تولید و ۱۴ هزار و ۷۶۰ دستگاه (هزار و ۱۸۶ دستگاه بیش از خرداد) فروخته است. ۶ هزار و ۱۵۹ دستگاه از تولید تیر ماه مربوط به محصولات گروه Q۲۰۰ بوده و آمار فروش این محصول نیز ۹هزار و ۴۸۲ دستگاه بوده است. در این مدت همچنین چهار هزار و ۹۳۴ دستگاه کوییک معمولی دنده‌‌ای و ۲۴۶ دستگاه کوییک پلاس اتوماتیک تولید شده که همه آنها به فروش رفته‌اند. پارس خودرو در خرداد امسال، ۹۸ دستگاه ساینا تولید کرده که برای همه آنها فاکتور فروش به ثبت رسیده است. این شرکت در خرداد تولید و فروشی مربوط به کوییک S نداشته است.