نقش فشار باد در عملکرد تایر

فشار صحیح باد تایر باعث استحکام ساختار تایر شده و واکنش، چسبندگی و فرمان‌پذیری خودرو را بهبود می‌بخشد. تنظیم صحیح فشار باد تایر باعث می‌شود که وزن وارد بر تایر به طور یکنواخت در تمام سطوح تایر پخش شود و این امر سبب حفظ ساختار تایر می‌شود. در حالی‌که اکثر رانندگان از تاثیر قابل ملاحظه فشار باد تایر بر فرسودگی، اصطکاک جنبشی و طول عمر آن آگاه هستند، فقط عده کمی ‌می‌دانند که فشار کم باد تایر، تاثیر چشمگیری روی واکنش سریع و دقیق راننده در برابر تغییرات ناگهانی خودرو دارد. معمولا اگر تایر کم‌باد باشد، ضربه‌های جاده کمتر به بدنه خودرو منتقل شده و سواری کمی ‌نرم‌تر می‌شود. به همین علت راننده‌های باتجربه در جاده‌های خاکی طولانی، باد تایرها را کمتر می‌کنند، اما این کار در خودروهای عادی سواری که فاق (دیوار جانبی) لاستیک کوتاهی دارند، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

تایری که فشار باد اضافی داشته باشد سفت و غیرقابل‌انعطاف می‌شود و سطح تماس آن با آسفالت کاهش می‌یابد. اگر فشار باد تایرهای یک خودرو به اندازه ۶ پاوند بر اینچ مربع زیاد باشند هنگام عبور از دست‌اندازها و اشیای ریز در سطح جاده راحت‌تر آسیب می‌بینند. تایرهایی که فشار باد بالاتر از حالت عادی دارند نمی‌توانند ناهمواری‌ها را به‌خوبی جذب کنند و سواری خشک و خشنی را ایجاد می‌کنند. بااین‌حال اگر فشار باد تایر تا حد معینی بالاتر از حالت عادی باشد معمولا باعث بهبود واکنش فرمان و تعادل خودرو هنگام پیچیدن می‌شود. به همین دلیل است که شرکت‌کنندگانی که با تایرهای خیابانی در رقابت‌های Autocross و مسابقات دیگر شرکت می‌کنند، فشار باد تایرهای خود را بالاتر از حالت عادی تنظیم می‌کنند. معایب بالاتر بودن فشار باد تایر از حد استاندارد عبارتند از:

-باریک شدن سطح تماس و کاهش قابلیت‌های عملکردی تایر و پایداری آن

-سلب آسایش و راحتی در رانندگی

-ساییده شدن بیش از حد قسمت میانی لاستیک

-قابلیت جذب نیروهای وارده از جاده به لایه‌های میانی تایر از بین می‌رود و لذا تایرها آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

-به‌دلیل تجمع نیروها در مرکز آج‌ تایر، لایه‌های لاستیکی موجود در تایر در زمان گرم  شدن تمایل زیادی به جدایش پیدا می‌کنند.

معایب کم بودن بیش از حد فشار باد تایر عبارتند از:

-زیاد شدن مصرف سوخت به‌دلیل افزایش سطح تماس با جاده.

-اگر چرخ‌های جلو کم‌‌باد باشند، فرمان سفت یا به یک سمت کشیده می‌شود.

-ساییده شدن سریع‌تر و بیشتر قسمت بیرونی آج‌ها.

-در زمان حرکت، به‌دلیل تغییر شکل زیاد در منطقه تماس با جاده، حرارت تایر فوق‌العاده بالا می‌رود و  امکان جداشدن لایه‌ها بیشتر می‌شود که این مساله خطرات زیادی در پی دارد.

-موج‌دار شدن تایر و بالا رفتن حرارت در سرعت‌های بالا.

بر این اساس لازم است که فشار باد تایرها طبق برچسب تعبیه شده در خودرو یا دفترچه راهنما تنظیم شوند و لازم است که فشار باد تایر‌ها حداقل ماهی یک‌بار و پیش از حرکت در بزرگراه‌ها مورد بررسی قرار گیرند. شرایط مناسب تنظیم باد تایر: تنظیم باد تایر باید زمانی انجام شود که حداقل ۳ ساعت از توقف خودرو در سایه گذشته باشد یا اینکه خودرو کمتر از ۵/ ۱ کیلومتر حرکت کرده باشد. علاوه بر این توصیه شده است که تنظیم باد صبح‌ها انجام شود.