تحت لیسانس کره ، بورد الکترونیکی تولید می‌کنیم

 بر همین اساس، مدیران شرکت «دایا الکترونیک‌پایا» که خود، سالیان سال در زمینه تولیدات لوازم خانگی فعال بودند،  از سال ۲۰۱۲ میلادی حسب نیاز کشور در زمینه تامین بورد‌های الکترونیک لوازم‌خانگی  همکاری خود را با تولیدکنندگان برجسته صنایع الکترونیک در کره جنوبی آغاز کردند. در ابتدا این همکاری به صورت بازرگانی در بخش‌های مختلف طراحی، تامین و تولید انجام شد، اما حدود دوسال است که این شرکت توانسته با تکیه بر دانش و تخصص کارشناسان داخلی و با بهره‌گیری از تجارب متخصصان شرکت کره‌ای، طراحی و  همچنین تولید بوردهای لوازم خانگی را با پیشرفته‌ترین تجهیزات تولیدی و منطبق با استانداردهای جهانی در ایران انجام دهد. مهم‌ترین پارامتر‌های لازم برای تولید بورد‌های الکترونیکی با کیفیت، شامل سه موضوع اساسی طراحی خوب و دقیق، تامین قطعات شناسنامه‌دار و استاندارد و نهایتا فرآیند تولید صحیح با داشتن تجهیزات پیشرفته و نیروی انسانی  متخصص و ماهر است که دایا الکترونیک به‌رغم مشکلات بسیار بالایی که وجود دارد، در هر سه مورد با دقت  و وسواس بالایی موفق عمل کرده است.

مدیر عامل شرکت «دایا الکترونیک پایا» می‌گوید: در این دو سال که مجموعه دایا الکترونیک تاسیس شده، حجم بالایی از نیاز تولیدکنندگان مهم صنایع لوازم خانگی کشور را به‌ویژه در زمینه یخچال و فریزر، با بالاترین کیفیت از نظر کیفیت قطعات مصرفی و فرآیند تولید تحت لیسانس شرکت کره‌ای،  تهیه و تولید  کرده‌ایم.  وی در عین حال معتقد است: تنها بخشی که نیاز به حمایت دولت و مسوولان ذی‌ربط دارد، تولیدکنندگان بوردهای الکترونیکی در داخل کشور نسبت به بوردهای مونتاژ شده وارداتی با افزایش تعرفه‌های وارداتی است که اجرایی کردن آن  موجب رشد و تقویت تولیدکنندگان بوردهای الکترونیکی داخل کشور خواهد شد. متن پیش رو مشروح گفت‌وگوی ما با ناصر بوذری، مدیرعامل شرکت «دایا الکترونیک پایا» درباره قطعه‌سازی است که در ادامه می‌خوانید.

 اهمیت قطعه‌سازی در صنعت لوازم خانگی کشور تا چه اندازه است؟

همان‌طور که تولیدکننده محصول نهایی لوازم خانگی نیازمند این است که مجموعه‌ای از قطعات را طی فرآیندی کنار هم قرار دهد تا محصول نهایی را تولید کند، قطعه‌ساز نیز برای تولید یک قطعه باید همین فرآیند را طی کند،. معتقدم قطعه‌ساز با تولیدکننده محصول نهایی تفاوتی ندارد و هر دو در نهایت یک مجموعه محسوب می‌شوند. لذا اساس فرآیند تولید قطعات با محصول نهایی لوازم خانگی چندان متفاوت نیست. با توجه به اینکه در صنایع الکترونیک به دلایل مختلف، امکان تامین بخش قابل توجهی از قطعات و مواد اولیه در داخل کشور وجود ندارد، باید شرایط برای تامین و ورود قطعات مذکور به کشور فراهم باشد و از طرفی ورود کالاهای بی‌کیفیت که عموما  کالاهای غیر استاندارد چینی هستند، کنترل و پایش شود.

 با چه روشی اقدام به تولید بوردهای الکترونیک می‌کنید؟

کشورهای اروپایی، آمریکایی، چین، ژاپن و کره جنوبی در صنعت الکترونیک پیشرفت بسیاری کرده‌اند. ما نیز اگر بخواهیم رشد کنیم باید ابتدا پا جای شرکت‌های توانمند در حوزه الکترونیک بگذاریم. بی‌شک یکی از قطعات مهم لوازم خانگی بوردهای الکترونیکی است چرا که با طراحی یک بورد خوب می‌توان علاوه بر کنترل و هدایت دستگاه و اجرای فرامین لازم هر دستگاه، مصرف انرژی آن را نیز بهینه کرد و همچنین هوشمندسازی کالاها نیز در این بخش انجام می‌شود. بر همین اساس شرکت دایا الکترونیک در ابتدا همکاری و ارتباط خود را با شرکت‌های مطرح و پیشرو در این صنعت شروع کرد. کره جنوبی با داشتن دانش و تکنولوژی روز جزو برجسته‌ترین صنایع لوازم خانگی مطرح در دنیا است. علاوه بر این با بهره‌گیری از این دانش و استفاده از خطوط تولید پیشرفته و با رعایت دستورالعمل‌های این شرکت‌ها، نسبت به تولید بوردهای لوازم خانگی اقدام کرد و به جرات می‌توان گفت کیفیت محصولات کنونی شرکت دایا الکترونیک تفاوتی با نمونه‌های تولیدی در کره جنوبی ندارد. معتقدم رمز موفقیت ما استفاده از یک الگوی درست و تلاش در پیاده‌سازی صحیح آن الگو در مجموعه خود بوده و زمانی که الگوی درستی را انتخاب می‌کنید و از کشورهای پیشرو در این صنعت الگو می‌گیرید قطعا خروجی درستی هم به دست می‌آید. ضمن اینکه طراحی مطلوب، تامین قطعات شناسنامه‌دار و استاندارد، استفاده از سالن‌های با کیفیت، خط تولید پیشرفته، نیروی انسانی آموزش‌دیده و ماهر،  استفاده از قلع بدون سرب با خلوص ۵/ ۹۹ درصد، استفاده از فلاکس‌های معتبر دنیا و تست‌های صد در‌صدی تمامی ‌محصولات در سه مرحله نتیجه‌‌ای جز کیفیت بالا نخواهد داشت و ما مفتخر به رعایت این الزامات هستیم.

 ظرفیت تولید مجموعه در چه حد و اندازه‌ای است؟

در حال حاضر حدود ۲۵درصد از برنامه خودمان را اجرایی کرده‌ایم و توانایی تولید ۵ میلیون بورد الکترونیکی  در سال را داریم. سایر برنامه‌های تولیدی را نیز به زودی اجرایی خواهیم کرد که امیدوارم بخش مهمی ‌از نیاز تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی کشور را در این صنعت مهم تامین کنیم.

 علاوه بر یخچال، امکان تولید بوردهای الکترونیکی چه محصولات دیگری را دارید؟

شرکت دایا الکترونیک علاوه بر تولید بوردها، نمایشگر‌ها و قطعات الکترونیکی یخچال فریزر، در تولید بوردهای مورد نیاز ماشین لباسشویی، ظرفشویی، پکیج گازی، اجاق گاز، هود، فرهای برقی و گازی و ... و به طور کلی در تمامی ‌محصولات لوازم خانگی که بورد در آنها تعریف شود، فعالیت دارد.  

بوردهای مورد نیاز در تولید پکیج‌های گازی، از بوردهای بسیار مهمی ‌است که عموما از ایتالیا وارد می‌شود، اما در حال حاضر شرکت دایا الکترونیک با به دست آوردن دانش طراحی آن به روش مهندسی معکوس، نسبت به نمونه‌سازی با همان کیفیت، جهت عرضه به تولید‌کنندگان این صنعت اقدام کرده است.

 مشکلات تولید بوردهای الکترونیکی چیست؟

در بخش طراحی و فرآیند تولید مشکلی نداریم و چنانچه مشکلی هم وجود داشته باشد، با جذب نیروی انسانی متخصص داخلی آن را برطرف می‌کنیم. متخصصان داخل کشور در  برخی حوزه‌ها حتی از متخصصان سایر کشورهای پیشرفته نیز توانمندتر هستند. تنها بخشی که نیاز به حمایت دولت و مسوولان ذی‌ربط دارد، حمایت از تولیدکنندگان بوردهای الکترونیکی در داخل کشور نسبت به بوردهای مونتاژ شده وارداتی با افزایش تعرفه‌های وارداتی است که اجرایی کردن آن  رشد و تقویت تولیدکنندگان بوردهای الکترونیکی داخل کشور  را در پی خواهد داشت. درخواست دیگر ما نیز تسهیل در ثبت سفارش‌ها، تخصیص ارز و ... است.

p27 (2)