سید‌علی فاطمی تاکید کرد: مزایای اجرای طرح نسخه الکترونیک بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما بدیهی است چنانچه اجرای این طرح به‌صورت دستوری و با تعیین ضرب‌‌‌‌‌‌‌الاجل برای پزشکان باشد، به نتیجه نمی‌رسد. فاطمی ادامه داد: البته بر اساس آمار سازمان‌های بیمه، میزان مشارکت پزشکان در طرح نسخه الکترونیک از پنج‌درصد در ابتدای سال۱۳۹۹، به حدود ۶۰ تا ۸۰‌درصد در آذرماه سال۱۴۰۰ رسیده است. البته آمار سازمان‌های بیمه دقیق نیست، زیرا آنها فقط پزشکان دارای قرارداد با بیمه را در آمار لحاظ می‌کنند، در حالی‌که بسیاری از پزشکان که بسیاری از آنها از پزشکان مطرح هستند، از آنجا که نیازی به قرارداد با سازمان‌های بیمه ندارند، زیر بار این طرح نرفتند و تعداد آنها در آمار سازمان‌های بیمه لحاظ نشده است.

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه برآورد ما این است که حدود ۴۰ تا ۵۰‌درصد از کل نسخ کماکان کاغذی است، گفت: در حال‌حاضر روزانه حدود یک‌میلیون نسخه در داروخانه‌‌‌‌‌‌‌های کل کشور پیچیده می‌شود. حتی اگر آمار بیمه‌‌‌‌‌‌‌ها را هم ملاک قرار دهیم، ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار عدد از این نسخ کاغذی است و همین تعداد بیمار از اول دی در داروخانه‌‌‌‌‌‌‌ها سرگردان خواهند بود.

فاطمی گفت: اگر قانون بودجه سال۱۴۰۰، پایان آذر‌ماه را تاریخ اجرای طرح نسخه الکترونیک اعلام کرده است، به این معنی است که تا این تاریخ همه مشکلات این طرح حل شده و قابل‌اجرا باشد، نه اینکه با وجود اشکالات فراوان مانند عدم‌گواهی ارزیابی امنیتی، اجرا‌نشدن کدینگ استاندارد، ناقص‌بودن زیرساخت‌های پشتیبانی و ارتباطی که در نامه ۱۸‌آذر مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت آمده است، این طرح به‌صورت اجباری از یک تاریخ مشخص اجرا شود. بدون‌شک با اجرای اجباری‌شدن این طرح، بیشترین فشار به داروخانه‌‌‌‌‌‌‌ها برای پاسخگویی به مردم ناراضی وارد خواهد شد. نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: از مجلس و دولت تقاضا داریم در ضرب‌‌‌‌‌‌‌الاجل اول دی‌ماه تجدیدنظر کنند تا شاهد اختلال در دارورسانی روزانه به۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بیمار در داروخانه‌‌‌‌‌‌‌ها نباشیم.