یکی از انتقادها به خودروسازان این است که درآمد میلیاردی از خودروهای پیش‌فروش‌شده دارند، اما از سوی دیگر، پول زنجیره تامین خود را نداده و با حجم بدهی معوق بالایی روبه‌رو هستند.

 پیگیری مشکل مطالبات معوق از طریق خانه ملت  

دبیر انجمن قطعه‌سازان قم و مدیرعامل قطعه‌سازی شکوهیه قم با بیان اینکه مطالبات معوق قطعه‌سازان استان قم به یک سال رسیده است، گفت: مطالبات معوق شرکت قطعه‌سازی شکوهیه قم به ۱۰میلیارد تومان می‌رسد که از سررسید پرداخت آن زمان زیادی گذشته است. شهاب علی‌عرب افزود: این زمان برای برخی قطعه‌سازان این استان حدود ۱۱ماه بوده است. البته اگر این عدد در این مدت افزایش نیافته، به این ‌دلیل است که در این ۱۱ماه خودروساز به شرکت قطعه‌سازی شکوهیه قم قطعه‌ای سفارش نداده و این بدهی از قبل بوده است. وی با بیان اینکه پر شدن سقف بدهی و تعیین منبع جدید از سوی خودروساز یک روش در خودروسازی‌هاست، گفت: هنگامی که چند پیمانکار وجود داشته باشد، از یکی از آنها آنقدر خرید انجام می‌شود که بدهی به سقف مشخصی برسد و در ادامه، خرید از پیمانکار بعدی آغاز می‌شود تا سقف بدهی در این بخش هم پر شود. به این ترتیب «زمان» خریداری می‌شود تا خودروساز بدون پرداخت بدهی خود به قطعه‌سازان، تولیدش را بدون خلل در تامین قطعات ادامه دهد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان قم در ادامه سخنان خود گفت: برخی از قطعه‌سازان با این روش می‌توانند به خط تولید ورود کرده و قطعات مورد نیاز خودروسازان را تامین کنند، اما به این مساله توجه ندارند که این امر موقتی است و بدون پرداخت هزینه‌ها در زمان مقرر کوتاه‌مدت انجام می‌شود. بنابراین در دام خودروساز می‌افتند و در چاه بدی گرفتار می‌شوند. او گفت: اگر هزینه‌های تولید برگردانده نشود (به‌ویژه برای واحدهای تولیدی کوچک)، آنها از گردونه رقابت حذف می‌شوند.

علی‌عرب در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت قطعات به‌روز پرداخت می‌شود، گفت: خیر، به عنوان مثال قطعه‌ای که ۱۱ماه قبل شرکت شکوهیه قم برای خودروساز تولید کرده است، فلز برنج مورد نیاز آن کیلویی ۶۰هزار تومان بود، اما امروز قیمت این مواد اولیه ۱۷۰هزار تومان است.

مدیرعامل شرکت قطعه‌سازی شکوهیه قم عنوان کرد: اگر پول این قطعات، امروز هم پرداخت شود، قدرت خرید من به‌عنوان قطعه‌ساز بسیار کاهش یافته است؛ درحالی‌که اگر قطعات را نگه می‌داشتم و امروز به فروش می‌رساندم، سه‌برابر سود کرده بودم.

علی‌عرب در پایان با بیان اینکه دست قطعه‌ساز به جایی نمی‌رسد، گفت: این استان حدود ۳۰ قطعه‌ساز دارد و غالبا جزو آسیب‌دیدگان در حوزه دریافت مطالبات خود هستند. از این‌رو در حال رایزنی و مذاکره با نماینده استان قم در مجلس شورای اسلامی هستیم تا مشکل مطالبات معوق قطعه‌سازان این استان زودتر رفع شود.

 قیمت‌ها برای نیمه دوم به‌روزرسانی می‌شود

رئیس انجمن سازندگان قطعه، ماشین و مجموعه‌های صنعتی و خودروی تبریز و مدیرعامل شرکت آذراتصال درباره مطالبات معوق قطعه‌سازان استان آذربایجان‌شرقی و به‌روز شدن قیمت‌ها برای قطعه‌سازان از سوی خودروسازان گفت: نرخ قطعات به‌مرور در حال به‌روزرسانی و پرداخت هزینه‌های قطعات هر دوماه برای ما در حال انجام است. یونس اکبرپور پایدار افزود: رقم مطالبات آذراتصال از خودروسازان کشور حدود ۱۱ میلیارد تومان است. البته در حال حاضر زمان پرداخت مطالبات کمی طولانی شده، اما خودروساز عنوان کرده است که مابه‌التفاوت قیمتی را حتما پرداخت خواهد کرد. مدیرعامل شرکت آذراتصال با بیان اینکه قیمت قطعات در ۶ماه نخست سال بر اساس قیمت سال قبل محاسبه و پرداخت شد، گفت: براساس مذاکرات انجام‌شده قرار است در نیمه دوم سال قیمت‌ها روزآمد شود.

رئیس انجمن سازندگان قطعه، ماشین و مجموعه‌های صنعتی و خودروی تبریز در پاسخ به این پرسش که قیمت قطعات سایر قطعه‌سازان این استان هم به‌روز شده است یا خیر، گفت: این امر تقریبا برای تمام قطعه‌سازان استان آذربایجان‌شرقی در حال انجام است. به‌طور قطع، هنگامی که خودروسازی قیمت‌ قطعات یک واحد صنعتی را به‌روزرسانی می‌کند، برای سایر قطعه‌سازان هم همین رویه را خواهد داشت.

 ۱۸هزار میلیارد تومان مطالبات معوق قطعه‌سازی

در ادامه رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن خراسان‌رضوی و مدیرعامل گروه توسعه قطعات خودروی پیروز درباره وضعیت پرداخت مطالبات قطعه‌سازان این استان گفت: پرداخت مطالبات تا پیش از شهریور خوب بود، اما از این ماه به این سو پرداخت‌ها صفر شده است. در واقع چند هفته است که هیچ‌یک از خودروسازان پرداختی به ما نداشتند.

محمدمهدی شکورزاده افزود: مدت‌زمان تحویل قطعه و پرداخت هزینه‌های آن با دیرکرد چند هفته‌ای اخیر به بالای ۱۵۰روز رسیده است. بیش از یک ماه است که هیچ قطعه‌سازی در این استان پولی دریافت نکرده‌ است. او گفت: روند پرداخت ۱۲۰روز بوده که پیش از شهریور روال پرداخت یکی از خودروسازان بزرگ کشور خیلی خوب انجام می‌شد، اما در چند هفته اخیر خودروسازان تحت فشار زیادی به‌لحاظ مالی هستند. رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن خراسان‌رضوی تصریح کرد: یکی از چالش‌های اصلی خودروسازان، تعیین قیمت از سوی شورای رقابت بوده که عنوان می‌کنند مشکلات نقدینگی را برای آنها به همراه داشته است؛ در نتیجه، مشکلات مالی این شرکت‌ها به زنجیره تامین آنها هم منتقل شده است. مدیرعامل گروه توسعه قطعات خودروی پیروز درباره مطالبات این شرکت گفت: در مجموع، بدهی خودروسازان به این شرکت (تا هفته سوم مهر) حدود ۴۰میلیارد تومان است.

شکورزاده درباره به‌روزرسانی قیمت قطعات هم گفت: نرخ قطعات در نیمه نخست سال به‌روز نشد، اما یکی از خودروسازان قول داده است که برای نیمه دوم سال، قیمت قطعات را با نرخ روز محاسبه کند. در واقع توافقات به‌روز شدن قیمت‌ها انجام شده است. عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور با بیان اینکه بر اساس آمار این انجمن حدود ۱۸هزار میلیارد تومان بدهی‌ سررسیدشده وجود دارد، گفت: این رقم مربوط به مطالبات بالای ۱۲۰روز است. البته بخشی از این موضوع به تولید خودروهای ناقص برمی‌گردد که عنوان می‌شود هر خودروساز تعداد زیادی خودروی تجاری‌نشده در پارکینگ دارد. اگر پول این محصولات به شرکت خودروساز برگردد، به طور قطع بخشی از این مطالبات صفر خواهد شد.