بمب‌افکن عتیقه ارتش آمریکا که هنوز پرواز می‌کند+عکس

در دوران جنگ سرد، مقامات نظامی آمریکا به یک بمب‌افکن غول‌پیکر احساس نیاز می‌کردند. همین نیز باعث شد که در سال ۱۹۵۳ و کمی پیش از آغاز ریاست‌جمهوری آیزنهاور، تست‌های اولیه B-52 استراتوفورترس آغاز شود.

ارتش آمریکا در مجموع ۷۴۴ فروند از این هواپیما را به شرکت بوئینگ سفارش داد که آخرین فروند از آن در سال ۱۹۶۲ تحویل داده شدند.

از همان ابتدا مشخص بود که بی ۵۲ یک هواپیمای استراتژیک و فوق‌العاده توانمند است؛ اما قطعا طراحان بوئینگ نیز گمان نمی‌کردند که در صدر قدیمی ترین هواپیماهای در حال خدمت جهان قرار گیرد. ارتش آمریکا تاکنون بارها سیستم‌های مختلف این هواپیما را به‌روزرسانی کرده است تا متناسب با نیازهای روز باشد. همچنین اخیرا آنها میزبان موتورهای جدید و سیستم‌های اویونیک پیشرفته شده‌اند تا اینکه بتوانند تا سال ۲۰۴۰ عملیاتی باقی بمانند.

بمب‌افکن عتیقه ارتش آمریکا که هنوز پرواز می‌کند / عکس

در این صورت B-52 استراتوفورترس رکورد یک قرن پرواز در آسمان را از آن خود خواهد کرد. اما چرا این هواپیما تا این حد برای ارتش آمریکا مهم باشد؟ این هواپیما می‌تواند حداکثر ۳۲ تن سلاح و مهمات را با خود حمل کند و با یکبار سوخت‌گیری نیز قادر به طی کردن ۱۴ هزار کیلومتر است. هرچند که با سوخت‌گیری هوایی می‌توان شعاع عملیاتی را تا زمان هوشیاری خدمه افزایش داد.

به‌عنوان مثال در سال ۱۹۹۶ یکی از قدیمی ترین هواپیماهای در حال خدمت جهان توانست مسافت ۲۲ هزار کیلومتر را در طول ۲۴ ساعت پرواز کند. ماموریت این پرواز هدف‌ قرار دادن نیروگاه‌های برق و مراکز مخابراتی بغداد بود. حتی در جنگ اول خلیج فارس نیز ۴۰ درصد از کل بمب‌هایی که نیروهای ائتلاف بر سر ارتش عراق ریختند، توسط این هواپیما شلیک شده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.