4 نوشیدنی پرطرفدار که عمرتان را کم می‌کند

براساس مطالعه‌ای که نتیجه آن در سال ۲۰۱۳ در مایوکلینیک منتشر شد، محققان اعلام کردند که مصرف بیش از ۴ فنجان قهوه در روز می‌تواند خطر مرگ بر اثر بیماری‌های مختلف را در سنین متفاوت افزایش دهد. براساس این مطالعه، محققان به این نتیجه رسیدند که زیاده‌روی در مصرف بعضی از نوشیدنی‌ها می‌تواند مستقیما با کاهش طول عمر افراد در ارتباط باشد.

مصرف حجم متعادلی از قهوه در طول روز هیچ اشکالی ندارد اما زیاده‌روی در نوشیدن قهوه با افزایش ترشحات اپی‌نفرین، مهار فعالیت صحیح انسولین و افزایش فشار خون همراه است. از طرف دیگر، زیاده‌روی در نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌تواند عوارضی مانند سردرد، اختلال خواب، افزایش تحریک‌پذیری عصبی، افزایش ضربان قلب، لرزش‌های عضلانی و تکرر ادرار را هم به دنبال داشته باشد. در ادامه این مطلب با سایر نوشیدنی‌هایی که زیاده‌روی در مصرف آنها می‌تواند طول عمر شما را کاهش دهد، آشنا خواهیم شد.

۱. آبمیوه‌های شیرین

براساس نتایج مطالعات منتشر شده در مایوکلینیک، محققان اعلام کرده‌اند که عادت به مصرف منظم نوشیدنی‌های شیرین و حاوی قند و شکر، ارتباط مستقیمی با کوتاه‌تر شدن طول عمر افراد دارد. عادت به نوشیدن انواع نوشیدنی‌های شیرین (از آبمیوه‌های حاوی قند افزوده تا تمامی نوشیدنی‌های گازدار و شیرین) مستقیما با افزایش وزن، ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی مرتبط است. افرادی که به مصرف مداوم نوشیدنی‌های شیرین عادت دارند، در مقایسه با افرادی که کمتر از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر مرگ زودهنگام قرار می‌گیرند. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهند که مصرف نوشیدنی‌های شیرین احتمال مرگ ناشی از سرطان (مخصوصا سرطان پستان در زنان) را افزایش می‌دهد.

۲. نوشابه‌های گازدار

عادت به مصرف نوشابه‌های گازدار سلامت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با افزایش احتمال ابتلا به چاقی، فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، دیابت نوع ۲ و التهاب در بدن، خطر مرگ زودهنگام را بیشتر می‌کند. از این‌رو، محققان مایوکلینیک صراحتا اعلام کرده‌اند، افرادی که به مصرف روزانه یا مداوم نوشابه‌های گازدار عادت دارند، حتما بیشتر از سایر افراد با خطر مرگ زودهنگام مواجه هستند.

۳. نوشابه‌های رژیمی

اگر فکر می‌کنید که نوشابه‌های رژیمی می‌توانند گزینه‌های بهتری نسبت به نوشابه‌های گازدار معمولی باشند، قطعا اشتباه می‌کنید. نوشابه‌های رژیمی مقادیر قابل توجهی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی را در خود جای داده‌اند. مطالعات علمی هم نشان می‌دهند که دریافت مداوم شیرین‌کننده‌های مصنوعی از طریق نوشابه‌های رژیمی می‌تواند خطر سکته مغزی در زنان را افزایش دهد. هرچند که مصرف حجم متعادلی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی تقریبا خطر چندانی ندارد اما زیاده‌روی در مصرف نوشابه‌های رژیمی می‌تواند سلامت تان را به خطر بیندازد. ضمن اینکه محققان صراحتا اعلام کرده‌اند نوشابه‌های رژیمی فاقد هرگونه ارزش تغذیه‌ای هستند.

۴. نوشابه‌های انرژی‌زا

اگر ورزشکار هستید و عادت به مصرف منظم انواع نوشابه‌های انرژی‌زا دارید، بهتر است بدانید که این نوشیدنی‌ها می‌توانند عمر شما را کوتاه کنند. براساس تحقیقات محققان مایوکلینیک، نوشیدن فقط یک بطری از نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند علاوه بر افزایش ناگهانی فشار خون، سطح هورمون استرس را هم در بدن افزایش دهد و باعث بالا رفتن التهاب در بدن شود. در چنین شرایطی، احتمال ابتلا به مشکلات قلبی مانند انواع سکته‌ یا حمله‌های قلبی (حتی در افراد سالم) افزایش پیدا میکند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.