نخست‌وزیر لبنان: توافق ایران و عربستان برای ما پیامد مثبت خواهد داشت

نخست‌وزیر لبنان در پاسخ به پرسشی درباره توافق ایران و عربستان و پیامدهای آن برای کشورش گفت: «توافق ایران و عربستان به وضوح امروز تنش‌های فرقه‌ای را کاهش داده است. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و روابط عالی ما با عربستان تاثیر مثبتی بر لبنان خواهد گذاشت و امیدوارم به زودی شاهدش باشیم.»

یورونیوز نوشت: نجیب میقاتی می‌گوید هر چند نمی‌تواند سرمایه‌گذاری مجدد عربستان در لبنان را تائید کند اما «وعده‌هایی» در این زمینه داده شده است.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان ابراز امیدواری کرد که کشورش به زودی شاهد پیامدهای «مثبت» توافق اخیر ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دوجانبه باشد.

نخست‌وزیر لبنان در پاسخ به پرسشی درباره توافق ایران و عربستان و پیامدهای آن برای کشورش گفت: «توافق ایران و عربستان به وضوح امروز تنش‌های فرقه‌ای را کاهش داده است. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و روابط عالی ما با عربستان تاثیر مثبتی بر لبنان خواهد گذاشت و امیدوارم به زودی شاهدش باشیم.»

نجیب میقاتی همچنین افزود که هر چند نمی‌تواند سرمایه‌گذاری مجدد عربستان در لبنان را تائید کند اما «وعده‌هایی» در این زمینه داده شده است. 

«سوریه در قلب دنیای عرب است»

نخست‌وزیر لبنان در مورد پایان تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب نیز گفت که از نظر او همسایه شرقی کشورش «کشوری عرب است و خواهد بود.»

نجیب میقاتی افزود که تعلق سوریه به دنیای عرب «یک تصمیم» نیست و «سوریه در قلب دنیای عرب» قرار دارد. 

وی افزود که در جریان گفتگوهایی که پیش از دعوت از دولت سوریه برای حضور در نشست اتحادیه عرب صورت گرفت قرار نداشت. نخست‌وزیر لبنان ابراز امیدواری کرد که سوریه «تولدی دوباره» و «توسعه اقتصادی» در پیش داشته باشد. 

نجیب میقاتی در بخش دیگری از این مصاحبه بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را «مهمترین امر» برای لبنان خواند و اعلام کرد که هیاتی لبنانی از وزارت امنیت این کشور برای گفتگو درباره سرنوشت آوارگان به سوریه خواهد رفت.

نخست‌وزیر لبنان تاکید کرد که این مذاکرات در چهارچوب طرح اتحادیه عرب صورت خواهد گرفت و بیروت با دیگر کشورهای عضو این اتحادیه «هماهنگی‌های» لازم را انجام خواهد داد. 

او افزود که کشورش رویکردی «نژادپرستانه» در قبال حضور آوارگان سوری ندارد اما در عین حال مجبور به اخراج آن دسته از اتباع خارجی است که به طور غیرقانونی در لبنان به سر می‌برند. 

به گفته نجیب میقاتی دولت لبنان طرح‌های کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان دارد. 

نخست‌وزیر لبنان گفت که در جریان سفرش به بروکسل برای شرکت در کنفرانسی درباره سوریه با مقام‌های اتحادیه اروپا درباره بازگشت آوارگان سوری به کشورشان گفتگو خواهد کرد. 

«تروریسم متمایز از سلاح مقاومت است»

نجیب میقاتی در مورد انتقادهایی که از نقش حزب‌الله لبنان در اداره امور کشورش می‌شود بر لزوم تفاوت قائل شدن بین «تروریسم» و «سلاح مقاومت» تاکید کرد. 

وی حزب‌الله لبنان را یک «حزب مقاومت» خواند که به دنبال آزادسازی سرزمین‌های اشغالی لبنان است. او ضمن رد وجود «دولت در دولت» گفت که حکومت لبنان با رقیبی برای استفاده از حق حاکمیت بر خاک خود روبرو نیست. 

نخست‌وزیر لبنان ضمن رد استفاده از سلاح‌های حزب‌الله لبنان در داخل کشور گفت که سلاح‌های این گروه برای مقابله با «مقاومت در برابر اسرائیل» به عنوان «دشمن» مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی افزود که در صورت آزادسازی سرزمین‌های اشغالی کشورش دیگر توجیهی برای استفاده از سلاح‌ها نه برای مقاومت و نه در داخل کشور وجود نخواهد داشت. 

«دعوت از زلنسکی عادی بود»

نجیب میقاتی دعوت از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین برای شرکت در نشست اتحادیه عرب در جده را «عادی» توصیف کرد و افزود که درهای این اتحادیه بر روی هیچ‌ کس بسته نیست. 

وی با اشاره به اشغال خاک کویت از سوی عراق در دهه ۱۹۹۰ تاکید کرد که موضع اصولی بیروت مخالفت با اشغال خاک کشورهای دیگر است. نخست‌وزیر لبنان افزود که این سخنان موضع‌گیری از سوی او علیه مسکو محسوب نمی‌شود و سیاست اصولی لبنان است. 

نجیب میقاتی افزود که کشورش همواره روابطی «عالی» با مسکو داشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.