8 عادتی غلطی که به مغزتان آسیب می‌زند

 بعضی از عادات غلط هستند که ممکن است در حال انجام آن‌ها باشید و به طور ناآگاه به ذهن خود آسیب بزنید.

اگر سعی کنید که جلوی این رفتارهای مخرب را بگیرید، با آثار مثبت بهبود فعالیت‌های ذهن خود مواجه خواهید شد. و به سلامت ذهن خود کمک شایانی کرده‌اید.

۱) کم خوابی و عدم تجربه خواب مناسب

یکی از مواردی که باید به آن توجه کافی داشته باشید، کیفیت مناسب خواب شما می‌باشد. عدم خواب کافی می‌تواند تاثیرات منفی فراوانی بر عملکرد مناسب مغز داشته باشد. بنابراین سعی کنید عوامل تاثیرگذار بر افزایش کیفیت خواب را رعایت کنید. و سعی کنید از انجام فعالیت‌هایی که باعث کم خوابی و بی خوابی شما می‌شوند، پرهیز نمایید. به عنوان مثال توجه به ساعات منظم استراحت و خواب، عدم مصرف موادی که باعث از بین رفتن نظم خواب شما می‌شوند و توجه به عواملی که باید در اتاق خواب شما رعایت شوند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

۲) تنهایی بیش از حد

همه ما دوست داریم در طول زندگی خود زمان‌هایی را تنها باشیم. و به این موضوع نیاز داریم. اما باید بدانیم که انسان برای زندگی اجتماعی آفریده شده است. و تنهایی بیش از حد می‌تواند برای هر یک از ما مشکلاتی را به وجود بیاورد. منظور از ارتباط، تنها ارتباطات اجتماعی موجود در فضای مجازی نیست. بلکه نیاز به ارتباط چهره به چهره نیز در در انسان وجود دارد. افرادی که با دوستان زیادی ارتباط دارند، از وضعیت سلامت ذهن بهتری برخوردار خواهند بود. همچنین این افراد کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال مغز قرار می‌گیرند.

۳) خوردن زیاد خوراکی‌ها و تنقلات مضر(junk food)

اگر به فکر سلامت ذهن خود هستید، باید تا جای ممکن از مصرف تنقلات مضر خودداری کنید. بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف زیاد غذاهای مضر مانند چیپس و پفک و انواع فست فودها تاثیرات منفی زیادی بر حافظه و تمرکز و عملکر ذهن می‌گذارند. در عوض شما می‌توانید خوراکی‌های مفید مانند انواع آجیل، میوه‌ها و سبزیجات و انواع اسموتی‌ها جایگزین خوراکی‌های مضر کنید.

۴) گوش دادن به موسیقی با هدفون با صدای بالا

یکی از کارهایی که تاثیرات منفی زیادی بر عملکرد بخش‌های مختلف ذهن می‌گذارد، گوش دادن به موسیقی با صدای بالا می‌باشد. اگرچه موسیقی‌های شاد و مناسب می‌توانند باعث افزایش تمرکز و خلاقیت ذهن شوند. اما موسیقی‌های نامناسب نیز تاثیرات منفی از خود نشان می‌دهند. علاوه بر اینکه بخواهید با هدفون و صدای زیاد به انجام این کار مشغول شوید. این کار باعث از بین رفتن بافت‌های مغزی و همچنین ابتلا به بیماری‌های عصبی و الزایمر خواهد شد. بنابراین سعی کنید همیشه کمتر از ۶۰ درصد میزان صدای هدفون را استفاده کنید. و همچنین هیچگاه بیشتر از دو ساعت به صورت مداوم با هدفون‌ها به موسیقی گوش ندهید که برای سلامت ذهن بسیار مضر است.

این عادت‌ها باعث آسیب جدی به مغز می‌شود

۵) تحرک کم برای آسیب به مغز

ورزش منظم و تحرک کافی از عوامل بسیار تعیین کننده در حفظ سلامت ذهن و جسم به شمار می‌رود. در صورتی که در طول روز تحرک کافی ندارید. پیشنهاد می‌شود که هرچه سریع تر ورزش منظم را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. در غیر این صورت شما در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های قلبی، الزایمر زودرس و همچنین دیابت و … قرار خواهید گرفت.

۶) مصرف دخانیات موثر در سلامت ذهن

مصرف انواع مختلف دخانیات مانند سیگار علاوه بر عوارض جبران ناپذیری که بر سلامت جسم شما دارد. باعث زوال مغز و عملکرد نامناسب آن نیز می‌شود. مصرف سیگار همچنین می‌تواند احتمال ابتلا به آلزایمر و زوال مغز و وقوع سکته قلبی را تا دو برابر افزایش دهد. بنابراین اگر از افراد سیگاری محسوب می‌شوید و یا در خانواده شما فردی سیگاری وجود دارد. سعی کنید هر چه سریعتر برای ترک کردن آن اقدام کنید. تا بیشتر از سلامت ذهن شما به خطر نیفتاده است.

۷) پرخوری

اگر اقدام به پرخوری کنید، حتی اگر نوع مناسبی از خوراکی‌ها را مصرف کنید، باعث به خطر انداختن سلامت ذهن خود شده‌اید. در حقیقت پرخوری باعث کاهش عملکرد دستگاه عصبی و در نتیجه پایین آمدن سطح تمرکز و اختلال در حافظه خواهد شد. همچنین پرخوری در طولانی مدت باعث اضافه وزن و ابتلا به بیماری‌های مختلف جسمی و روحی می‌شود. بنابراین سعی کنید با به کارگیری یک رژیم غذایی سلامت محور، به سلامت ذهن و جسم خود کمک کنید.

۸) سپری کردن زمان طولانی در تاریکی

عدم دریافت نور طبیعی به مقدار کافی منجر به کند شدن عملکرد مغز و افسردگی خواهد شد. دانشمندان همچنین معتقدند که نور خورشید به عملکرد مناسب مغز و سلامت ذهن کمک زیادی می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.