پیدا شدن سر و کله خرس‌هایی عجیب

بزرگترین شکارچیان زمین به همراه خرس‌های قهوه‌ای بطور فزاینده‌ای در حال عبور از عرض‌های جغرافیایی بالاتر هستند و خرس‌های سفید دورگه را به قطب شمال می‌آورند. (خرس‌های سفید دورگه حاصل جفت‌گیری خرس‌های گریزلی با خرس‌های قطبی هستند.)

 

به گزارش خبرآنلاین، در سال ۲۰۰۶ یک شکارچی در قطب شمال کانادا به خرسی شلیک کرد که شبیه بقیه خرس‌ها نبود. بعدها آزمایش DNA این خرس تایید کرد که این حیوان در واقع حاصل جفت‌گیری دو خرس گریزلی وخرس قطبی است.

در سالهای پس از آن، این گونه خرس که به آنها «پیزلی» یا «برولار» می‌گویند بیشتر و بیشتر در آمریکای شمالی دیده شده‌اند. اکنون محققان در سیبری هشدار می‌دهند که همین اتفاق ممکن است در سایر مناطقی یخ‌زده شمالی نیز اتفاق بیافتد.

اینوکنتی اوخلوپکوف، محقق شعبه سیبری آکادمی علوم روسیه به TASS (آژانس خبری روسیه) گفت: « خرس‌های برولار در حال حرکت به سمت توندارها (سرزمین‌های پیرامون مدار قطب شمال) هستند. این خرس‌ها در پایین دست رودخانه کولیما، جایی که خرس‌های قطبی زندگی می‌کنند دیده شده‌اند. به عنوان مثال، خرس‌های برولار در منطقه آنابار (یاکوتیا، روسیه) دیده شده‌اند. به احتمال زیاد در آینده خرس‌های دورگه‌ای از خانواده خرس‌های قطبی و خرس های قهوه‌ای بوجود خواهند آمد.»

خرس‌های قطبی و خرس‌های قهوه‌ای تنها ۵۰۰ هزار سال پیش از یکدیگر جدا شدند. اگرچه این امر کمی نامعمول است، اما جفت‌گیری بین این دو گونه گاهی می‌تواند منجر به بدنیا آمدن فرزندانی شود که قابلیت باروری دارند.

با تشدید تغییرات اقلیمی و آشکار شدن زمین‌ها و منابع غذایی جدید، میزان اتفاقاتی از این دست که در آن خرس‌های قهوه‌ای به سمت شمال حرکت کنند و در مسیر خرس‌های قطبی قرار بگیرند بیشتر خواهند شد. و به همین ترتیب با ذوب شدن یخ‌های دریا، احتمال اینکه خرس‌های قطبی به سمت جنوب و سرزمین های جدید حرکت کنند و در مسیر خرس‌های قهوه‌ای قرار بگیرند نیز بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید:‌

عکس | مردی که اتفاقی سنگی با ارزش‌تر از طلا را به خانه آورد!
عکس | این کرم در یک چشم به هم زدن تبدیل به مار می‌شود!

در حال حاضر به گزارش مردم محلی، در برخی مناطق روسیه، هر دو گونه در مکان‌های مشابهی رفت و آمد می‌کنند. در منطقه یاکوتیا سیبری دو گروه از جمعیت خرس‌های قطبی وجود دارند که احتمالا می‌توانند با خرس‌های قهوه‌ای تولید مثل کنند.

در برخی مطالعات تخمین زده می‌شود که خرس‌های قطبی به جز چند زیرجمعیت که در مرتفع‌ترین مناطق قطب شمال زندگی می‌کنند، تا سال ۲۱۰۰ به مرحله انقراض خواهند رسید. و اگر تعداد زیادی از آنها با خرس‌های قهوه‌ای ترکیب نژادی شوند، گونه خالص آنها زودتر ناپدید خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود که جمعیت خرس‌های قطبی با ذوب شدن یخ‌های قطب به شدت کاهش پیدا کنند، اما در حال حاضر کارشناسان نگران هستند که تعداد خرس‌های باقیمانده نیز در اثر جفت‌گیری با بقیه خرس‌ها و پیدایش خرس‌های دو رگه، ژنتیک خالص خود را از دست بدهند.

در واقع همین الان که شما در حال خواندن این مقاله هستید، این اتفاق افتاده است. در سال ۲۰۱۰ محققان در آمریکای شمالی خرس سفیدی را پیدا کردند که مادرش یک خرس دو رگه و پدرش یک خرس قهوه‌ای بود.

برخلاف خرس‌های قطبی که بیشتر از گوشت و چربی پستانداران تغذیه می‌کنند، خرس‌های قهوه‌ای دارای رژیم غذایی بسیار متنوعی هستند. آنها تقریبا هر چیزی را که بتوانند با پنجه‌هایشان بگیرند می‌خورند، و این بدان معناست که آنها احتمالا در آینده با هر گونه تغییرات زیست محیطی که ممکن است اتفاق بیافتد، به خوبی تطبیق پیدا خواهند کرد.

خرس‌های قطبی تقریبا قابلیت تطبیق با شرایط جدید را ندارند، اما شاید ژن‌های جدید از خرس‌های قهوه‌ای به زنده ماندن این گونه در قطب شمال کمک کند.اگر چنین باشد، ممکن است خرس‌های قطبی همچنان در دهه‌های آینده وجود داشته باشند، اما هرگز مانند قبل نخواهند بود.حتی ممکن است یک روز آنها به یک گونه کاملا جدید تبدیل شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.