مصرف قهوه در دوران بارداری همچنان خطر دارد؟/نتایج یک تحقیق جدید

به گزارش مدیکال‌اکسپرس، محققان دانشگاه "کوئینزلند"(Queensland) دریافته‌اند که لذت بردن از یک قهوه لاته یا قهوه لانگ بلک هیچ خطری برای زنان باردار ندارد.

دکتر "گان-هلن موئن"(Gunn-Helen Moen)، دکتر "دنیل هوانگ"(Daniel Hwang) و "کارولین بریتو نونس"(Caroline Brito Nunes) از مؤسسه زیست‌شناسی مولکولی دانشگاه کوئینزلند، از ژنتیک برای تجزیه و تحلیل عادات نوشیدن قهوه در افراد استفاده کردند و یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که مصرف محدود قهوه در دوران بارداری باعث افزایش خطر سقط جنین، مرده‌زایی یا زایمان زودرس نمی‌شود.

دکتر "موئن" می‌گوید: دستورالعمل‌های کنونی سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که زنان باردار باید کمتر از ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین یا دو تا سه فنجان قهوه در روز مصرف کنند. اما این دستورالعمل بر اساس مطالعات مشاهده‌ای ارائه شده که در آن بررسی مجزای نوشیدن قهوه از سایر عوامل خطر مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل یا رژیم غذایی نامناسب کار دشواری است. ما می‌خواستیم بفهمیم که آیا قهوه به تنهایی پیامدهای نامطلوبی برای بارداری دارد یا خیر و اکنون تحقیقات ما نشان می‌دهد که اینطور نیست.

دکتر "هوانگ" گفت که عادات نوشیدن قهوه تا حدودی ژنتیکی است، و مجموعه خاصی از ژن‌های متنوع بر مقدار قهوه‌ای که می‌نوشیم اثر می‌گذارد.

وی افزود: ما نشان دادیم که این گونه‌های ژنتیکی نه تنها بر مصرف قهوه در جامعه بلکه بر زنان باردار نیز اثر می‌گذارند.

محققان با استفاده از روشی به نام آزمایش "تصادفی مندلی"(Mendelian Randomization) هشت گونه ژنتیکی که عادات قهوه نوشیدن زنان باردار را پیش‌بینی می‌کنند مورد بررسی قرار دادند تا دریابند که آیا این گونه‌ها بر بارداری و زایمان زنان تاثیری می‌گذارد یا خیر.

دکتر "هوانگ" می‌گوید: از آنجایی که ما نمی‌توانیم از زنان بخواهیم مقادیر تجویز شده‌ای از قهوه را در دوران بارداری خود بنوشند تا آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم، در نتیجه از تجزیه و تحلیل ژنتیکی برای شبیه‌سازی یک کارآزمایی تصادفی استفاده کردیم.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان داد که خطر سقط جنین، مرده‌زایی یا زایمان زودرس در زنانی که قهوه می‌نوشند، وجود ندارد.

دکتر "هوانگ" گفت: در مورد رژیم غذایی در دوران بارداری به اغلب زنان توصیه می‌شود که از مصرف قهوه صرف نظر کنند، اما این مطالعه نشان می‌دهد که آنها همچنان می‌توانند بدون نگرانی از نوشیدن قهوه لذت ببرند.

محققان تاکید می‌کنند که این مطالعه فقط به برخی از پیامدهای نامطلوب بارداری توجه داشته است و ممکن است مصرف کافئین بر دیگر جنبه‌های مهم رشد جنین تأثیر بگذارد.

دکتر "موئن" گفت: به این دلیل ما مصرف زیاد قهوه در دوران بارداری را توصیه نمی‌کنیم، بلکه مصرف کم یا متوسط ‌قهوه را توصیه می‌کنیم.

این تحقیق در مجله "International Journal of Epidemiology" منتشر شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.