افزایش ارزش معاملات خرد/نمادهای مؤثر بر شاخص‌ها

در معاملات روز سه‌شنبه، سوم اسفند ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران با افزایش ۳ هزار و ۲۱۱ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۸۰۱ واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد ۷۸۲واحدی در سطح ۳۲۸ هزار و ۶۶۳ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۵ واحد بالا آمد و در سطح ۱۷ هزار و ۵۲۸ واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۲۵۱ نماد رشد قیمت داشتند که ۱۷۱ نماد بورسی و ۸۰ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۲۰۵ نماد کاهش قیمت داشتند که ۱۵۰ نماد بورسی و ۵۵ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۵۱ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۴۱ درصد بازار افت قیمت داشتند.

نمادهای مؤثر بر شاخص‌ها

در روز سه‌شنبه قیمت سهام اغلب نمادهای پالایشی رشد قیمت داشتند و گروه‌‌ «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» سبزترین گروه‌‌‌ بازار بود. 

امروز نمادهای «فارس»، «شبندر» و «شپنا» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند و «جم»، «پارسان» و «وبملت» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «شاوان»، «مارون» و «اتکای» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فرابورس»، «تجلی» و «شرانل» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و وبملت و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

متن کامل این گزارش را با تیتر «رشد شاخص بورس با اهرم پالایشی ها»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.