3 راهکار ساده برای کنترل فشار خون بالا

فشار خون بالا یکی از بیماری‌های زمینه‌ای و جدی است که می‌تواند سبب بروز بیماری‌های مرگبار دیگر همچون سکته مغزی، حمله قلبی و مشکلات کلیوی شود. از این رو، افرادی که به این بیماری مبتلا هستند؛ باید به طور دائمی فشار خون خود را مورد سنجش قرار داده و آن را کنترل کنند. به طور میانگین روزانه بیش از یک هزار و صد تن به دلیل فشار خون بالا جان خود را از دست می‌دهند.

متخصصان توصیه‌های زیادی به افراد مبتلا به فشار خون بالا ارائه کرده‌اند که مهمترین آن‌ها شامل موارد ذیل می‌شوند:

۱- سطح فشار خونتان را در منزل کنترل کنید

بسیاری از افراد برای کنترل فشار خونشان به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. این در حالی است که تحقیقات نشان داده‌اند فشار خون کنترل شده در این مراکز دقیق نیست. یافته‌های محققان نشان می‌دهد در ۶۵ درصد موارد این سنجش فشار خون دقیق نبوده است.

این در حالی است که نتایج تحقیقات حاکی از آن است که سنجش فشار خون در منزل بسیار دقیق‌تر از مراکز درمانی است. برای سنجش دقیق‌تر فشار خون در منزل توصیه می‌شود در ابتدا ۵ دقیقه سکوت کنید.

۲- داروهای کنترل فشار خون را شب مصرف کنید

پیش‌تر به دلیل آن که تصور می‌شد سطح فشار خون افراد در طول روز افزایش می‌یابد، باید قرص‌های فشار خون در صبح مصرف شوند. با این حال، تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهند مصرف این قرص‌ها در شب می‌تواند به طور موثرتری سطح فشار خون بالا را کاهش دهد.

دانشمندان می‌گویند مصرف قرص فشار خون در شب با کاهش سطح فشار خون افراد، خطر مرگ، بروز حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. با این وجود، برخی از قرص‌های فشار خون ادرارآور هستند. در این موارد بهتر است این قرص‌ها را در اول صبح مصرف کنید تا دچار اختلالات خواب نشوید.

۳- در صورت کنترل دشوار فشار خون با پزشک مشورت کنید

سال‌هاست که پزشکان می‌دانند یکی از دلایل بالا رفتن فشار خون، افزایش هورمون آلدوسترون در بدن است. یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهند این موضوع بسیار بیشتر از آنچه در گذشته تصور می‌شد، رایج است.

پژوهش‌ها حاکی از آن هستند که ۲۰ درصد افرادی که فشار خون بالای غیر قابل درمان دارند، از سطح بالای هورمون آلدوسترون رنج می‌برند. این در حالی است که تنها یک نفر از هر هزار نفر از آن‌ها اقدام به تست این هورمون برای تشخیص بیماری می‌کند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که گرچه فشار خون بالا اکنون به یکی از بیماری‌های رایج در جهان تبدیل شده است و خطرات بسیاری برای سلامت انسان دارد؛ اما حقیقت این است که می‌توان با اقداماتی ساده همانند تغییر سبک زندگی، ورزش کردن مرتب، مصرف مواد غذایی سالم، اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و نمک آن را کنترل کرد. متاسفانه کمتر کسی می‌داند که کاهش وزن بسیار بیشتر از داروها می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.