«سعید نمکی» عصر پنجشنبه در نشست بررسی مشکلات بهداشتی و درمانی شهرستان های محلات و دلیجان افزود: برآوردها بیانگر آن بود که ۲۰ ملیون نفر در کشور به عارضه  فشار خون بالا مبتلا باشند.

وی ادامه داد : در جریان اجرای  این طرح ملی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مبتلا به فشار خون بالا در شرایطی شناسایی شدند که پیش از آن از بیماری خود هیچ گونه اطلاعی نداشتند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: ۱۰ میلیون نفر  در قالب طرح بسیج فشار خون شناسایی شدند که در مرحله قبل از فشار خون بودند و اصلاح شیوه زیست و تغذیه و آموزش اقدامات خودمراقبتی برای آنان امری حیاتی است.

نمکی افزود : با انجام آموزش ها ی لازم به این افراد می توان از نارسایی کلیوی و سکته های قلبی و مغزی و طیفی از معلولیت ها در جامعه جلوگیری کرد و کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشید.

وی از ایجاد ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری کوچرو در کشور خبر داد و گفت: مراقبت از زنان باردار، کودکان و ارایه خدمات بهداشتی از جمله اقداماتی است که توسط این پایگاه ها ارایه می شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: این مراکز با هزینه ای معادل هشت تخت بیمارستانی در مناطق عشایری دایر شده است و  هدف از آن ها جلوگیری از بیماری های غیر واگیر و بهبود دایره اگاهی های سلامت در جامعه عشایر است.

نمکی یادآور شد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از هر یک هزار کودک ۱۲۰ نفر پیش از سن یک سالگی تلف می شدند و از هر ۱۰۰ هزار زن باردار ۲۵۰ نفر به دلیل عوارض بارداری از بین می رفتند

و یک هزار و ۱۵ مرکز بهداشت و ۱۴ هزار پزشک که بیشتر آنان هندی و فیلیپینی بودند قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وظیفه خدمت رسانی به مردم را برعهده داشتند.

وی خاطرنشان کرد:  به برکت انقلاب اسلامی اکنون ۱۸ هزار خانه بهداشت و ۱۴۰ هزار پزشک عمومی و متخصص در کشور وجود دارد و شاخص های بهداشتی جهش چشمگیری داشته است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور  به برکت انقلاب اسلامی به دست متخصصان داخلی تولید می شود درحالی که این شاخص پیش از انقلاب اسلامی کمتر از ۲۵ درصد بود.

نمکی افزود: سه درصد داروهای مورد نیاز کشور امروز از خارج کشور تامین می شود که کاهش آمار واردات در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

وی ادامه داد: ۶۶ دانشگاه علوم پزشکی در جای جای کشور فعال است درحالی که قبل از انقلاب شمار این دانشگاه ها ناچیز بود.
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: اجرای برنامه تحول نظام سلامت در کشور توانست هزینه های بیماران به خصوص در حوزه بستری را کاهش دهد  و اقدامات مناسبی برای تامین پزشک در مناطق محروم انجام شده است.

نمکی گفت : با اجرای برنامه تحول نظام سلامت سهم سلامت سه درصد افزایش یافته که در نوع خود شاخص موفقی است.
وی با یادآوری برخی مشکلات در نظام سلامت کشور خاطرنشان کرد: تلاش برای جبران هزینه های درمان بیماری هاری غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی و عروقی، حوادث جاده ای و سرطان ها چالش جدی است.

وی ادامه داد: بیماری های غیر واگیر پر هزینه هستند و تلاش وزارت بهداشت بر این است که پیشگیری بر درمان مقدم شود و این مهم به تنهایی از عهده یک وزارتخانه برنمی آید و همه بخش ها به ویژه نهادهای آموزشی، رسانه ها و دستگاه های اجرایی باید پای کار باشند.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی یاد آور شد : ۳۸۰ هزار مرگ سال ۹۶ در کشور اتفاق افتاده  که ۳۱۳ هزار مورد آن مربوط به بیماری های غیر واگیر بوده است.

نمکی افزود :۱۰۰ هزار نفر در این سال با پیش زمینه  بیماری فشار خون و ۲۵ هزار نفر بر اثر بیماری های عفونی جان خود را از دست دادند که این مهم نشان از موفقیت کشور در زمینه بیماری های عفونی ادارد.

وی توسعه مراقبت ها در حوزه  بهداشت روان  را از جمله نیاز های کشور دانست و افزود: می طلبد که به بیماری های افسردگی و روانی در کشور توجه ویژه شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر یک روزه به استان مرکزی در شهرستان های ساوه، دلیجان و محلات حضور یافت.

بهره برداری از خط تولید داروهای دسته جامدات در واحد مهبان دارو ساوه و بازدید از مراکز بیمارستانی محلات و دلیجان، تشسا بررسی مشکلات بهداشتی و درمانی این شهرستان ها، بهره برداری از درمانگاه خیریه امام حسن (ع) محلات و آغاز عملیات یک پایگاه سلامت در این شهر از برنامه های سفر یک روزه نمکی به استان مرکزی بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.