5 رژیم غذایی با تخم‌مرغ
به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از بهداشت نیوز، تخم مرغ یکی از غذاهای سالم حاوی پروتئین، چربی سالم، مواد مغذی و ویتامین است که تقریبا با ذائقه اکثر مردم جور در می‌آید. این خوراکی زرد و سفید جذاب به ‌خاطر همین ویژگی‌های تغذیه‌ای که دارد می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای کاهش وزن باشد.

 از روی اسم این رژیم هم می‌توان فهمید که کل رژیم حول محور تخم مرغ می‌گردد. البته زیاد نگران نشوید قرار نیست تمام وعده‌های غذایی تخم‌ مرغ نوش جان کنید! این برنامه، جزء رژیم‌ های معروف کم‌ کالری و کم کربوهیدرات و همین‌طور غنی از پروتئین است که صرفا با هدف کاهش وزن سریع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رژیم تخم مرغ انواع مختلفی دارد که از رژیم سفیده تخم مرغ گرفته تا رژیم تخم مرغ آب پز را شامل می‌شود. ویژگی مشترک تمام آنها هم حذف قندهای طبیعی مثل میوه، نان، برنج و پاستا و غذاهای حاوی کربوهیدرات زیاد است. رژیم تخم مرغ معمولا ۳ تا نهایتا ۱۴ روز طول می‌کشد و در آن هم خبری از تنقلات و میان‌وعده نیست و فقط می‌توانید سه وعده صبحانه، ناهار و شام میل کنید.

بد نیست بدانید که رژیم تخم مرغ، گزینه خوبی برای رژیم لاغری سریع است و با کمک آن در مدتی کوتاه می‌توانید وزن زیادی کم کنید، البته برخی از مخالفان سرسخت آن معتقدند که این مدل رژیم‌های محدودی که فقط روی یک غذا تأکید می‌کنند نباید در طولانی‌مدت دنبال شوند. با این حال اگر به مهمانی دعوت شدید و فرصتی هم ندارید، بد نیست به رژیم سه روزه لاغری با تخم مرغ فکر کنید! این برنامه از روش‌های سریع لاغری است که با افزایش سوخت‌و‌ساز بدن، چربی‌ها را از بین می‌برد.

انواع رژیم تخم مرغ 

انواع مختلفی از این رژیم وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

۱. رژیم غذایی تخم مرغ آب پز

رژیم تخم مرغ آب پز یکی از زیرمجموعه‌های رژیم تخم‌مرغ است که صرفا روی تخم‌مرغ آب پز تأکید دارد، آن هم حداقل دو تا سه تخم مرغ در کل روز. مثلا صبحانه حداقل دو تخم مرغ و کمی سبزی کم کربوهیدرات، ناهار تخم مرغ یا پروتئین بدون چربی، شام هم تخم مرغ یا پروتئین بدون چربی. باید بپذیریم که عدم وجود تنوع غذایی و تکراری‌بودن غذا باعث می‌شود که فرد خیلی زود از رژیم خسته شود. خستگی هم مساوی است با بی‌خیالی از رژیم و لاغری و کاهش وزن. نکته منفی دیگر رژیم غذایی تخم مرغ آب پز، کم‌کالری بودن آن است. درست است که تخم مرغ، غذای سالم و مفیدی محسوب می‌شود، اما مصرف آن به ‌عنوان تنها غذای برنامه غذایی اصلا برای بدن مفید نیست.

۲. رژیم تخم مرغ ۱۴ روزه

بر اساس این رژیم، چهارده روز باید فقط سه وعده غذایی بخورید، آن هم بدون میان‌وعده و نوشیدنی‌های کالری‌دار. در هر وعده حتما تخم مرغ به ‌علاوه منابع پروتئینی دیگری مثل مرغ و ماهی بدون چربی خواهید داشت. کلم بروکلی و اسفناج هم از جمله سبزی‌های کم کربوهیدراتی هستند که در رژیم تخم مرغ ۱۴ روزه مجاز به مصرف آنها خواهید بود.

۳. رژیم غذای تخم مرغ و گریپ فروت

این رژیم، فرقی با رژیم ۱۴ روزه ندارد فقط در کنار هر وعده غذایی، نصف گریپ فروت هم اضافه خواهد شد.

۴. رژیم غذایی فقط تخم مرغ

این مورد، دقیقا همان رژیم تک غذایی است که در آن فقط می‌توانید تخم‌مرغ و آب میل کنید. درست است که کاهش وزن زیادی را به دنبال دارد، اما باید بپذیرید که از نظر پزشکی مورد تائید نیست.

۵. رژیم غذایی تخم مرغ پزشکی

رژیم غذایی حساب‌شده‌ای که از روزانه سه وعده تخم‌مرغ همراه با یک تکه نان تشکیل می‌شود و در طی آن، هر چقدر که دلتان بخواهد می‌توانید میوه و سبزیجات هم مصرف کنید. آب، قهوه و نوشیدنی‌های کم کالری هم مجاز هستند. معمولا رژیم غذایی تخم مرغ پزشکی را بیشتر برای کاهش وزن بیمار پیش از عمل توصیه می‌کنند.

مواد غذایی که در این رژیم مجاز هستند

    تخم مرغ: زرده و سفیده تخم مرغ

    پروتئین‌های بدون چربی: مرغ و ماهی بدون چربی، البته می‌توانید گوشت گاو، گوسفند یا خوک بدون چربی هم مصرف کنید.

    سبزیجات فاقد نشاسته مثل بروکلی، کلم، اسفناج، کدوسبز، گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای

    میوه‌هایی که کربوهیدرات کمی دارند مثل پرتقال، لیمو، گریپ‌فروت، هندوانه و انواع توت‌ها

    کره، مایونز و روغن نارگیل به میزان کم

    انواع نوشیدنی‌های رژیمی، آب، چای و قهوه تلخ

    لبنیات کم‌چرب. 

مواد غذایی که در این رژیم مجاز نیستند

    مصرف سبزیجات حاوی نشاسته مثل حبوبات، سیب‌ زمینی، ذرت و نخود فرنگی

    میوه‌هایی با کربوهیدرات بالا مثل انبه، موز، آناناس و میوه خشک

    غلات (گندم و جو، ماکارونی، نان)

    فست‌فود، شیرینی و به‌طورکلی غذاهای فرآوری‌شده

    نوشیدنی‌های حاوی شکر مثل نوشابه، آب‌میوه‌های غیرطبیعی، نوشیدنی‌های ورزشی. 

تأثیر رژیم تخم مرغ در تناسب اندام

درست است که تخم مرغ از مواد مغذی و ویتامین‌های مختلفی برخوردار است، اما دلیل نمی‌شود که برای کاهش وزن فقط یک ماده غذایی را مصرف کنید. مهمترین اصل در تمام رژیم‌های لاغری، رعایت اعتدال است. یادتان باشد که رژیم می‌گیرید تا در کنار کاهش وزن و تناسب اندام، به سلامت بیشتر بدن هم کمک کنید. در این برنامه لاغری، بدن پروتئین زیادی دریافت می‌کند و در نتیجه احساس گرسنگی زیادی نخواهد داشت.

رژیم لاغری باید حاوی تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد. در کنار رژیم غذایی، انجام ورزش روزانه نیز تأثیر بسزایی در لاغری و تناسب اندام دارد. اگر بخواهیم از تأثیر این رژیم در تناسب اندام بگوییم صرفا می‌توان به لاغری در کوتاه‌ترین زمان ممکن اشاره کرد، البته باید حواستان به عوارض و معایب این رژیم هم باشد. در نهایت یادتان باشد که پیش از شروع هر نوع رژیمی، حتما با متخصص تغذیه مشورت کنید.

یادتان باشد که موفقیت معمولا مسیر طولانی‌ دارد و نمی‌توان ره صدساله را در یک شب طی کرد. به همین دلیل هم بهتر است که با مشورت با یک مشاور تغذیه بتوانید بهترین رژیم غذایی و راه مناسب برای لاغری را انتخاب کنید. متخصصین تغذیه دکترتو با مشاوره‌های آنلاین و حضوری خود به شما کمک می‌کنند که با بهترین راه، به وزن ایده آل خود دست یابید.

مزایای رژیم تخم مرغ

این رژیم یکی از روش‌های ساده و راحتی است که در طی آن مجبور نیستید غذاهای بی‌مزه بخورید، چراکه تقریبا همه تخم‌مرغ دوست دارند. حسن دیگر این روش، در دسترس‌بودن تخم مرغ است که دردسر خاصی ندارد و در کمترین زمان ممکن آماده می‌شود. از دیگر مزایای این رژیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    کالری کم: آسان‌ترین روش کاهش وزن، دریافت کالری روزانه کمتر است. در رژیم تخم مرغ پخته، بدن در هر وعده تقریبا ۳۰۰ کالری دریافت می‌کند.

    سیرکننده است: تخم‌ مرغ در صدر جدول شاخص سیری قرار دارد و پروتئین بالای موجود در آن، باعث می‌شود که اشتهای فرد کاهش یافته و احساس سیری کند. هر چقدر هم احساس سیری بیشتر باشد، بدن میزان کالری کمتری نیاز خواهد داشت. وقتی هم که حس سیری می‌کنید، معمولا هوس غذا خوردن آخر شب کمتر سراغتان می‌آید، البته اگر بتوانید وعده‌های تکراری و یکنواخت تخم‌ مرغی را تاب بیاورید.

    افزایش متابولیسم بدن: وجود اسیدآمینه مورد نیاز بدن در تخم مرغ باعث می‌شود که بدن از پروتئین تخم مرغ برای افزایش سوخت‌و‌ساز و حفظ عضلات استفاده کند.

    ثبات کاهش وزنی: احساس سیری طولانی‌مدت و دریافت کالری کم، باعث شده‌است که این رژیم، یکی از رژیم‌های غذایی لاغری برای کوتاه مدت باشد.

عوارض رژیم تخم مرغ

کالری کم و عدم دریافت فیبر کافی از معایب اصلی این برنامه غذایی محسوب می‌شوند. احتمال یبوست هم در این رژیم بالا می‌رود، چراکه تخم‌مرغ فیبر کمی دارد و میزان فیبر موردنیاز بدن را تأمین نمی‌کند. از دیگر عوارض این رژیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    کلسیم پایین: این رژیم فاقد لبنیات است و این یعنی حذف منبع اصلی تأمین کلسیم بدن. بدن در طول روز باید بین ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم دریافت کند، اما در رژیم تخم‌مرغ، نهایت کلسیم دریافتی در هر وعده همراه با کلسیم سبزیجات به بیشتر از ۴۰۰ میلی‌گرم هم نمی‌رسد؛ بنابراین این روش، گزینه مناسبی برای افرادی با تراکم استخوانی پایین و یا زنان یائسه نیست. به‌ علاوه اینکه کمبود کلسیم در رژیم غذایی یکی از عوامل بیماری‌های قلبی و عروقی محسوب می‌شود.

    کلسترول بالا: کلسترول تخم مرغ، کلسترول بدی به حساب نمی‌آید، اما بهتر است افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، بیشتر از یک تخم ‌مرغ در روز مصرف نکنند، چراکه کلسترول زیاد در زرده تخم مرغ هم به ضرر قلب خواهد بود.

    کمبود کربوهیدرات: احساس خستگی ناشی از دریافت کربوهیدرات کافی از عوارض این رژیم است.

    مشکلات گوارشی: از عوارض شایع رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین زیاد مشکلات گوارشی مثل یبوست، بوی بد دهان و حالت تهوع هستند.

    عدم حفظ وزن کاهش یافته: درست است که در این رژیم، در مدت زمان کوتاهی وزن کم می‌کنید، اما در بیشتر موارد، وزن ازدست‌رفته بلافاصله برمی‌گردد.

آیا رژیم تخم مرغ باعث لاغری می‌شود؟

مهم‌ترین مزیت این رژیم لاغری، کاهش وزن سریع است که گزینه اول بیشتر افرادی است که می‌خواهند لاغر شوند. پروتئین موجود در این رژیم به‌ شکل غیرمستقیمی باعث لاغری می‌شود، اما از نظر متخصصان تغذیه، رژیم غذایی تخم مرغ به ‌شدت محدودکننده است و به‌ خاطر عدم وجود عادت‌های غذایی سالم، نبود همه گروه‌های غذایی و یکنواختی نمی‌تواند فرد را به هدف کاهش وزن برساند. به‌ علاوه اینکه این رژیم، مضرات زیادی برای سلامت بدن دارد. بهترین رژیم غذایی لاغری، رژیمی است که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را به اندازه کافی داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.