50درصد بازار را ایرانی خواهیم کرد

این تحول تا جایی پیش رفته که کارخانه‌های چای کشور در سال‌های اخیر به‌رغم تحریم‌های موجود به تامین ماشین‌آلات پیشرفته تولید و بسته‌بندی چای مبادرت کرده‌اند و از سوی دیگر جلوی مهاجرت مردم شمال کشور گرفته شده و دیگر کشاورزان حاضر نیستند به آسانی زمین‌های چای خود را به فروش برسانند.

شرکت سلامت سبز پارسیان البرز یکی از آن شرکت‌ها است که در سال ۹۰ در بدترین دوران صنعت چای کشور با هدف تغییر این مسیر و آن‌طور که مدیرعامل این شرکت می‌گوید با نگاهی متعصبانه به توسعه این صنعت، پای به عرصه فعالیت نهاد. در آن زمان میزان فروش چای داخلی به صفر رسیده بود و مصرف چای ایرانی در پایین‌ترین میزان خود بود و مافیایی در این بازار حاکم بود که همه تلاش خود را بر واردات چای خارجی متمرکز کرده بود تا از منافع بالای آن به نفع خود بهره‌برداری کند.

چای مانند نفت یک ثروت ملی است

حمید افلاکی مدیرعامل این شرکت می‌گوید از همان زمان و با توجه به شعارهای اقتصادی مقام معظم رهبری، با این نگاه که چای نیز مانند نفت یک ثروت ملی است که در حق آن اجحاف شده پای به عرصه نهادیم و با تمام تلاش خود شرایط را در کنار سایر همکاران تغییر دادیم تا جایی که امروز کارخانه‌های چای، تا پایان تابستان هر سال تمام موجودی انبار خود را به فروش رسانده‌اند، درحالی‌که در گذشته انبارهای سازمان چای مملو از چای سال‌های قبل بود که مورد مصرف قرار نمی‌گرفت. شرکت سلامت سبز پارسیان البرز که در ابتدا با هدف برندسازی، فروش و بازاریابی کار خود را آغاز کرده بود، به تدریج با استفاده از ظرفیت‌های خالی شهرک‌های صنعتی، عملیات بسته‌بندی چای باکیفیت را در دستور کار قرار داد و امروز با تولید چای با کیفیت و توزیع آن در سراسر کشور گام‌های بلندی را در جهت فرهنگ‌سازی برای مصرف چای ایرانی برداشته است و برای این منظور با خرید چای از شمال کشور و بسته‌بندی در شهرک‌های صنعتی استان البرز و با ظرفیت‌های موجود عملیات عرضه محصول را بر عهده گرفته و بازارهایی از ارومیه و تبریز گرفته تا اهواز و بوشهر و لرستان و... در اختیار چای باکیفیت ایرانی قرار دارد. مردم کشور نیز به دلیل برخورداری از یک محصول کاملا سالم و بدون هرگونه سم، کود شیمیایی و اسانس، علاقه زیادی به چای ایرانی از خود نشان داده‌اند و در این مسیر فضای مجازی نیز نقش عمده‌ای را ایفا کرده است.

بازار رقابتی شد

این شرکت با تولید و عرضه برند روزمهر و با عرضه ۱۵ کد محصول، یا رصد مداوم وضعیت چای کشور قدم‌های بزرگی را در زمینه احیای سرمایه‌گذاری در این صنعت برداشته است. آن‌طور که مدیرعامل این شرکت می‌گوید اکنون اوضاع کشاورزان در مقایسه با قبل بسیار بهتر شده؛ هرچند برای رسیدن به نقطه ایده‌آل هنوز راه طولانی در پیش است. به گفته وی در حال حاضر سازمان چای نیز با انتقال بار مالی خرید چای به کارخانه‌های چای کشور، باعث شده تا قدرت چانه‌زنی کشاورز و صنعتگر افزایش یابد و در عین حال مشکلی هم در بازپرداخت بدهی‌ها وجود نداشته باشد.

افلاکی با بیان اینکه امروز بین کارخانه‌ها برای خرید برگ سبز رقابت سنگینی در جریان است افزود: کارخانه‌ها حتی هزینه حمل و هزینه تهیه لاستیک خودروها را نیز تقبل می‌کنند و با ارائه قیمت‌های بالاتر یا شیوه‌های پرداخت آسان‌تر سعی می‌کنند کشاورزان را به همکاری با خود تشویق کنند و این موضوعات نشان می‌دهد موضوع چای در ایران تغییر جهت داده است.

 

اصلاح ذائقه مردم؛ وظیفه ماست

این فعال صنعت چای در ادامه با اشاره به اینکه مافیای چای در گذشته همه تلاش خود را برای تغییر ذائقه مصرفی مردم کشور به کار گرفت و در نهایت نیز موفق شد افزود: اما واقعیت آن است که امروز ارتباط مستقیم شرکت‌ها با مصرف‌کنندگان از یک سو باعث شده نقاط قوت و ضعف چای ایرانی شناسایی شود و راهکارهای لازم برای اصلاح کیفی چای به‌منظور تامین ذائقه جامعه ارائه شده است.

به گفته او چای ایرانی بهترین چای جهان است، زیرا وضعیت آب و هوای شمال کشور به گونه‌ای است که برای کشت چای نیازی به کود، سم و... نیست و به دلیل دمای مناسب در این مناطق محصول با آفت روبه‌رو نیست، اما مافیای چای ذائقه مردم را به سمت چای خارجی با اسانس و کودهای شیمیایی برده بود.

مدیرعامل شرکت سلامت سبز پارسیان البرز در ادامه با بیان اینکه البته میزان تولید چای در کشور به میزان مصرف و نیاز ما نیست ادامه داد: در حال حاضر حداکثر میزان ۲۵درصد نیاز داخلی را تامین می‌کنیم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت با توجه به وضعیت کنونی قادر خواهیم بود این رقم را به ۵۰درصد برسانیم و این ارتقای تولید یعنی جلوگیری از خروج ارز، ارتقای سطح زندگی کشاورزان و مردم در استان‌های شمالی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور. وی با بیان اینکه این شرکت برای صادرات در حال برنامه‌ریزی است گفت: در حال حاضر شرکت‌های ایرانی به برخی کشورهای همسایه مانند افغانستان، قزاقستان، تاجیکستان و ارمنستان  نیز چای صادر می‌کنند.

 

چای خالص ایرانی؛ تضمین کیفی و سلامت

افلاکی در ادامه با بیان این نکته که خوشبختانه امروز دیگر مانند گذشته قیمت‌گذاری برای چای دستوری نیست و بر اساس عرضه و تقاضا در بازار است گفت: قیمت این محصول در محدوده ۱۲۰ و ۱۳۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان بر اساس کشش بازار متغیر است، اما آنچه مسلم است قیمت این محصول برای مصرف‌کننده ایرانی مقرون به صرفه است؛ البته برخی ممکن است بگویند چای خارجی به دلیل اسانس میزان مصرف کمتری در مقایسه با چای ایرانی دارد، اتفاقا همین مساله پاشنه آشیل چای خارجی است، زیرا سلامت این محصول را زیر سوال می‌برد. آنچه مسلم است چای برای دم کشیدن به ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد و زمانی که این زمان به ۱۰دقیقه می‌رسد باید در کیفیت آن شک کرد. در این بین نکته‌ای که روی این بازار اثرگذار بوده و شاید کمی ‌در مسیر رشد بازار مانع ایجاد کرده رشد مداوم قیمت‌ها و تورم در کشور است که در سال‌جاری این رشد قیمت بیش از همیشه بوده است، اما مصرف‌کننده به خوبی می‌داند که محصولی را خریداری می‌کند که هم اصالت دارد و هم کیفیت آن در مقایسه با نمونه‌های خارجی بسیار بالاتر بوده و از نشاط لازم برخوردار است.

 

دولت از چای حمایت نمی‌کند

افلاکی در این ارتباط با بیان اینکه دولت باید از صنعت چای حمایت کند گفت مهم‌ترین بخش در صنعت چای بازاریابی و فرهنگ‌سازی برای فروش است، زیرا شرایط برای تولید مناسب است، اما افرادی که در حوزه بازاریابی فعالند نیازمند حمایت‌های بیشتر هستند و به عنوان مثال در حوزه‌هایی مانند مالیات‌ستانی لازم است دولت مساعدت‌هایی داشته باشد، زیرا فعالیت صنعتی برخلاف فعالیت در بازارهای کاذب بوده و در نتیجه به‌رغم پایین بودن بازدهی تولید در کشور، صنعتگران همواره در صف اول فشارهای ناشی از سیاستگذاری‌های دولتی بوده و هستند.

این فعال صنعت چای در ادامه افزود: بانک‌ها تسهیلات با نرخ‌های بالا و با ضمانت‌های سنگین به فعالان اقتصادی می‌پردازند که توجیه‌پذیری این صنعت را زیر سوال می‌برد و مانع توسعه آن می‌شود، چراکه شرکت‌ها با توان ریالی پایین وارد این حوزه می‌شوند ولی تلاش می‌کنند با استفاده از تاکتیک‌های متنوع و متناسب با شرایط خاص محصولات را به مصرف‌کننده ایرانی عرضه کنند. به عنوان مثال شرکت سلامت سبز با استفاده از روش‌های خلاقانه خود تبلیغات را انجام دهد و از سود ناشی از فروش محصولات خود هزینه‌های تبلیغات را بپردازد.