7 عاملی که زمینه چاقی را در بدن فراهم می کنند
 

در ادامه این مطلب، به ۷ مورد از دلایلی که زمینه چاقی را در بدن فراهم می کنند، اشاره کرده ایم که عبارتند از: 

۱. تمایل زیاد به شکلات

شکلات حاوی ترکیبات مفیدی مانند منیزیم است که در بهبود خلق‌وخو تاثیر دارند و به‌دلیل ترشح آندرفین موجب احساس نشاط می‌شود. اما باید دانست که افراط در مصرف شکلات باعث افزایش دریافت چربی و قند و درنتیجه اضافه وزن می‌شود. بنابراین، انواع شکلات تلخ را انتخاب کرده و بیش از 30 گرم در روز میل نکنید. برای کاهش مصرف، شکلات را صبح بخورید تا احساس لذت و رضایت از این عادت شیرین زودتر در مغز ایجاد شود.

۲. ترک سیگار

نیکوتین متابولیسم بدن و به‌عبارتی سوخت وساز انرژی را افزایش می‌دهد. با ترک سیگار، اگر رژیم غذایی تغییر نکند، باید انتظار افزایش وزن را داشت. همچنین باید مراقب ریزه‌خوری به‌جای سیگارکشیدن نیز بود. البته در این دوران، میوه‌ها و سبزیجات بهترین میان‌وعده‌ها هستند.

۳. عدم‌ تمایل به سبزیجات

سبزیجات کالری کمی دارند، فیبرهای سرشار احساس سیری را افزایش می‌دهند و ویتامین‌ها و املاح آنها مانع از کمبود غذایی و ضعف می‌شوند. این حالت معمولا در کودکان شایع‌تر است و تمایل به تنقلات شیرین و چرب را تشدید می‌کند. بنابراین، گنجاندن سبزیجات مختلف در غذاها و میان‌وعده‌ها یکی از اصول تغذیه سالم است.

۴. زیاده روی در مصرف غذاهای آماده 

سبک زندگی امروز با مشغله‌های گوناگون همراه است و خیلی از افراد ترجیح می‌دهند برای صرفه‌جویی در وقت از غذاهای آماده استفاده کنند. این سبک غذایی به‌تدریج زمینه‌ساز چاقی است زیرا انواع کنسرو، فست‌فود و... مقدار زیادی چربی، نمک، شکر و افزودنی‌های غذایی دارند. بنابراین، بهترین روش تغذیه سالم برای افراد پرمشغله، تهیه مواد اولیه در روزهای تعطیل، برنامه‌ریزی و تهیه غذاهای سریع اما ساده در منزل است. 

۵. افسردگی

اضطراب، نگرانی و افسردگی حالات روانی است که تمایل به پرخوری را تشدید می‌کند. در واقع، غذا خوردن روشی برای تسکین شناخته می‌شود اما هرگز راهکار قطعی نیست و فقط عامل اضافه وزن خواهد بود. بنابراین، شناخت گرسنگی واقعی و گنجاندن روش‌هایی مانند ورزش و تمرین های تنفس عمیق به بهبود روحیه و پیشگیری از پرخوری عصبی کمک می‌کند.

۶. پرخوری شبانه

بعضی افراد به‌دلیل کمبود وقت یا بی‌اشتهایی، صبحانه نمی‌خورند و ناهار را به خوراکی مختصری بسنده می‌کنند تا شام را در منزل کامل میل کنند. در حالی‌که شام سنگین عامل مهم چاقی است زیرا انرژی کمتری در این زمان مصرف می‌شود. در حالی که تغذیه متعادل را می‌توان در هر شرایطی رعایت کرد، فقط نیاز به کمی خلاقیت و حوصله دارد.

۷. افراط در مصرف پنیر

غذاهای جدید معمولا حاوی پنیر است اما بدانید که 30 گرم پنیر حدود 110 کیلوکالری انرژی و 9 گرم چربی اشباع دارد. البته نمک را نیز باید اضافه کرد. البته حتما از پنیرهای کم‌چرب استفاده کنید و سطح چربی‌های دیگر غذا را هنگام افزودن پنیر کاهش دهید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.