گوشت ۲۰.۸ درصد، نوشابه، غذاهای آماده و دخانی ۹.۱ درصد و آرد، غلات، رشته، نان و فرآورده‌های آن ۲۰.۱ درصد از سبد خانوارهای ایرانی را در سال گذشته به خود اختصاص داده اند که به ترتیب، استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و البرز در هر یک از سبدهای یاد شده، بیشترین سهم را داشته اند.

۵۵ درصد از گوشت مورد استفاده ایرانیان در سال ۹۷، گوشت دام، ۱۱ درصد گوشت حیوانات دریایی و ۳۴ درصد گوشت پرندگان بوده است.

سهم ادویه ها، چاشنی‌ها و سایر ترکیب‌های خوراکی، ۳.۹ درصد سبد غذایی خانوارهای ایرانی در سال گذشته بود که استان خوزستان بیشترین سهم را داشت.

قند، شکر، شیرینی ها، چای، قهوه و کاکائو ۷.۷ درصد و خشکبار و حبوبات ۵.۴ درصد در سبد غذایی خانوارهای ایران در سال گذشته بود که استان‌های کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین سهم را در هر یک از سبدهای ذکر شده داشتند.

میوه‌ها و سبزی‌ها ۱۸.۷ درصد (بیشترین سهم مربوط به استان بوشهر)، شیر و فرآورده‌های آن و تخم پرندگان ۱۰.۹ درصد (بیشترین سهم مربوط به تهران) و روغن‌ها و چربی‌ها ۳.۳ درصد (بیشترین سهم مربوط به استان کرمانشاه) از سبد غذایی شهروندان ایرانی را در سال گذشته تشکیل می‌داد.

همچنین براساس اعلام مرکز آمار ایران، متوسط انواع هزینه‌های خوراکی و دخانی سالانه یک خانوار شهری در سال ۹۷، نود و چهار هزار و ۵۰۵ هزار ریال (۹ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان) بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.