حجت الاسلام کاظم صدیقی ظهر امروز (جمعه) در خطبه‌های اول نماز جمعه تهران که در مصلای امام خمینی (ره] برگزار شد، ضمن ارائه ترجمعه‌ای از سوره حمد اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که دعا واحب است. مرحوم علامه احمد بن فهد حلی که در علم و عرفان و کرامت اگر نگوییم بی نظیر است، اما کم نظیر است، هم در فقه آثار با ارزش و ماندگار دارد و هم کتابی تحت عنوان عدة الداعی و نجاح الساعی دارد که هم کتاب دعا و هم کتاب حدیث، موعظه، اخلاق و هدایت است.

وی افزود: در این کتاب به دعا سفارش می‌کند و می‌گوید به موجب عقل آنچه موجب خسران تو شود حتی اگر شرع نگفته باشد حرام است. هیچ عاقلی خودش را جلوی درنده ای نمی اندازه و عقل این طور تشخیص می‌دهد. عقل می‌گوید آنچه مفید است را به دست بیاور و از آنچه ضرر دارد دور شو. حادثه و خطر یا بیماری خبر نمی‌کند.

اهم صحبت‌های او به نقل از مهر، ایسنا، فارس از این قرار است: 

* فردی دیروز با خانواده شهدا بود اما چطور شد امروز فتنه گر شده است؟ خطرات سیاسی و فرهنگی زیاد است. آیا آدمی که نمی‌داند چه زمانی بیماری او را گرفتار می‌کند نباید به پناهگاهی پناه ببرد که قبل از وقوع حادثه بتواند به آنجا برود؟

* اتفاق افتاده شخصی که دیروز مدیرکل یا رئیس بوده امروز در زندان است و سراغ او را باید در زندان‌ها گرفت، اینها همگی عبرت است. این نوع بلاهای مادی، معنوی، آبرویی و آخرتی پیش‌بینی نشده در کمین است و انسان را شکار می‌کند، حال برای اینکه گرفتن این خطرها و زیان ها و بلاها نشویم باید به سنگر دعا و نیایش پناه ببریم.

* نهم دی هم از روزهای خدا و ایام الله است و هم تجدید خاطره ایام الله دوره انقلاب، ۲۲ بهمن ۵۷ و روزهای طلایی ۱۹ دی قم و سایر روزهایی که اسلام را نجات داد و دشمن قهار و غدیر را به زانو در آورده و پیروزی خون بر شمشیر خشونت را در عالم به ثبت رساند و نقطه عطفی در تاریخ بشریت شد.

* ۸ ماه بود که استکبار عالم در سطح وسیع و در راس آن شیطان بزرگ و هم پیمانانش و همچنین غده سرطانی اسرائیل همه دست به دست هم داده بودند و سالها نقشه کشیده و حتی زمان اجرای آن را هم مشخص کرده بودند و به دست کسانی پایان نظام اسلامی را پیش بینی کرده بودند که برخی از آنها هرچه داشتند را از سفره شهدای ما به دست آورده و از اعتبار امام و ولایت مطرح شده و شهرت به دست آورده بودند که این هم از عبرت های بسیار بزرگ تاریخ است.

* دشمن با برنامه اربابان خارجی آتش فتنه را روشن کرد و هر آن چه را که می‌شد برای براندازی یک نظام از هیچ چیز کوتاهی نکردند.

* ایجاد ناامنی، بهم ریختگی، حمله، شرارت و ایجاد شبهه و ندای الله اکبر سر دادن در شب‌ها را از جمله اقدامات فتنه گران است، آنها از همه ابزاری که از درون و بیرون می‌توانستند برای به هم ریختن نظام اسلامی استفاده کردند و این سکان داری کشتی انقلاب رهبر حکیم الهی بود که هم پروردگار ظرفیت و سعه صدر و عاطفه به ایشان عنایت کرده بود و ایشان حاضر نشدند مشکل را نظامی حل کنند.

* هشت ماه رهبری در تمام صحبت‌هایشان هم مخالفین را به حضور پذیرفتند و نمایندگان سران فتنه شخصاً به محضر ایشان شرفیاب شدند و هم هر کسی شبهه داشت مستقیماً در محضر نایب امام زمان خود توانست حاضر شود و اتمام حجت به معنای واقعی کلمه از ناحیه مقام نیابت به عمل آمد،‌ اما آنها دست بردار نبودند. مردم تهران شب و روز آسایش نداشتند و بازار هم در ابهام وحشتناکی به سر می‌برد.

* افرادی که پرچم فتنه دستشان بود، پرچم از آن ها گرفته شد، اما فتنه از بین نرفته است و دنبال این هستند از هر فرصتی استفاده کنند که مردم انقلاب را از انقلاب باز بدارند. جریان برجام و FATF یکی دیگر از حلقه هایی است که اصرار بر آن  وجود دارد.

* با برجام سفره مردم کوچکتر شد و گرانی‌ها سیر صعودی طی کرد. در مدت کوتاهی مردم تلخ‌ترین شرایط را چشیدند و در این رهگذر، امتحان افزایش قیمت بنزین اتفاق افتاد.

* اصل مسئله هدفمند کردن یارانه‌ها، گرفتن حق دهک‌های ضعیف جامعه از دهک‌های مرفه جامعه بود که در مسئله سوخت، بنزین و مسائل دیگر، مرفهین و قشر متمول جامعه از یارانه‌ها چندین برابر بهره مندند و شکاف طبقاتی روز به روز بیشتر می‌شود.

* اصل قضیه بنزین بر اساس، قانون بود که هم بر عهده دولت بود، اما متاسفانه با عدم توجیه و عدم شناخت درست از ملت این طرح اجرا شد، مردمی که هشت سال جنگ را با زندگی فقیرانه خود اداره کردند و پول قلک‌های بچه و گردنبند نوعروسان خود را به جبهه دادند و مردمی که خود را بدهکار امام حسین و ولایت می‌دانند را نشناختند و برای آنها در زمینه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین روشنگری نکرده و مطالب را بیان نکردند؛ همچنین نخبگان را توجیه نکرده و مراجع تقلید اساس مسئله آگاه نکردند. در چنین شرایطی یک مرتبه با یک حرکت ناگهانی مواجه شدند.

* {با اشاره به اعتراضات اخیر در پی اجرای طرح افزایش قیمت بنزین} مردم در مقام گرفتن حق شان به خیابان‌ها آمدند اما تک تک این مردم تا دیدند بلندگوی اسلام و صدای امام عصر از زبان نایبش بیرون آمد که مردم صف خود را از اراذل و اوباش جدا کنند،‌ اینها همان مردم شریف و متدین سال ۵۷ هستند؛ لذا این ایمان سلامت، وفاداری و دشمن شناسی را به امام زمان تبریک می‌گوییم.

* مردم در اعتراضات اخیر به اراذل و اوباش اجازه نداند به نوامیسشان آزاری برسد و همیشه در صحنه هم بودند. 

* رهبر معظم انقلاب بودجه ۹۸ را مبتلا به آشفتگی‌هایی می‌دیدند و ارشاد فرمودند که این بودجه را اصلاح کنید، اما نه دولت و نه مجلس اهتمامی نسبت به این موضوع نداشتند و بودجه ۹۹ هم همان نسخه ۹۸ است در حالی که سند مهمی است که برجستگی و بی‌توجهی دولت‌ها را نشان می‌دهد.

* مسئله بودجه و برنامه دقیق است و برای کشور در صندوق ذخیره پیشنهادهایی می‌شود، در همین مرحله باید اقتصاد مقاومتی به عنوان ملاک قرار می‌گرفت، اما متاسفانه این کار نشده است و در بودجه، ۷۵ درصد بودجه عمومی را شرکت‌های دولتی -که معلوم نیست چه مقدار مالیات می‌دهند و زیان دهی آنها هم قابل ملاحظه است- به خود اختصاص دادند و نتیجه آن این شد که بودجه نظامی و امنیتی و همچنین آموزش و پرورش و حمایت از دهک‌های ضعیف آنگونه که مورد توقع است، پیش‌بینی نشده لذا امیدواریم که مجلس در این زمینه بتواند گام‌هایی بردارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.