حجت الاسلام و المسلمین حسن پویا درباره اینکه تا به امروز چه اندازه به نماز جمعه مطلوب انقلاب و امام نزدیک شده ایم، اظهار کرد: آنچه در آیات قرآن و روایات راجع به نماز جمعه آمده، این است که نماز جمعه یک مساله عبادی است که می تواند اجتماع بزرگی از مسلمانان را گرد هم جمع کند و در خطبه ها هم گفته شده که خوب است امر به تقوا شود، یاد خداوند در دل ها دمیده شود و همچنین مسایل روز مطرح گردد، اگر بر همین روالی که از طرف ائمه معصومین به ما دستور داده شده، عمل می شد به نظر نماز جمعه ما بسیار مطلوب تر و بهتر از آنی بود که اکنون داریم.

اهم اظهارات پویا به شرح زیر است:

* من به یاد دارم که در قم حضرت آیت الله العظمی اراکی نماز جمعه می خواندند و حضرت امام خمینی(ره) به احترام ایشان دیگر امام جمعه ای نصب نکردند، البته سن ایشان بسیار بالا بود، خطبه اول که امر به تقوا دستور داده شده را می خواندند و اشک می ریختند، سخنان ایشان تاثیر معنوی بسیار داشت. خطبه دوم هم اشاراتی می کردند و نماز تمام می شد و ماهیت نماز جمعه در این دو خطبه تحقق پیدا می کرد، البته سن ایشان اقتضا نمی کرد که خیلی به مسایل روز بپردازند ولی در مجموع وقتی به خطبه های پیامبر(ص) و علی(ع) نگاه می کنیم می بینیم که محتوای نماز جمعه آنها محتوایی است که مردم را به خدا نزدیک می کند، ولی همانطور که در کشور بسیاری از مسایل از جمله فرهنگ و دانشگاه تحت شعاع سیاست قرار گرفته، نماز جمعه هم تحت شعاع سیاست قرار گرفته است. هدف امام غیر از هدف اسلام نبود و به نظرم در حال حاضر از واقعیت و فلسفه نماز جمعه دور افتادیم.

* نماز جمعه فعلی در شأن انقلاب و متناسب با امیدهای حضرت امام(ره) نیست، در حال حاضر به جهت اینکه مسایل غیر عبادی و گاهی غیر دخیل در اصل نماز جمعه وارد نماز جمعه شده و نوع برخورد و تعاملی که با نمازگزاران می شود و تفکیکی که بین افراد صورت می گیرد، همه این موارد یک ذهنیت نامناسبی را ایجاد می کند، در حالی که نماز جمعه می توانست برای کنار هم قرار گرفتن مردم و مسئولین باشد و انس و الفت ایجاد کند تا مردم احساس بیگانگی نکنند بلکه احساس همراهی کنند و به این جهات فکر می کنم که از فلسفه و هدف نماز جمعه و همچنین هدفی که امام داشتند دور افتادیم.

* من چند هفته قبل در یک شهر مذهبی بودم، مردم از نماز جمعه می آمدند و من به سمت محل برگزاری نماز جمعه می رفتم، نگاه می کردم و تأسف می خوردم از اینکه بخش اعظمی یعنی بیش از ۸۰ درصد افراد شرکت کننده در نماز جمعه، مسن بودند، خانم ها و آقایانی که از باب تدین و تقدسی که دارند، مقید هستند نماز جمعه بیایند و واقعاً این نکته در ذهن من آمد و تأسف خوردم که چرا باید این چنین باشد و جوانان ما، دخترها و پسرها جلب نماز جمعه نشوند. گاهی تلویزیون نماز جمعه تهران را که نشان می دهد به نظرم می گردد جایی که دختر یا پسری هستند را نشان می دهد در حالی که باید آنچنان سیطره جوانان زیاد باشد که اصلاً گزینشی عمل نکند و نشان دهد که قشر جوان و نوجوان حضور واقعی دارند، ولی متاسفانه اینگونه نیست.

* به اعتقاد شخصی من بُردن چند شهید بزرگوار گمنام که افتخار همه ما هستند در دانشگاه، دانشگاه را دینی نمی کند، نماز جمعه برگزار کردند در دانشگاه، دانشگاه را دینی نمی کند. هر چیزی باید در جای خودش قرار گیرد تا مردم هم احساس کنند که در آن کار سوء برداشت و سوء استفاده نمی شود و اگر اینگونه بود و ما در عمل نشان می دادیم که مقید به احکام دینی هستیم و در قضاوت و کارهای دیگر و عدالت اجتماعی، مسایل مالی و اقتصادی، نماز جمعه هایمان هم همینطور جلب می شدند و مردم شرکت می کردند.

* احساس می کنم اهل سنت به خاطر اعتقاد خاصی که به نماز جمعه دارند در نماز جمعه شرکت می کنند و نماز جمعه ها کمتر وجه سیاسی پیدا می کند و همان جنبه عبادی را حفظ می کند و به مسایل روز هم بنا به سلیقه خود می پردازند. گاهی نماز جمعه ها به صورت جناحی برگزار می شود و مرکزی می گردد برای تبلیغ علیه دیگری یا حتی نام دیگری برده می شود که البته آقایان به اشتباه خودشان پی بردند و در نمازهای بعدی توبه کردند. اگر در نماز جمعه ها اینگونه اتفاقات نمی افتاد قطعاً جوانان هم با تدینی که در فطرت همه ما وجود دارد با علاقه در نماز جمعه شرکت می کردند.

تریبون نماز جمعه حرف و خواسته مردم را مطرح کند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی درخصوص نماز جمعه به سه مطلب اشاره و اظهار کرد: واقعاً باید نماز جمعه، امام جمعه و هیأت امنا و نوع برگزاری آن چنان جاذبه داشته باشد که بتواند همه را جذب کند و مسلمانان بتوانند در نماز جمعه خودشان را تغذیه کنند و به مسایل اجتماعی مسلط شوند.

اهم اظهارات اکرمی به شرح زیر است:

* اینکه نماز جمعه های ما در شأن انقلاب و متناسب با امیدهای امام(ره) است یا نه، نسبی است، ۵۰ درصد مربوط به خود ماست. اول اینکه واقعاً به نماز جمعه چقدر اهمیت و بها می دهیم و چقدر نماز جمعه برای ما جاذبه دارد. دوم اینکه امام جمعه و هیات امنا و دیگرانی که نماز جمعه را برگزار می کنند چقدر سرمایه گذاری می کنند تا یک نماز جمعه باشکوه برگزار شود.

* ما در همه مسایل دچار نقص هستیم، در مسایل فرهنگی، اقتصادی و اخلاقی دچار نقص هستیم و در مورد نماز جمعه هم نقص داریم چرا که نماز جمعه باید با صدای بلند همه را فرا بخواند و همه با صدای بلند در آن شرکت کنند.

*{در مورد نقاط قوت و ضعف نماز جمعه های فعلی به ویژه در شهرهای بزرگ}: مقام معظم رهبری سال ۹۶ را سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل معرفی کردند، واقعا هر فردی و هر خانواده ای، جمع خود و جامعه را مورد بررسی قرار دهد و بسنجد که نسبت به اقتصاد مقاومتی چقدر مایه گذاشته و واقعاً تلاش و کوشش کرده است یا خیر، مثلا یکی از موارد اقتصاد مقاومتی کنترل مصرف است در حالی که همه ما در مصرف اصلاً ضابطه نداریم، بالاخره همه ما در این مسایل و همچنین درخصوص نماز جمعه مشکل داریم.

* باید اهمیت نماز را براساس قرآن، حدیث و روایات برای مردم تبیین کنیم، زمینه نماز جمعه را به گونه ای فراهم کنیم که جاذبه بسیار داشته باشد از جمله اینکه به گونه ای در تریبون های نماز جمعه صحبت شود که افرادی شرکت کننده در نماز جمعه، بفهمند که امام جمعه حرف و خواسته آنان را مطرح می کند و آنها را راهنمایی می کند که برای حل مشکلات جامعه چه کار کنند. مساله دیگر اراده عمومی است؛ باید آموزش و پرورش، آموزش عالی، تریبون های نماز جمعه و سازمان تبلیغات مایه بگذارند. همه باید کمک کنیم تا نماز جمعه آبرومندی برگزار شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.