پیروز حناچی، شهردار تهران شامگاه امشب در جمع خبرنگاران در مرکز کنترل ترافیک تهران در خصوص اتفاقات امروز تهران به واسطه بارش برف، گفت: از ساعت ۷ صبح لغایت ۱۰:۳۰ و در طول سه ساعت و نیم بیش از ۱۹ سانتی‌متر برف باریده است. 

وی افزود: این عدد، عدد فوق‌العاده بی‌سابقه‌ای بوده است و باعث شد تا ترافیکی در سطح معابر شهری ایجاد شود. 

وی گفت: این در حالی است که به واسطه همزمانی این اتفاق با پیک ترافیک صبحگاهی معابر قفل شد و امکان کمک‌رسانی و تردد خودروهای حامل شن و خودروهای برف‌روب وجود نداشت. 

شهردار تهران گفت: این در حالی است که از پیش از بارش برف از سوی مناطق شهرداری اقدام به پاشیده شدن شن شده بود، اما حجم بالای برف باریده‌شده باعث شده بود تا این شن و ماسه بی‌اثر شود و کارایی خود را از دست بدهد. 

حناچی گفت: این اتفاق آنقدر ‌‌‌‌‌‌یکباره رخ داد ‌‌که حجم مخازن شن و ماسه قرار داده شده در مناطق هم تمام شده بود و حتی خودروهای حامل شن در ترافیک گیر کرده و نتوانستند خود را به مناطق برسانند. 

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که بهتر بود امروز انجام می‌شد، این بود که همان‌طور که شیفت عصر مدارس را تعطیل کردیم، مسئولان آموزش و پرورش شب گذشته تصمیم قاطعی می‌گرفتند و نوبت صبح مدارس هم امروز تعطیل می‌شد.

حناچی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درخصوص این مطلب که شما گفتید برف بارید و ترافیک ایجاد شد و ماشین آلات برف روب نتوانستند از ترافیک گذر کنند و وظیفه خود را انجام دهند آیا در کل دنیا همین اتفاق می افتد و کاری نمی شود کرد گفت: وقتی حجم اتفاق رخ داده از تصور و دست مدیران خارج باشد کاری برای آن نمی شود کرد.

شهردار تهران گفت: چند روزی است که سیلاب در ونیز رخ داده یا در یکی دیگر از شهرای اروپایی برف باریده آیا آنها هم اقدامات لازم را انجام نداده‌اند؟ موضوع از این قرار است که به یکباره بیش از تصور و بیش از قدرت اجرایی حادثه رخ می‌دهد و کاری نمی‌توان در آن لحظه انجام داد.

وی ادامه داد: امروز در حین بارش برف در بی.آر.تی اتوبان چمران یکی از اتوبوس‌ها به گاردریل برخورد کرده و از سرویس دهی خارج شد اما خرابی همین اتوبوس باعث شد تا دقایقی بیش از ۲۰ اتوبوس در خط بی.آر.تی گرفتار شوند و این ترافیک تا چند صد متر آن طرف تر کشیده شد.

شهردار تهران گفت:‌ علی ایحال امشب تا صبح همه ماموران خدمات شهری اقدام به پاکسازی خیابان‌ها کرده و برای مقابله با یخ‌زدگی احتمالی معابر اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

حناچی تصریح کرد: ما روز دوشنبه هم شاهد بارش خواهیم بود که به احتمال زیاد آن بارش هم از نوع برف خواهد بود و مثل امروز حجم نزولات بالا است. 

وی افزود: امروز در مقاطعی طبقه دوم اتوبان صدر از سرویس‌دهی خارج شد، در حالی که طبقه زیرین فعال بود و این در حالی است که ترافیک خیابان باهنر و عمار یاسر در شریعتی و ولیعصر(عج) پس زده شد و باعث شد از میرداماد به بالا در خیابان ولیعصر(عج) ترافیک شاهد باشیم. 

شهردار تهران از فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی آر تی امشب خبر داده و گفت: خط تهران ـ کرج و تهران ـ فرودگاه امام(ره) امشب تا صبح سرویس‌دهی خواهند داشت و سایر خطوط مترو هم تا ساعت ۱۲ شب اقدام به مسافربری خواهند کرد.

حناچی افزود: من به همه مردم تهران این موضوع را می‌گویم که هر کاری که فکر می‌کردیم باید با توجه به هشدارهای هواشناسی انجام بدهیم را انجام دادیم و هر تمهیدی که باید می‌اندیشیدیم را اندیشیدیم اما حجم برف زیاد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.