رضا رحمانی بیان کرد: ۱۶ ماه است که در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم و دشمنان هوشمندانه تحریم های ناجوانمردانه ای را برای صنعت و معدن کشور انجام داده اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دشمن برای تعطیلی کارخانجات تا در آخر اسفند ۹۷ نقشه کشیده بود، گفت: برخی پیش بینی های آنها برای انتخاب تحریم ها نیز البته بر اساس وضعیت ما بوده است، مثلاً در فولاد به نسبه خودکفا هستیم، اما الکترود گرافیتی ما وارداتی بود که به حمدالله با تدبیرات انجام شده از این مرحله عبور کردیم و مثلاً در همین الکترود گرافیتی الان بالای دو تن ذخیره داریم.

در جنگ اقتصادی پیروزمندانه بیرون آمدیم

رحمانی در ادامه تصریح کرد: همانگونه که در جنگ با دشمن، رزمندگان ما پیروز شدند، از این جنگ اقتصادی هم پیروزمندانه بیرون آمدیم و نگذاشتیم کارخانجات ما تعطیل شوند.

او با اشاره به اینکه البته مشکلات هم وجود دارد، گفت: مشکلات را باید رفع کنیم و در همین مدت مصوبات بسیاری از مجلس و دولت و سران قوه در حوزه های مختلف تولید و صنعت و معدن و بازار گرفتیم و پیشنهادات لازم را هم ارایه دادیم.

با رفع موانع صادرات را افزایش دهیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پتانسیل های موجود کشور، یادآوری کرد: در همین نمایشگاه فرش ماشینی توانمندی‌های خوبی که قابل رقابت با دنیا است، ارایه شد و باید از این ظرفیت‌ها به نحو احسنت استفاده شود و با رفع موانع صادرات را افزایش دهیم.

رحمانی با تاکید بر صادرات در برخی حوزه ها مانند صنایع دستی باید چند برابر شود، تصریح کرد: این ارزش افزوده ناشی از هنر دست هنرمند ایرانی است و اینجا بحث مواد اولیه نیست که بگوییم شامل تحریم شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به گزارش ارایه شده توسط بانک مرکزی در جلسه هفته اخیر دولت، بیان کرد: در این گزارش مشخص شد که رشد منفی ۹ گروه صنعت در سه ماهه چهارم سال ۹۷ به صفر در سه ماهه اول امسال رسید و این نشان می دهد که نقشه دشمنان برای تعطیلی کارخانجات با شکست مواجه شد.

بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی سال آینده به رشد اقتصادی مثبت دست خواهیم یافت

وی با اشاره به آمار ارایه شده از سوی بانک جهانی نیز، اضافه کرد: این بانک پیش بینی کرده که درصد منفی رشد اقتصادی کشور امسال کاهش می یابد و سال آینده به رشد اقتصادی مثبت دست خواهیم یافت.

او با تاکید بر اینکه مانند همان جنگ هشت ساله به وضعیت موجود نگاه کنیم، تصریح کرد: این روحیه باید در حوزه اقتصاد و تولید بیاید و امسال ما هفت محور کاری برای خود تعریف کردیم که توسعه و تعمیق ساخت داخل یکی از آن‌ها است که ذیل آن ۱۰ برنامه داریم که یکی از آنها نهضت ساخت داخل است.

ممنوعیت واردات ۱۵۰۰ کد تعرفه برای حمایت از تولید داخل

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سیاست ما این است که هر کالایی که در داخل تولید می شود را نگذاریم وارد شود، گفت: کل کدهای تعرفه واردات ما هشت هزار کد است که البته دو هزار کد در کشور کاربردی ندارد و از شش هزار کد تعرفه باقیمانده واردات حدود یک هزار و ۵۰۰ کد را به جهت حمایت از تولید داخل ممنوع اعلام کردیم و جلوی واردات بی رویه را گرفتیم.

میز دوم خودرو برای داخلی‌سازی ۸۰ میلیون یورو آماده برگزاری است

رحمانی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ساخت داخل برای اولین بار، بیان کرد: یکی از برنامه های ما برای ساخت داخل این است که ۱۰ میلیارد دلار واردات را تا سال ۱۴۰۰ می خواهیم ساخت داخل کنیم.

او همچنین یادآوری کرد: در میز تعمیق ساخت داخل خودرو که در آن نمایشگاه برگزار شد، برای داخلی سازی ۸۵ میلیون یورو واردات قرارداد بسته شد و میز دوم برای داخلی سازی ۸۰ میلیون یوروی دیگر نیز آماده برگزاری است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در آن نمایشگاه یک شرکت دانش بنیان برای اولین بار برای ساخت مودم اعلام آمادگی کرد، افزود: این موضوعات باید به خوبی در رسانه ها پرررنگ شود و مقام معظم رهبری نیز روی موضوعات ساخت داخل تاکید دارند.

رحمانی همچنین با تشریح برخی جزییات برنامه داخلی سازی ۱۰ میلیارد دلار واردات، اضافه کرد: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار مربوط به داخلی سازی نساجی و پوشاک و چرم است، ۵۰۰ میلیون دلار مربوط به محصولات سلولزی، صنایع معدنی دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، لوازم خانگی ۶۵۰ میلیون دلار، صنایع خودرو و قطعات وابسته یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است.

برای داخلی‌سازی ۱۰ میلیارد دلار واردات باید سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری شود

او ادامه داد: برای داخلی سازی این ۱۰ میلیارد دلار واردات باید ۴ میلیارد دلار هزینه (در واقع سرمایه گذاری) انجام شود تا کشور از واردات این محصولات بی نیاز شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: داخلی سازی برخی مواد مانند آلومینا، الکترود گرافیتی، لاستیک سنگین(که ۷۰ درصد از طریق واردات تامین می شود)، پوشاک و پارچه و چادر مشکی(که یک کالای فرهنگی محسوب می شود، اما حدود ۸۰ تا ۹۰درصد وابسته به واردات است) به یک دلیلی برای کشور مهم است که باید پای کار بیاییم.

نهضت ساخت داخل با کار معمولی حل نمی‌شود

رحمانی با تاکید بر اینکه نهضت ساخت داخل با کار معمولی حل نمی شود، بیان کرد: پنج واحد لاستیک سنگین از ۱۰ تا ۹۰ درصد در حال اجرا داریم و فقط لازم است دو هزار میلیارد تومان با ۲۵۰ میلیون یورو سرمایه گذاری انجام شود تا کشور در این حوزه بی نیاز شود.

او با تاکید بر ضرورت ورود انجمنها و تشکل های بخش خصوصی به این حوزه، گفت: انجمن‌ها هر کجا توافق کردند ما آمادگی داریم به شرط پذیرش مسئولیت، اختیاراتمان را به آنها تفویض کنیم تا خودشان پای کار بیاییند.

امسال صادرات پیشران تولید خواهد بود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه امسال صادرات پیشران تولید خواهد بود، افزود: برای حل مشکلات اقتصادی کشور بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری باید تولید ملی جدی گرفته بشود و امسال صادرات خیلی مهم است.

صادرات نباید از مایحتاج ضروری و روزمره مردم باشد

رحمانی، اولویت صادرات را به کشورهای همسایه دانست و افزود: اما صادرات نباید مایحتاج ضروری و روزمره مردم باشد و این نکته باید مورد توجه واقع شود و باید صادرات از کالاهای مازاد تولیدی کشور انجام شود.

او ادامه داد: برخی جاها و مواقع که ممنوعیت موقت برای صادرات محصولی ایجاد می کنیم به این خاطر است که زندگی و معیشت و تامین مایحتاج مردم برای ما مهم است و اسم این را نباید تغییرات مداوم بگذاریم.

نباید با صادرات کالای بی‌کیفیت، آبروی کشور زیر سئوال برود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت صادرات کالای با کیفیت، تصریح کرد: صادرات نکنیم بهتر است تا اینکه بیاییم و کالای غیرکیفی را صادر کنیم که آبروی کشور را زیر سئوال ببرد و من این موضوع را همیشه و همه جا مورد تاکید قرار داده ام و دستگاه‌های ذی‌ربط رسیدگی به این موضوع را مدنظر داشته باشند و در اولویت قرار دهند.

مواد اولیه باید فقط به دست تولیدکننده واقعی برسد

رحمانی با بیان اینکه وظیفه داریم از تولید و تولید کننده حمایت کنیم، گفت: وظیفه داریم مواد اولیه تولیدکننده را به دستش برسانیم و اگر مواد به اندازه همه داشتیم به همه می دهیم ولی اگر به اندازه کافی نداشتیم مواد اولیه را به عدالت باید تقسیم کنیم و مواد اولیه باید فقط به دست تولیدکننده واقعی برسد که خود انجمن ها باید برای توزیع درست پای کار بیایند.

او با اشاره به برنامه های این وزارتخانه در حوزه اصلاح صنعت خودرو، بیان کرد: رابطه خودروساز و قطعه ساز را شروع به اصلاح کردیم، قطعه ساز سرمایه ماست و اگر یک مدیر در خودروسازی تغییر کند نباید قطعه سازان هم تغییر کنند.

 

پیوستن به اوراسیا یک فرصت صادراتی برای کشور است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پیوستن کشورمان به اوراسیا، گفت: این یک فرصت صادراتی برای کشورمان است و تشکل های صادراتی استان اصفهان از این فرصت استفاده کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.