عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ از ابتدای هفته از ثبات نسبی در بازار برخودار است، اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۷۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است.

وی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو مرغ زنده در مقایسه با هفته اخیر ۲۰۰ تومان و مرغ گرم ۳۰۰ تومان کاهش یافته است، افزود: طبق روال همه ساله در ایام پایانی شهریور اختصاص درآمد خانوار به خرید لوازم التحریر و کاهش تمایل به خرید مواد غذایی منجر به ازدیاد عرضه در برابر تقاضا و افت قیمت مرغ در بازار شده است.

حجت قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با واریز حقوق‌های کارمندی و کارگری در ابتدای ماه و احتمال افزایش خرید اقلام غذایی سبد خانوار پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ گرم در دامنه ۱۳ هزار و ۲۰۰ تا ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان قرار گیرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی بیان کرد: بنابر برآوردهای صورت گرفته، میزان جوجه ریزی واحدهای مرغداری در شهریور بالای ۱۰۰ میلیون قطعه است و مشکلی در این خصوص نداریم.

وی ادامه داد: اگر نوسان قیمت مرغ در طول یک هفته در محدوده ۳ تا ۵ درصد باشد، این موضوع تاثیر مثبت یا منفی در میزان جوجه ریزی ندارد، اما در صورت افت شدید قیمت مرغ، مرغداران تمایلی به جوجه ریزی ندارند.

 

حجت با اشاره به علل افت قیمت جوجه یکروزه در بازار گفت: میزان تولید جوجه و جوجه ریزی ماهانه از جمله عواملی است که قیمت جوجه یکروزه را تحت شعاع خود قرار می‌دهد و چنانچه میزان تولید از ۱۱۰ میلیون قطعه بالاتر رود، کاهش ۱۰ درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری با افزایش وزن گیری مرغ در سالن‌ها جبران می‌شود و کمبودی در عرضه اتفاق نمی‌افتد، درحالیکه با افت جوجه ریزی از ۱۰ به ۲۰ درصد باید شاهد تاثیر منفی این موضوع بر عرضه مرغ در بازار بود.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی افزود: در شرایط فعلی بازار کنجاله سویا به سبب بارگیری مناسب بسیار مطلوب است به طوریکه تفاوت محسوسی میان نرخ مصوب با بازار آزاد این نهاده وجود ندارد، در حالیکه قیمت ذرت به سبب مشکلات حمل و نقل و کیفی بودن محصول با نوساناتی در بازار روبروست.

وی قیمت هر کیلو ذرت در انبارهای دولتی استان‌ها را یک هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با احتساب کرایه حمل استانی قیمت هر کیلو ذرت یک هزار و ۷۰۰ تومان و در بنادر یک هزار و ۳۵۰ تومان است، در حالیکه در بازار آزاد با نرخ یک هزار و ۸۰۰ تا یک هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود.

حجت قیمت مصوب هر کیلو ذرت با احتساب کرایه حمل و نقل را ۲ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون قیمت هر کیلو کنجاله سویا در بنادر ۲ هزار و ۶۵۰ و با احتساب هزینه‌های حمل ۲ هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود، اما قیمت کنجاله سویا که در کارخانجات داخل تولید می‌شود بدون احتساب کرایه حمل استانی رقمی حدود ۲ هزار و ۵۵۰ تا ۲ هزار و ۶۵۰ تومان بوده چرا که کرایه حمل و نقل بسته به استان مبدا و استان مصرف متغیر است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان قیمت مرغ در ایام اربعین را پیش بینی کرد و گفت: همه ساله ۲ تا ۳ میلیون زائر از ایران برای اربعین به عراق می‌روند که ازدیاد نذورات در این ایام به سبب کاهش مصرف این تعداد زائر نمی‌تواند تاثیری بر بازار بگذارد، ضمن آنکه برای جلوگیری از افت شدید قیمت و زیان تولیدکنندگان درصدد ارتباط با کشورعراق برای صادرات هستیم چرا که کاهش قیمت مرغ به کمتر از ۹ هزار تومان به زیان مرغداران است و می‌تواند به سبب احتیاط تولیدکنندگان در جوجه ریزی بحث عرضه و قیمت در ماه‌های آتی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.