یحیی آل اسحاق درباره وضعیت اقتصادی کشور بعد از اعمال مرحله دوم تحریم‌های آمریکا در روز ۱۳ آبان گفت: دولت ترامپ اعلام کرد می‌خواهد سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کند و شدیدترین ضربه اقتصادی را به ایران بزند. اگر این اتفاق نیفتد، مشخص می‌شود بلوف زده و امکان چنین کاری ندارد. دنیا متوجه ضعفش خواهد شد و از این به بعد با نگاه دیگری به آمریکا می‌نگرد.

وی ادامه داد: البته ما باید تمام احتمالات را درنظر بگیریم و برای هر نوع اقدام جدیدی آماده باشیم چون گرچه مهمترین اقدامات و عمده تحریم‌ها علیه ایران به اجرا درآمده اما همچنان یکسری اقدامات دیگر وجود دارد که شاید آمریکا بخواهد بعد از ۱۳ آبان اعمال کند.

عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: آمریکا سوئیفت، معاملات با دلار و حمل و نقل دریایی را برای ایران ممنوع کرد و گفته اگر شرکت‌هایی این تحریم‌ها را رعایت نکنند آنها نیز تحریم می‌شوند بنابراین عمده تحریم‌ها علیه ما اعمال شده و اقدامات دیگر تأثیر تعیین کننده‌ای و شوک آوری ندارد. مثلا شاید چند شرکت حمل و نقل هوایی یا چند بانک دیگر را نیز ذیل تحریم‌ها تعریف کنند که آثار جزیی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در حوزه بانکی مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند آمادگی لازم را در حوزه‌های مختلف دارند و مسائل را پیش بینی کردند. در حوزه نفتی، آمریکایی‌ها بیشترین ضربه را می‌خواستند به درآمد کشور بزنند تا فروش نفت ما به صفر برسد اما عملا این نیت آنها شدنی نیست، به عبارت دیگر این طور نیست که هیچ شرکت و کشوری در دنیا از ما نفت نخرد. کما اینکه دورنمای کار هم همین را نشان می‌دهد. از زمان خروج آمریکا از برجام ما بیشتر از حدی که فکر می‌کردیم نفت فروختیم.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تأکید کرد: در حوزه تأمین کالا، همانطور که مسئولان می‌گویند ذخیره کافی درباره تأمین کالاهای اساسی انجام شده است. درباره سوخت نیز تمهیدات لازم را اندیشیدند. لذا آمریکا از این زوایا خیلی نمی‌تواند به ما ضربه بزند.

وی افزود: درباره ایران هراسی، آمریکا می‌خواست ذهن کشورها را نسبت به ما تغییر دهد اما این شیوه تازگی ندارد و جواب نداد، چون در عین تلاش دولت آمریکا برای ایران هراسی، جمهوری اسلامی با قریب به اتفاق کشورهای دنیا تعامل دارد و در ارتباط است.

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: در مجموع اگر ۱۳ آبان بشود، آمریکا نمی‌تواند اقدام مهم و تأثیرگذاری را علیه ایران انجام دهد. نکته دیگر آنکه مقامات کاخ سفید می‌خواستند یک جو روانی در داخل کشور ما راه بیندازند که الحمدالله مردم روشن شدند و برخوردهای لازم را کردند. آمریکا هر آنچه برای جنگ روانی درنظر داشت انجام داد و در این ۱۳ روز اقدام جدید دیگری نمی‌تواند بکند. البته مردم ما باید هوشیار باشند. آمریکا یک دشمن خونی است و قصد دارد هر آنچه از دستش بر می‌آید علیه ما اعمال کند بنابراین این طور نیست که آسوده بخوابیم و غفلت کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.