رویترز گزارش داد، وزیر خارجه گرینلند در واکنش به گزارش رسانه آمریکائی مبنی بر تمایل ترامپ برای خریدن این جزیره تصریح کرد: ما فروشی نیستیم.

وزیر خارجه گرینلند در این خصوص به رویترز گفت: برای تجارت آماده ایم؛ اما فروشی نیستیم.

این در حالیست که روزنامه وال‌استریت ژورنال چندی پیش به نقل از منابعی در درون کاخ سفید اعلام کرده بود که رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد گرینلند را خریداری کند.

به گزارش بی بی سی، گرینلند بزرگترین جزیره جهان، قلمروی دانمارک است که به صورت خودمختار اداره می‌شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که پیش از رسیدن به ریاست جمهوری، در کار ساخت و ساز بود، گویا خیلی جدی به دنبال این خرید است.

دو منبع مطلع از درون کاخ سفید به این روزنامه آمریکایی گفته‌ بودند که ترامپ در گفتگو با دستیارانش این سوال را مطرح کرده که چطور می‌توانند گرینلند را بخرند و خیلی با دقت به صحبت‌ها و دلایل موافقان و مخالفان گوش می‌دهد.

این منابع حتی گفته‌ بودند که ترامپ با وکیل کاخ سفید هم درباره این خرید و موانع پیش روی آن صحبت کرده است.

گرینلند بخشی از قاره آمریکا به حساب می‌آید؛ اما پس از قرن نوزدهم مستعمره دانمارک بوده و کم و بیش اروپائی است. بیشتر مردمان گرینلند از نژاد بومیانی هستند که قرن‌ها پیش از کانادا به این جزیره نقل مکان کرده‌اند.

گرینلند از سال ۲۰۰۸ خودمختاری‌اش بیشتر شد. اما از آنجا که هنوز بخشی از کشور پادشاهی دانمارک است، بسیاری از تصمیم‌های بین‌المللی‌اش را آن کشور اختیار می‌کند.

آمریکا با دانمارک یک قرارداد نظامی دارد و بر اساس به آن پایگاهی در گرینلند دارد. تجهیزات ردیابی موشکی آمریکا در گرینلند است. تجهیزاتی که علیه روسیه می تواند به کار رود.

به گزارش بی بی سی، آمریکا همچنین موفق شد در سال ۲۰۱۸ گرینلند را متقاعد کند که ساخت فرودگاه‌هایش را به چین ندهد. اقدامی که برای جلوگیری از نفوذ چین در این کشور قلمداد شد.

آمریکا پیشتر در سال ۱۹۴۶ هم قصد خریدن گرینلند را داشته است. قیمت آن زمان ۱۰۰ میلیون دلار بوده که دانمارک نمی‌پذیرد. یک بار هم در ۱۸۶۷ آمریکا قصد خرید گرینلند و آیسلند را داشته است.

گفتنی است، آمریکا در سال ۱۸۶۷ توانسته بود آلاسکا را به مبلغ ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار از روسیه بخرد.

بخش عمده‌ای از هزینه‌های گرینلند را دانمارک می‌پردازد و گفته می‌شود که رئیس جمهوری آمریکا تصور می‌کند که هزینه‌های بالای نگهداری این جزیره ممکن است دانمارک را به فکر فروش بیندازد.

دونالد ترامپ قرار است که تا ۲ هفته دیگر از دانمارک دیدار کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.