گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که بازار مسکن  به ثبات قیمت نزدیک شده و حتی در برخی مناطق تهران شاهد کاهش قیمت  پیشنهادی از سوی مالکان هستیم. همزمان با فروکش  التهابات در بازار مسکن، دولت نیز طرح‌های خود را برای تعادل‌بخشی به این حوزه دنبال می‌کند. تولید و عرضه ۱.۳ میلیون مسکن تا سال ۱۴۰۰، مسکن استیجاری و مسکن اقساطی کارکنان از جمله  این برنامه‌ها هستند.

چند روز قبل رییس‌جمهور در نشست با دست‌اندرکاران حوزه مسکن اعلام کرد که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش مسکن روستایی ۲۰۰ هزار مسکن در سال جاری و ۲۰۰ هزار مسکن سال آینده ایجاد و وزارت راه و شهرسازی نیز امسال و سال آینده در مجموع ۴۰۰ هزار مسکن را ایجاد و ۵۰۰ هزار مسکن مهر نیز تکمیل خواهد کرد.

مسکن اقساطی برای کارکنان دولت، طرح دیگری است که از سوی وزارت راه و شهرسازی به رییس‌جمهور تقدیم شده و روحانی آن را به سازمان برنامه و بودجه ارجاع داده است. بر اساس پیشنهاد اولیه، کارکنان به مدت پنج سال، بخشی از حقوق خود را پرداخت می‌کنند. سپس دو سال صبر می‌کنند تا خانه‌ای که توافق شده ساخته شود. مابقی مبلغ خانه در اقساط ۱۷ ساله پرداخت می‌شود که بنا به نوع انتخاب مسکن، مبلغ اقساط بین ۲۰ تا ۴۰ درصد حقوق کارکنان خواهد بود.

از سوی دیگر، اقشار اجاره‌نشین با مشکلاتی مواجه هستند که در فصل جابه‌جایی بیشتر شده است. با این‌که بعضی مستاجران از افزایش بیش از ۵۰ درصدی اجاره بها خبر می‌دهند، میانگین  رشد کشوری اجاره بها در خردادماه ۱۳۹۸ طبق آمار بانک مرکزی ۲۰ درصد بوده است. البته رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی رشد اجاره بها را حدود ۳۰ درصد اعلام کردند.

در این شرایط دولت برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدتی را به منظور کمک به اقشار اجاره‌نشین  در دستور کار دارد. یکی از پیشنهادات که در روزهای اخیر ارایه شده این است که واحدهای آماده شده فاقد متقاضی مسکن مهر به اجاره‌نشینان اختصاص پیدا کند. مدیر بازنگری طرح جامع مسکن گفته است: دولت می تواند از طریق وارد کردن بخشی از واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی به بازار اجاره، بخشی از گروه های آسیب پذیر این بخش را ساماندهی کند. یا آنکه دولت می‌ تواند با پرداخت یارانه اجاره کمک بزرگی به اقشار کم درآمد و اجاره‌نشین جامعه کند.

پیشنهاد دیگر فردین یزدانی، راه‌اندازی بازار اجاره داری حرفه ای در اراضی دولتی است. او می‌گوید: دولت در یک دوره زمانی بلندمدت می تواند تولید مسکن استیجاری را در کشور راه‌اندازی کند و با اعطای زمین و تسهیلات ساخت، مسکن استیجاری را گسترش دهد.

آغاز ساخت ۱۵۰ هزار  واحد مسکونی در عید غدیر خم

از سوی دیگر، وزیر راه و شهرسازی، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت از آغاز ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی به دستور رییس‌جمهوری همزمان با عید غدیر، خبر داد و گفت: چاره مقابله با گران‌فروشی نخریدن مسکن است البته برای افرادی که مضطرب هستند شرایط تفاوت می کند به همین دلیل در ماه گذشته اعلام کردم که مردم در خرید مسکن عجله نکنند تا قیمت حباب گونه مسکن کاهش یابد.

محمد اسلامی با اعلام اینکه، قیمت خرید مسکن با افت اندکی در ماه گذشته مواجه بود و فضا کمی آرام شده است، گفت: برنامه اجرایی ما تمرکز بر جامعه هدف است و برای قشر هدف و نیازمند مسکن، دولت حتما باید نقش خود را ایفا کند و نسبت به تامین مسکن اقشار هدف، مساعدت لازم را داشته باشد.

اسلامی تصریح کرد: برنامه اجرایی دولت برای قشر هدف آغاز شده است و از رسانه ها درخواست کرده ایم که به صورت هفتگی موفقیت پروژه‌های مسکن را ببینند و گزارش دهند که در این خصوص از تلاش های صدا و سیما تشکر می کنم.

وی خاطرنشان کرد: تهران مهمترین، دستور کار ما در حوزه مسکن است زیرا بیشترین حجم مشکلات را در حوزه مسکن در تهران شاهد هستیم.

اسلامی از احداث ۶۰ هزار واحد مسکونی در تهران و تکمیل بیش از ۵۵ هزار واحد مسکونی در ماه های اخیر خبر داد و گفت: شهرهای جدید و رونق تولید مسکن در آنها روند خوبی را سپری می‌کند. در همین راستا، مجموعه اقداماتی انجام شده است که اتصال متروی هشتگرد به تهران از آن جمله است که این اتفاق به زودی رخ می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: قطار حومه‌ای پرند نیز فعال شده است. تفاهمی هفته گذشته به امضا رسید که از طریق آن پرند به متروی امام و متروی تهران متصل می‌شود. بدین معنا پرند از دو مسیر ریلی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته اسلامی، اینها برنامه اجرایی و زیرساختی است که توامان کمک می‌کند رفاه و گشایشی ایجاد شود برای افرادی که با قیمت کمتری می توانند خانه بخرند و استطاعت خرید آنها با این مناطق (شهرهای جدید اطراف تهران) منطبق است.

اسلامی همچنین افزود: تاخیر به وجود آمده در اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده شهرها ناشی از خرده مالکی اراضی موجود در بافت فرسوده است که این مشکل برطرف شده و به زودی شاهد سرعت گرفتن احیای بافت فرسوده و ساخت واحدهای مسکونی جدید در این محدوده ها هستیم.

به گفته وی، اجرای طرح نوسازی و بازآفرینی بافت شهری به افزایش تولید مسکن و کاهش قیمت آن کمک خواهد کرد و بخشی از روند کاهش قیمت مسکن که اینک شروع شده ناشی از جدیت دولت و سازمان ها در راه اندازی بازآفرینی شهری است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.