شاید فکر کنید که تنها راه رهایی از گرمای طاقت‎فرسای تابستان، نشستن زیر کولر است، اما شما می‌توانید حتی با رژیم غذایی‎تان هم کمی از احساس گرمایی که دارید، بکاهید. برخی از مواد غذایی هستند که مصرف‎شان گرمای بدن شما را کاهش می‎دهد و حس خنکی را به شما منتقل می‌کند. اگر می‌خواهید با این مواد غذایی آشنا شوید، در ادامه مطلب همراه مان باشید.

 

خیار

شما باید در تابستان غذا‌هایی مصرف کنید که بدن شما را هیدراته نگه دارد. به عنوان مثال خیار حاوی مقدار زیادی آب است، از این رو می‌تواند بدن شما را هیدراته نگه دارد و حس خنکی به شما منتقل کند. خیار شامل ۹۵ در صد آب است؛ از این رو اگر شما یک لیوان خیار خرد شده بخورید، مثل این است که ۱ لیوان آب خورده‎اید.

خوبی این میوه آن است که شما می‌توانید آن را به شیوه‌های مختلفی مصرف کنید مثلا آن را خرد کنید و در آب بیاندازید یا این که به همراه سالاد یا حتی خام بخورید.

نعناع

نعناع یکی دیگر از سبزی‌هایی ست که می‌تواند بدن شما را در طول تابستان خنک نگه دارد. با مصرف این سبزی، این حس به مغز شما منتقل می‌شود که بدن‎تان خنک‌تر از قبل شده است. در واقع متانول موجود در این گیاه است که باعث ایجاد تازگی و حس خنکی در شما می‌شود.

از طرف دیگر، نعناع حس تشنگی را از بین می‌برد. نعناع حتی خیلی زودتر از آبی که در دمای معمولی اتاق است، حس تشنگی شما را برطرف می کند؛ بنابراین انتخاب خوبی برای روز‌های تابستان شما خواهد بود.

از آنجا که آن را نمی‌توان به تنهایی مصرف کرد، بهترین راه این است که آن را به همراه آب و خیار خرد شده مخلوط و به صورت خنک مصرف کنید؛ یا این آن را روی سالاد یا غذاهای دیگرتان بریزید.

کرفس

حتما دیده‎اید که در کنار غذا‌های خیلی تند، مثل بال تند کبابی، کرفس سرو می‌کنند. این سبزی حاوی مقدار زیادی آب است که می‌تواند بدن شما را در طول تابستان خنک نگه دارد. علاوه بر آن، این گیاه می‌تواند رفلاکس اسید معده را درمان کند.

زمانی که این گیاه را می‌خورید، حتما مقدار آب فراوانی که در آن وجود دارد را در دهان‎تان حس می‌کنید. کرفس حاوی ۹۵ درصد آب است. علاوه بر آن، فیبر، فولات، ویتامین آ، ویتامین سی و کا هم در آن موجود است که در نهایت آن را گزینه مناسبی برای مصرف روز‌های تابستان‎تان می‌کند.

ماست

شاید فکر کنید که تنها میوه و سبزیجات شما را از شر گرمای تابستان رها می‌کند، در حالی که لبنیاتی، چون ماست هم می‌تواند همین گونه عمل کند. مهم نیست که چه نوع ماستی مصرف می‌کنید، ماست یونانی یا ساده و... این لبنیات شامل ۹۵ درصد آب است. به علاوه، منبع خوبی از پروتئین، الکترولیت‎ها، کلسیم و ویتامین دی می‌باشد.

شما حتی می‌توانید ظرف ماست‎تان را با میوه‌های یخ زده پر و به عنوان دسر مصرف کنید.

میوه‌های تابستانی

تابستان فصل میوه‌های متنوع است. میوه‎هایی چون هندوانه، گریپ فروت، هلو و گیلاس حاوی مقدار زیادی آب هستند که می‌توانند پس از مصرف، به شما حس خنکی دهند و بدن شما را هیدراته نگه دارند. سعی کنید که هر روز ۱ یا ۲ عدد از میوه‌های تابستانی را مصرف کنید.

غذا‌های تند

شاید فکر کنید که غذا‌های تند برای تابستان مناسب نیستند، اما واقعیت چیز دیگری است. اتفاقا مواد غذایی تند می‌توانند گرما را از بدن شما خارج کنند، اما چگونه؟ تحقیقات نشان داده زمانی که ما غذا‌های تند می‌خوریم، احساس گرما می‌کنیم و پس از چند دقیقه در ناحیه‌های سر، گوش، گردن و صورت عرق می‌کنیم. از آنجا که عرق کردن یکی از راه‌های پایین آوردن دمای بدن است، ما نیز پس از خوردن این مواد، احساس خنکی خواهیم کرد.

به زمان غذا خوردن تان توجه کنید

شما باید به زمان غذا خوردن‎تان هم توجه کنید و در زمان‌هایی که دمای هوا بالاست، سعی کنید غذا‌های سنگین نخورید. به عنوان مثال، صبح زمانی خوبی برای این است که یک صبحانه کامل بخورید. همین باعث می‌شود که برای ناهار خیلی گرسنه نباشید و غذای کمتری مصرف کنید. یادتان باشد که هر چه غذایی که می‌خورید سنگین‌تر باشد، شما نیز احساس گرمای بیشتری خواهید کرد؛ بنابراین وعده‌های اصلی غذای‎تان را در زمان‌هایی که هوا کمی خنک‌تر می‌شود، میل کنید یا این که آن‌ها را به وعده‌های کوچک‌تر غذایی و اسنک‌ها در طول روز تقسیم کنید.

لیمو

لیمو فواید بسیاری دارد، اما یکی از فواید آن که به درد تابستان می‌خورد، خاصیت خنک کردن بدن است. هیچ چیز لذت بخش‌تر از نوشیدن لیموناد در گرمای تابستان نیست. مقداری آب لیمو تازه را در یک لیوان آب به همراه یخ و کمی شکر در لیوان بریزید و هر وقت که احساس گرما کردید، آن را بنوشید.

آب

هر فردی در طول روز به ۸ لیوان آب نیاز دارد، اما این مقدار در تابستان به ۱۳ لیوان آب افزایش می‌یابد که الیته این مقدار بستگی به میزان عرقی که می‌کنید، دارد. اگر سعی کنید که در طول روز به طور مرتب آب بنوشید و میوه و سبزیجات آب دار بخورید، بدن شما هیدراته می‌ماند و احساس گرما یا تشنگی نخواهد کرد.

اگر فکر می‌کنید که به جای آب می‌توانید از نوشیدنی‌های دیگری، چون نوشابه و ... استفاده کنید، اشتباه کرده‌اید. نوشیدنی‎هایی، چون چای، قهوه، آب میوه و غیره.. شامل قند‌هایی هستند که تنها کالری مصرفی شما را بالا می‎برند، بی آنکه از تشگی تان بکاهند.

منبع:برترین ها

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.