مینا کاویانی سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به خطرات مصرف نوشابه‌های گازدار، گفت: تحقیقات نشان داد که انواع نوشیدنی‌های گازدار بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، چاقی، پوسیدگی دندان و بیماری‌های قلبی را تشدید می‌کنند. با تمام خطرات، یک چهارم مصرف سالیانه نوشیدنی‌ها را انواع نوشابه‌ها تشکیل می‌دهند.

وی اظهار داشت: امروزه سن شروع مصرف نوشابه‌ها پایین آمده و حتی کودکان هم مقدار زیادی نوشابه مصرف می‌کنند و نوجوانان و جوانان در تمام دنیا، میل و رغبت زیادی به مصرف آن نشان می‌دهند.

کاویانی، مصرف سرانه نوشابه در ایران را حدود ۴۲ لیتر اعلام کرد و گفت: مصرف این نوشابه‌ها در کشورهای دیگر به میزان ۱۱ تا ۱۲ لیتر در سال است، که نشان می‌دهد هر ایرانی در سال تا چهار برابر متوسط جهانی از نوشابه‌های گازدار استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: هر قوطی نوشابه گازدار معادل ۱۰ قاشق شکر، ۱۵۰ تا ۲۰۰ کالری و ۵۵ تا ۳۰ میلی‌گرم کافئین دارد و غرق در رنگ‌های مصنوعی است. این مقدار شکر، کالری و مواد افزودنی مضر در یک محصول که هیچ ارزش غذایی ندارد، نگران کننده است.

کاویانی ترک عادت مصرف این نوشابه‌ها را ساده‌ترین راه به سوی سلامتی اعلام کرد و گفت: اگر ترک این عادت مشکل است، می‌توانید از آب معدنی‌های گازدار استفاده کنید و کم کم مصرف آنها را نیز قطع کنید و فراموش نکنید که بهترین راه حفظ سلامتی، استفاده هر چه بیشتر از مواد غذایی طبیعی است. 

کاویانی گفت: دوغ یک نوشیدنی لبنی مناسب است که می‌تواند جای نوشابه را در سبد غذایی تمام ما ایرانی‌ها بگیرد. یک نوشیدنی سالم و مفید که تامین کننده یک چهارم نیاز روزانه به کلسیم و حاوی ویتامین های B۲ و B۶ و B۱۲ است. از این رو دقیقاً بر عکس نوشابه قوی کننده استخوانهاست.

وی اظهار داشت: دوغ علاوه بر مزایای تغذیه ای، حاوی باکتری های مفیدی است که اثرات زیادی بر سلامت دستگاه گوارش دارد. اگر بطور مرتب دوغ مصرف کنید، باکتری‌های مفید استرتبوکوکوس، ترمونیلوس و لاکتوباسیلوس بولگارس موجود در آن، در دستگاه گوارش جای می گیرند و اثرات بسیار مفیدی بر سلامت دستگاه گوارش خواهند داشت. همچنین موجب عدم رشد ارگانیسم‌های مضر می‌شوند. نوشابه نوعی نوشیدنی شیرین گازکربنیک دار است که به عنوان نوشیدنی خنک و معمولاً برای بر طرف نمودن تشنگی و یا به همراه غذا، مورد استفاده قرار می گیرد. برای طعم دادن به نوشابه از وانیل، دارچین، کارامل و اسانس انواع مرکبات، مخصوصاً پرتقال و لیموترش استفاده می‌کنند و اغلب کافئین دارند. نوشابه‌ها را معمولاً با شکر شیرین می‌کنند و برای تهیه نوشابه‌های رژیمی از مواد شیرین کننده مصنوعی مثل آسپارتام استفاده می‌شود که این مواد، گرچه مزه شیرینی ایجاد می کنند، اما کالری یا مواد مغذی ندارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.