محسن هاشمی گفت: در ابتدا لازم می دانم نکته ای را در مورد مصاحبه های عبوری و شتابزده با اصحاب رسانه در حاشیه جلسه علنی شورا عرض کنم که بصورت حرفه ای اینگونه پرسش و پاسخ ها که با اصرار خبرنگاران عزیز و بدون داشتن فرصت کافی صورت می گیرد، نمی تواند محتوای لازم و در خور سوالات را به افکارعمومی منتقل کند وبعضا موجب سوتفاهم هایی می شود، از این رو خواهش بنده از اصحاب رسانه آن است که سوالات تخصصی و نیازمند فرصت بیشتر را به مصاحبه های تفصیلی و براساس تعیین فرصت وزمان مناسب موکول کنند وبر طرح سوالات با شتابزدگی اصرار نکنند که ما نیز در محذوریت اخلاقی ناگزیر به ارائه پاسخ نگردیم موردی هم که در انتشار نظرات اینجانب در موضوع حیات شبانه رخ داد.

وی گفت: یکی از محورهایی که طی سالهای اخیر در مورد تحول در مدیریت شهری مطرح شده است ، موضوع زیست شبانه است.

رئیس شورای شهر تهران افزود: برای نگاه تخصصی به این موضوع ما باید ابتدا منظر و انتظار خود را مشخص کنیم و ببینیم آیا مقصود ما از زیست شبانه همان مفهومی است که در کلانشهرهای توسعه یافته وجود دارد؟ آیا این مفهوم با فرهنگ وقوانین ما سازگاری دارد؟ یا اینکه منظور ما از زیست شبانه فروش اجناس و مواد غذایی است در کنار معابر در ساعات انتهایی شب است؟

هاشمی گفت: اگر مقصود ما این است که باید توجه داشتیم در شهرهای توسعه یافته، اینگونه مسایل را حل نمی کنند که به ایجاد اختلال در کسب وکار شهری و فعالیت واحدهای دارای مجوز قانونی است مالیات خود را پرداخت می کنند، منجر شود. در شهر تهران نیز اگر ما می خواهیم فضایی برای فعالیت اقتصادی اقشار فرودست و تامین معیشت آنها فراهم کنیم، بهتر است که با ایجاد زیرساختهای مناسب و رعایت کرامت انسانی ومنزلت اجتماعی آنها این امکان را فراهم کنیم.

وی افزود: اگر برای زیست شبانه طرحی متفاوت و بومی را در نظر داریم بهتر است که ابتدا جزییات این طرح کارشناسی شود، اگر می خواهیم که بستر مناسب برای برنامه های فرهنگی، تفریحات سالم و فعالیتهای اجتماعی در قالب زیست شبانه فراهم شود باید ابتدا این برنامه ها را طراحی وتدوین کنیم وپس از تایید کارشناسی به مرحله اجرا دراوریم.

رئیس شورای شهر تهران گفت: تقلیل دادن زیست شبانه به وضعیت فعلی موجب می شود تا این کسب وکار نیز به سرنوشت کسب وکارهای روزانه تبدیل شده وبرای فروشندگان، مانع تامین سرقفلی و حق کسب وپیشه غیررسمی ایجاد شود وبتدریج موجب رانت و افزایش هزینه فروش محصولات به مردم می گردد.

وی گفت: بنابراین ما باید ابتدا چارچوب وابعاد بحث زیست شبانه را مشخص کنیم و تجربه سایر کلانشهرهای مشابه در جهان را با در نظر گرفتن شرایط بومی فرهنگی واجتماعی خود تطبیق دهیم به نحوی که با یک طرح شتابزده موجب اختلال در سایر فعالیت های شهر ویا بروز مشکلات جدید نشویم.

محسن هاشمی در پایان گفت: سیاسی کردن موضوع و در نظر گرفتن تمامی ابعاد وجنبه های مختلف آن، بویژه تامین امنیت، بهداشت و جلوگیری از بروز ناهنجاری ها بخصوص اعتیاد در حاشیه زیست شبانه، از آسیب های آن به شمار می رود که از همه کارشناسان وصاحب نظران دعوت می کنیم فارغ از نگاههای سیاسی و هیجانی، در ایجاد فضایی کارشناسی جهت بررسی علمی موضوع و ارائه راهکار مشارکت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.