به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، فائو پیش‌بینی کرده است که در سال جاری میلادی صورتحساب واردات مواد غذایی کشورها دستخوش کاهش شود اما فقیرترین و آسیب‌پذیرترین کشورها نخستین منتفعان این موضوع نخواهند بود. تازه‌ترین چشم‌انداز غذای فائو حکایت از آن دارد که مبلغ صورتحساب واردات جهانی غذا در سال ۲۰۱۹ با افت ۵/ ۲ درصدی مواجه خواهد شد و به ۴۷۲/ ۱ تریلیون دلار خواهد رسید. این کاهش هزینه‌ها بیشتر در کشورهای توسعه‌یافته احساس خواهد شد در حالی‌که انتظار می‌رود صورتحساب واردات در کشورهای آفریقای زیر صحرا افزایش یابد. بر این اساس، در شرایطی که کاهش هزینه هر واحد از واردات مواد غذایی به این معناست که با مقدار ثابت پول غذای بیشتری می‌توان تهیه کرد، اما این دستاورد در تقریبا همه کشورهای کم درآمدی که دچار فقر غذایی هستند، بی اثر خواهد بود. پول این کشورها در برابر دلار آمریکا در حال ضعیف‌شدن است و این نخستین واحدی است که در مبادلات تجاری به کار می‌آید.  بر این اساس، انتظار می‌رود قهوه، چای، کاکائو و ادویه نیمی از این کاهش صورتحساب واردات را به خود اختصاص دهند اما صورتحساب‌های مربوط به شکر و غلات تا حدود زیادی بدون تغییر باقی خواهد ماند. خبر خوش برای کشورهای آسیب پذیر اما این است که پیش‌بینی می‌شود صورتحساب واردات روغن‌های گیاهی کاهش یابد، این کالا عمده‌ترین واردات این کشورها را تشکیل می‌دهد.

برندگان و بازندگان بیماری دامی

بروز و شیوع سریع آنفلوآنزای خوکی آفریقایی در چین، جایی که ماوای نیمی از گله‌های خوک جهان است، تاثیری قابل توجه بر بازارهای جهانی گوشت و غذای دام برجای خواهد گذاشت. گرچه تاثیر دقیق این بیماری هنوز قابل تشخیص نیست، اما می‌توان از هم اکنون پیش‌بینی کرد که تولید گوشت خوک چین تا ۲۰ درصد افت کند که این نه تنها بر بازار گوشت فرآوری شده تاثیر می‌گذارد بلکه بر تولید و فروش غذای خوک هم اثرگذار خواهد بود. انتظار می‌رود این بحران دامی موجب رونق صنعت تولید ماکیان شود به‌ویژه برای کشورهای عمده تولیدکننده ماکیان همچون برزیل. تولید طیور چین در این سال تا ۷ درصد رشد خواهد کرد که هم نتیجه بیماری آنفلوآنزای خوکی و هم نتیجه کنترل موفق یک بیماری به‌سرعت فراگیر دیگر خواهد بود. در کل با وجود همه نااطمینانی‌های مهمی که وجود دارد، تصویری که در پس‌زمینه به چشم می‌خورد این است که بازارهای جهانی برای بسیاری از کالاها با عرضه خوب روبه‌رو است و این عرضه منجر به کاهش صورتحساب مواد غذایی در جهان خواهد شد.

آمار مربوط به ایران

فائو در برخی بخش‌های گزارش خود به بعضی از آمار مربوط به ایران نیز اشاره کرده است. بر این اساس، ایران که نامش در زمره تولیدکنندگان عمده گندم آمده است، در سال جاری میلادی بالغ بر ۴/ ۱۳ میلیون تن گندم تولید خواهد کرد که نسبت به سال گذشته تغییری نخواهد داشت. فائو افزوده است که در مورد ایران و عراق پیش بینی تولید گندم را به تازگی کاهش داده است که علت آن سیل اخیر بوده است. پیش بینی این سازمان نشان می‌دهد که واردات ذرت ایران در کنار ترکیه و ویتنام افزایش خواهد یافت که نشان دهنده افزایش نیاز به غذای دام و طیور در این کشورهاست. نام ایران در زمره بزرگ‌ترین‌ واردکنندگان ذرت با ۵/ ۹ میلیون تن واردات این محصول ذکر شده است. کشورمان همچنین در زمره بزرگ‌ترین واردکنندگان جو با ۷/ ۲ میلیون تن واردات در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ خواهد بود. فائو همچنین اعلام کرده است که تحریم‌های آمریکا بر مکانیزم پرداخت‌های روپیه‌ای ایران برای خرید برنج باسماتی هند اثر نخواهد گذاشت. ارسال کالا به ایران نیز به‌خاطر سیل اخیر که بر تولید نیشکر و کارخانه‌های شکر اثرگذار بوده است، افزایش خواهد یافت. تولید غلات ایران در سال ۲۰۱۹ به ۵/ ۱۹ میلیون تن بالغ خواهد شد که نسبت به ۱/ ۱۹ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ افزایش خواهد داشت.