نمونه‌هایی از علوم چهره خوانی عبارتند از: متوپوسکپی: علم پی بردن به درون آدمی از روی خطوط روی پیشانی؛ فرنولوژی: علم جمجمه خوانی و مطالعه طرز تشکیل جمجمه؛ فیزیـوگـنومی یا عـلم چـهره شـنـاسی، موضوعی است که به آن خواهیم پرداخت؛ این علم به ما می‌آموزد که چگونه از روی چهره افراد پی به شخصیت آن‌ها ببریم.

امروزه دانشمندان به چنین علومـی، شـبـه علـوم اطـلاق کرده و بـهای زیـادی بــه آن نمیدهند و هـمانند عـلومی مانـنـد طالع بـینی به آن‌ها مینگرند یعنی علوم اثبات نشده، ولی بی ضرر! با این وجود هنوز بسیاری از مردم چهره خوانی را راهی مطمئن برای قضاوت در مورد افراد میدانند.

چیزی که اهمیت دارد این اسـت کـه چـهره را بصورت کامل و دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و تا رسیدن به همه حقایق از قضاوتهـای شـتابزده اجتناب کنید؛ زیرا اثر مثبت یک قسمت از چهره میتواند اثر منفی قسمت دیگر را خنثی نماید.

بررسی فرم و شکل صورت

صورت دراز و کشیده: افرادی که دارای چنین صورتی هستند عموما" دارای صـبر و تحمل زیاد بوده و توانایی حل مشکلات در آن‌ها بیشتر است؛ جـذابـیـت و خوش ترکیب بودن افراد با چنین صورتی نشانگر این است که آن‌ها معمولا کارهای خـود را نـیـمـه تمام رها نکرده و عادت به انجام امور بطور کامل دارند.

صورت گرد: این شکل دلالت بر امیدواری و زنده دلی و انرژی دارد و اینگونه افراد میتـوانند اتاقی دلگیر و ساکت را به بمبی از خنده و شادی تبدیل کنند.

صورت پهن: اینگونه اشخاص بردبار و مهربان بوده و معمولا افراد روشنفکری میباشند.

صورت چهارگوش: اینگونه اشخاص طرفدار استقلال فردی و فردگرایی اند، ان‌ها سخت کوشند و بـرای دسـتـیـابی بـه آرزوها تلاش میکنند، زیرکی و فعال بودن از ویژگی‌های این افراد محسوب میشود.

بررسی شکل پیشانی

پیشانی صاف: کسانیکه که دارای خطوط در پیشانی نیستـنـد افـرادی اندیشمند و همیشه در حال تفکر میباشند و در تصمیم گیری‌ها سریع و منطقی عمل مینمایند.

پیشانی چروکیده: وجود خطوط در سطح پیشانی نشان میدهد که ایـن افراد به سرعت هیجان زده و احساساتی شده و سریع آشفته و پریشان حال میگردند.

بررسی فرم چشم‌ها

رمانها، داستان‌ها و اشعار بسیار زیادی در مورد چشم و ارتباط آن با خصوصیات روحی و روانی انسان نوشته شده است؛ چشم‌ها هیچ گاه دروغ نمیگویند و بیانگر احساس درونی و واقعی ما میباشند.

اضطراب: اگر بین عنبیه و پـلک پـایینی هـر دو چشم مـقداری سفیدی وجود داشت، آن شخص انسانی مضطرب و نگران است.

تندخویی: اگر بالای عنبـیه بخشی سفید رنگ وجود داشت علاوه بر استرس نشان گر تندخویی و پرخاشگری در فرد است.

روان پریشی: چنـانچه دور تا دور عنبیه را سفیدی فرا گرفته باشد و چسم در وسط قرار گیرد نشانگر عدم تعادل و پایداری روحی و روانی فرد خواهد بود.

شادی: وجـود خـطوط کـوچـک در خـارج از چـشم‌ها حاکی از خنده رویی و شاد بودن فرد میباشد.

بررسی شکل ابروها

ابرو صاف: صافی و مستقیمی ابروها نشانگر اندیشه، تفکر و ایده گرایی فرد میباشد.

ابرو کمانی: افرادی که دارای ابروهای خمیده و کمانی هسـتند از حـکایـت‌ها و داسـتـانـهـای واقعی لذت میبرند و افرادی مهربانند.

ابرو باریک: اینگونه افراد معمولا دارای اعتماد به نفس اندکی میباشند بخصوص اگر ابـروی آن‌ها بجز باریکی، بالا و گرد نیز باشد.

ابرو پیوسته: پیوستگی ابروها نشانگر این است که فرد دائما" در حال تفکر و اندیشـه بـوده و ایده‌های جالبی در سر دارد.

بررسی پلک‌ها، پشت چشم

پشت چشم یا پلک کوچک: اگر فاصـله بـین بالای پلک و مژه کم باشد بیانگر اسـتقلال فرد میباشد و اینکه آن فرد حتی ممکن است بصورت ارادی خودش را به دیگران نزدیک نکند.

پشت چشم یا پلک بلند: بلند بودن پلک دلالت بر وابستگی شدید فرد به دیگران و نزدیکان دارد.

بررسی فرم بینی

بینی کوچک: گفته میشود اشـخاصی که بـیـنی کـوچـک دارنـد ذاتـا" افـرادی ضعیف و اغلب غیرقابل اتکاء بوده و در تصمیم هایشان استوار و ثابت قدم نمیباشند.

بینی بزرگ: بزرگی بینی نشانه ابتکار و عزم و اراده میباشد و یک شـخصـیت استوار و قـوی که اثرش را در همه جا برجای خواهد گذاشت.

بینی تیز: تیز بودن نوک بینی نشانگر این است که فرد خود را مقید به رعـایـت آداب و رسـوم ندانسته و با اطرافیان براحتی برخورد میکند؛ ایـنگونه افراد خـود را بـاور داشـتـه و بی باکانه و متهورانه خود را به دیگران نزدیک میکنند.

بینی عقابی: خودخواهی، دودلی و حساس بودن از جمله ویژگی‌های کسانی است که دارای چنین بینی میباشند.

بررسی فرم گوش‌ها

گوش کوچک: کوچکی گوش نشانه تزلزل و احساس نا امنـی در افـراد اسـت، هر چند اینگونه افراد میدانند که چه میخواهند و معمولا" سخت کوش و کاری هستند.

گوش بزرگ و دراز: این قبیل افراد معمـولا انـعـطاف پـذیـر نـبـوده و به سـختی آرام و بی خیال میشوند.

گوش پرمو: افرادی که دارای گوش‌هایی پرمو هـستند مـعـمـولا وسـواسـی و نـکـته بین بوده و وقت زیادی را برای چیزهای بی اهمیت تلف میکنند.

بررسی فرم گونه‌ها

گونه برجسته: برجسـتـگی گـونه نشـانگر قـدرت، انـرژی و اعـتماد بنفس است و کسانی که دارای گـونه بـرجسته اند تمایل بیشتری برای پذیرفتن اشتباهات دیگران دارند.

گونه گود: علاوه بر جذابیت و زیبایی دلیلی بر خوش مشربی و سازگاری فرد میباشد.

بررسی فرم چانه و فک

فک چهارگوش: افـراد با فـک چـهار گـوش انـسان‌های تـسخیر ناپذیر و سرکش میباشند و توانایی تبدیل رویاهایشان به واقعیت را دارند.

چانه برآمده: اینگونه افراد، اشـخاصی خودستـا بوده و تصـور میکنند هیچ چیزی جز خود آن‌ها اهمیت ندارد و جز خودشان حرف کس دیگری را قبول نداشته و خود را عقل کل میدانند.

بررسی فرم لب‌ها

لب قلوه‌ای: لب‌های قلوه‌ای علاوه بر زیباتر نمودن صورت نشانه بخشش و گشاده دستی میباشد و معمولا اینگونه افراد تمایل دارند در مورد خودشان صحبت و گفتگو کنند.

لب نازک: نازک بودن لب بیانگر خویشتن گرایی ذاتی در اشخاص است و این افراد به نسبت دیگران احساسات کمتری از خود نشان میدهند.

لب بالایی نازک و لب پایینی قلوه‌ای: نشانه این است که فردی متـقـاعد کنـنـده و مـجاب کننده میباشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.