حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شامگاه شنبه در دیدار صمیمی با جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر گفت: از آغاز دولت یازدهم با سه مشکل پیچیده و بزرگ در سه مقطع مختلف روبرو بودیم که از دو مشکل عبور کرده‌ایم و معتقدم با همراهی، همدلی، همفکری و هم‌افزایی از سومین مشکل نیز عبور خواهیم کرد.

دکتر روحانی با اشاره به وجود تحریم‌های گسترده جهانی علیه کشورمان در ابتدای دولت یازدهم و همچنین مشکلات اقتصادی کشور، گفت: بزرگترین مشکلات اقتصادی برای بخش‌هایی از جامعه است که درآمد ثابت دارند و دولت باید در حد توان برای تأمین نیازمندی‌ها و افزایش حقوق کارمندان و کارگران تلاش کند.

رئیس جمهور ادامه داد: در آغاز کار دولت تورم ۴۰ درصد اما میزان افزایش سالانه حقوق ۱۵ درصد بود و نیاز به همسان سازی و همترازی این دو نرخ بود که دولت در اولین تصمیم و اقدام، مصوب کرد که باید بیش از نرخ تورم به حقوق کارمند و کارگر اضافه شود.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه توانستیم مسأله تحریم‌های هسته‌ای را در مذاکراتی سخت و پیچیده که کاری علمی و توأمان هنری بود به سرانجام برسانیم، گفت: مذاکره علاوه بر دانش، هنر نیز هست چرا که باید از حالت چهره، لحن و اطلاعات در دسترس، بتوانیم بفهمیم که طرف مذاکره کننده چه چیز را از ما می طلبد و باید با فهم و تجربه این راه را در عرض چند ثانیه طی کنیم که همان خلاقیت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بالاترین امتیاز هنرمندان خلاقیت است و این قدرت تخیل از فکر ، اندیشه و عقل بالاتر است، ادامه داد: هنرمندان با این قدرت عجیب و سرمایه تخیل، آثار هنری خود را به جامعه عرضه می‌کنند.

دکتر روحانی با بیان اینکه تعامل با دنیا نیازمند دانش،‌علم و هنرمندی است، اظهار داشت: با قدرت دیپلماسی توانستیم برای خروج از تحریم پیچیده اولین قدم را در کمتر از صد روز از روی کار آمدن دولت یازدهم برداریم و وعده من به ملت ایران این بود که در صد روز اول اقدامات مهمی انجام خواهیم داد، لذا توافق موقت در کمتر از صد روز به انجام رسید.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: به واسطه این توافق قیمت ارز پایین آمد و امیدواری زیادی در جامعه ایجاد شد و این کار بزرگ به واسطه قدرت دیپلماسی کشورمان بود.

دکتر روحانی گفت: در سال ۹۳ قرار بود که به توافق نهایی دست یابیم که موانعی در این مسیر ایجاد شد، به غیر از برخی فراز و نشیب‌هایی که بعضاً در داخل کشور وجود داشت، فشار دوم بر کشورمان وارد آمد و آن اینکه عربستان در کنار کشورهای همپیمان خود و رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها را وادار کردند که مذاکرات را متوقف کند تا آنها قیمت نفت را پایین بیاورند؛ لذا از اواسط سال ۹۳ قیمت نفت به کمتر از یک چهارم یعنی از ۱۲۰ دلار تا حدود ۳۰ دلار پایین آمد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: به واسطه کاهش شدید قیمت نفت، اگر چه دولت دچار فشار شد، اما مردم به دلیل اینکه امیدوار بودند مسایل حل و فصل می‌شود و نسبت به آِینده امیدواری داشتند، چندان احساس فشار نکردند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه سرمایه‌ اجتماعی قدرتی است که می‌تواند کشورمان را از مشکلات برهاند، اظهار داشت: از همه هنرمندان و اصحاب هنر توقع و انتظار داریم که با ابزار هنر سرمایه اجتماعی کشورمان را تقویت کنند چرا که وجود مشکلات بسیار نتیجه ضعیف شدن سرمایه اجتماعی است؛ در حالیکه دولت، همان دولت سال ۹۲ و ۹۳ است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سال ۹۴ به توافقی دست یافتیم که توانست شرایط اقتصادی کشورمان را کاملاً تغییر دهد، گفت: به واسطه این توافق سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در کشور شروع و پروژه‌های عظیمی افتتاح شد که از آن جمله می‌توان به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد که به واسطه آن در بنزین خودکفا شدیم و این برجام بود که زمینه تکمیل ستاره خلیج فارس را فراهم کرد چرا که احداث این پروژه قبل از برجام آغاز شده بود، اما چرا افتتاح نمی‌شد؟

 دکتر روحانی افزود: تمام پمپ‌های که برای تکمیل ستاره خلیج فارس نیاز بود، تحت توقیف و تحریم بودند و با افتتاح پروژه ستاره خلیج فارس همه پیمانکاران صراحتاً اذعان می‌کردند که این پروژه را آنها نساختند بلکه آن را برجام ساخت و اگر برجام نبود چه بسا ساخت آن  ۱۰ یا حتی ۲۰ سال دیگر به اتمام می‌رسید.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: به واسطه برجام همچنین ۱۵ فاز در پارس جنوبی به افتتاح رسید که در تاریخ افتتاح پروژه‌های این منطقه بی‌سابقه بوده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: آنچه امروز برای همه حائز اهمیت است، وجود فضای مناسب برای کسب و کار، تجارت و فضای امید به آینده است و از شما هنرمندان که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارید، می‌خواهم که با هنرمندی و خلاقیت، امید را در جامعه بازسازی و تقویت کنید.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه روزهای سختی پیش رو داریم اما علیرغم همه سختی‌ها به آینده امیدوار هستم، اظهار داشت: با وحدت و همدلی و برنامه‌ریزی می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه ماه رمضان تمرین قدرت روحی و اراده است، اظهار داشت: شما هنرمندان می‌توانید در نسل جوان قدرت روحی و معنوی بزرگی را خلق کنید و با هنر خود می‌توانید ماهیت واقعی ماه رمضان را که همانا توانمندی روحی و معنوی است، برای نسل جوان ترسیم سازید.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در برابر زورگویی دشمن هیچگاه تسلیم نخواهیم شد، گفت: ما اهل مذاکره و منطق هستیم، اما ادعای طرفی که می‌گوید ما را به میز مذاکره می‌کشاند، واهی است. ما حاضر نیستیم چنین مذاکره‌ای را حتی اگر همه قدرت‌های عالم پشت به پشت هم بایستند، انجام دهیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: ملت ایران دارای منطق بوده و اهل مذاکره است و قدرت و توانمندی این موضوع را دارد و تمام دنیا در توافق برجام اعتراف کردند که ایران به قدری توانمند است که می‌تواند با ۶ قدرت بزرگ دنیا مذاکره و به توافق برسد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ما در مذاکرات برجام توانستیم ۷ قطعنامه سازمان ملل را به دست خود سازمان ملل و شورای امنیت در یک روز ملغی کنیم و این افتخار برای تاریخ ایران و دیپلماسی کشورمان به ثبت رسید. بنابراین ما اهل منطق، مذاکره و گفتگو هستیم و از هیچ‌کس هراسی نداریم، اما در برابر کسی که قصد زورگویی دارد، هیچ‌گاه تسلیم نمی‌شویم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز به غیر از ۳ الی ۴ کشور و رژیم صهیونیستی هیچ کشوری در دنیا حرف آمریکا را تأیید نمی‌کند، اظهار داشت: سال گذشته در شورای امنیت به ریاست آقای ترامپ، موضوع مطرح شد؛ در این جلسه هر ۱۴ عضو با ترامپ مخالفت و از ایران حمایت کردند و چنین چیزی در تاریخ سازمان ملل سابقه ندارد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هنر نیاز به چارچوبی دارد که فعالان آن بتوانند فعالیت خود را به واسطه آن ترسیم کنند و در ابهام و تاریکی نمی‌شود فعالیت درستی انجام داد، اظهار داشت: دولت باید این چارچوب را مشخص کند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه هیچ قدرتی بالاتر از قدرت ملی و افکار عمومی نیست، تصریح کرد: اگر افکار عمومی و مردم متحداً راهی را چه در سیاست خارجی یا سیاست داخلی و یا فرهنگ و مسایل اجتماعی بخواهند در آن راه ملت یکپارچه، پیروز می‌شود و این شما هنرمندان هستید که می‌توانید ملت یکپارچه و متحد را برای رونق و حرکت رو به جلو و مقاومت در برابر زورگویان بوجود آورید.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه تمام نکات مطرح شده در این جلسه درباره رونق کالاهای فرهنگی و هنری و همچنین رفع مشکلات هنرمندان در زمینه‌ ارایه تسهیلات و توسعه فرهنگ و هنر در دولت پیگیری خواهد شد، گفت: آنچه مربوط به دولت باشد در هیأت دولت و در صورت نیاز به قانون، در قالب لوایح به مجلس ارایه خواهد شد.

تاکید بر حضور بیشتر هنرمندان ایرانی از رشته های مختلف در نمایشگاها و برنامه های فرهنگی، هنری، موسیقی و سینمایی بین المللی، فراهم شدن فضای مناسبتر برای فعالیت هنرمندان، توجه بیشتر نسبت به حقوق صنفی هنرمندان و رفع دغدغه های معیشتی، درمانی و بیمه ای اصناف مختلف هنری، تامین امنیت شغلی، افزایش هزینه های تولیدات آثار هنری و لزوم حمایت دولت در این بخش،ضرورت فعالیت بیشتر رایزن های فرهنگی ایران در کشورهای خارجی برای فراهم کردن شرایط معرفی آثار هنری،فرهنگی، مد و لباس و صنایع دستی ایران در نمایشگاه ها و بازار های جهانی از جمله درخواست ها، پیشنهادات و مطالب مطرح شده در این جلسه بود.

از دیگر درخواست ها، پیشنهادات و مطالب مطرح شده در این جلسه می توان به قدردانی از تلاش های دولت برای بهبود شرایط صنعت مدلینگ، طراحی و پوشاک در کشور و توجه بیشتر به این بخش، قدردانی از حمایت های دولت در اختصاص ارز دولتی به کاغذ مورد نیاز ناشران داخلی و لزوم تقویت تولید کاغذ ایرانی و همچنین صنعت نشر و فرهنگ کتابخوانی در کشور، ضرورت ارتقای کیفی تولیدات موسیقیایی، لزوم افزایش فضاهای فرهنگی و سالن های نمایش فیلم های سینمایی و تئاتری و بررسی و تجدید نظر بر دریافت ارزش افزوده از آثار هنری و فرهنگی، اشاره کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.