جلیل بالایی در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه مناطق زلزله‌زده استان باید به شرایط عادی برگردند و یکی از مهم‌ترین عواملی که منظر شهری را غیرعادی می‌کند وجود چادر و کانکس‌ها است، تصمیم بر این شد که کانکس‌ها و چادر‌های خانوار‌هایی که خانه آن‌ها ساخته شده و قابل سکونت است، کم کم جمع‌آوری شود.

وی با بیان اینکه این کار در مرحله اول برای ۲۵۳۱ واحد تعمیری شهری انجام خواهد شد، ادامه داد: قبل از جمع آوری کانکس‌ها، بررسی کافی از طریق بنیاد مسکن انجام می‌شود که این خانوار‌ها تمام تسهیلات بازسازی را دریافت کرده باشند و تعمیر خانه آن‌ها نیز به اتمام رسیده باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه افزود: این روند به تدریج برای سایر خانوار‌های شهری و روستایی که خانه آن‌ها تخریبی و تعمیری بوده و با تائید بنیاد مسکن کار بازسازی آن تمام شده، انجام خواهد شد.

به گفته بالایی، اولویت اول برای جمع‌آوری تدریجی کانکس‌های مناطق زلزله‌زده با شهر سرپل‌ذهاب و سپس مناطق روستایی است.

وی از ارائه فرصت ۱۰ روزه به خانوار‌ها برای جمع‌آوری کانکس‌ها یاد کرد و گفت: قرار نیست کانکس و چادر‌ها از مردم پس گرفته شود و اگر حیاط منازل آن‌ها جا داشته باشد می‌توانند کانکس‌ها را با خود ببرند.

بالایی اضافه کرد: البته برخی از مردم به صورت داوطلبانه کانکس‌های خود را به سیل‌زدگان استان‌های مختلف کشور اهدا خواهند کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: اگر در این مدت خانوار‌هایی که خانه آن‌ها بازسازی شده حاضر به ترک کانکس‌ها نباشند، ارائه خدمات رایگان آب، برق و گاز برای آن‌ها قطع خواهد شد.

وی اظهار کرد: بعد از جمع‌آوری کانکس‌ها در مناطق شهری با همکاری شهرداری کار‌های زیباسازی فضای شهری و محوطه سازی انجام خواهد شد تا شهر به چهره عادی خود برگردد.

بالایی در پاسخ به این پرسش که برخی خانوار‌ها به دلیل ترس از پس‌لرزه‌های پیاپی هنوز در کانکس‌ها هستند، عنوان کرد: نباید فراموش کرد که زلزله قابل پیش‌بینی نیست و قرار نیست مردم به دلیل نگرانی از زلزله تا آخر عمر در این شرایط زندگی کنند.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه، در مجموع بیش از ۱۸ هزار و ۸۰۰ کانکس در مناطق زلزله زده کرمانشاه نصب شده که تعداد زیادی از این کانکس‌ها جمع‌آوری شده و مردم به منازل خود بازگشته‌اند.

به گزارش ایسنا، ساماندهی کانکس‌های مناطق زلزله زده در شرایطی در دستور کار است که رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه از بسته شدن پرونده بازسازی مناطق زلزله زده استان تا پایان شهریور ماه امسال خبر می‌دهد.

به گفته رضا خواجه‌ای، تاکنون از مجموع واحد‌های احداثی شهری و روستایی در مناطق زلزله زده استان، عملیات ساخت ۲۸ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی به اتمام رسیده است.

وی درباره واحد‌های تعمیری نیز یادآوری کرد: در مجموع ۶۵ هزار و ۱۳۸ واحد تعمیری در مناطق زلزله‌زده شناسایی شد که تاکنون کار تعمیر ۶۵ هزار و هفت واحد به پایان رسیده و به زودی کار تعمیر تمام واحد‌ها به پایان می‌رسد.

رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه با بیان اینکه کارساخت و تعمیر بیش از ۹۷ درصد واحد‌های روستایی مناطق زلزله به پایان رسیده و تا پایان خردادماه امسال پرونده بازسازی این مناطق بسته می‌شود، عنوان کرد: کار بازسازی واحد‌های شهری نیز تا پایان شهریور به اتمام می‌رسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.