پیروز حناچی در صد و سی پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تشریح اقدامات شهرداری تهران در مناطق سیل زده و همچنین در تشریح لایحه مجوز به شهرداری جهت کمک به سیل زدگان استان‌های گلستان لرستان و خوزستان گفت: امسال علاوه بر مأموریت‌های جاری سه مأموریت ویژه نیز توسط شهرداری تهران انجام شد آماده باشی در مناطق با توجه به افزایش حجم بارندگی‌ها داده شد و همچنین لایروبی انهار و مسیرها به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

او ادامه داد: کمک به استان‌های سیل زده سومین مأموریت ویژه شهرداری تهران در سال ۹۸ بود به شکلی که نخستین اکیپ‌هایی که به صحنه مناطق سیل زده رسیدند متعلق به شهرداری تهران بودند که همین موضوع باعث شد استاندار گلستان و وزیر کشور از این اقدام تشکر کنند.

شهردار تهران با اشاره به این که بخش زیادی از آب در آق قلا تخلیه شده است افزود: اکیپهای شهرداری تهران در این مناطق اقدامات مؤثری را انجام دادند و در حال حاضر نیز نیروهای ما در پلدختر و خرم آباد مشغول هستند تخمین دولت این بوده که شهرهای بزرگ به عنوان شهرهای معین در مناطق سیل زده تعیین شوند و بر همین اساس شهر تهران به عنوان شهر معین دشت آزادگان انتخاب شده است. کمک‌های مردمی برای مناطق سیل زده جمع آوری شده و شرکت شهروند نیز کمک‌هایی به صورت کالا برای مناطق سیل زده اختصاص داده است.

حناچی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به ارسال ۷۰ ماشین سبک و سنگین از حرم حضرت امام خمینی (ره) به مناطق سیل زده افزود: بخشی از کمک‌های مردمی به این مناطق ارسال شد و ماشین آلات مهندسی نیز برای ارائه خدمات به این مناطق اعزام شده است در سفر روز گذشته به شهر دشت آزادگان، سوسنگرد و بوستان و همچنین روستاهای اطراف تا تنگه رقابیه زیر آب رفته است و عمدتاً روستاها هستند که دچار آب گرفتگی شدند البته بخشی از جاده سوسنگرد بوستان دچار آب گرفتگی شد که با تلاش مهندسان استان تهران این موضوع در حال رفع است.

او افزود: خوشبختانه عملکرد اکیپ‌های شهرداری تهران به گونه‌ای بوده که هموطنان عرب زبان ما برای اکیپ شهرداری در اصطلاح خود هوسه کردند. اما شهرداری تهران برای انجام چنین مأموریتی با توجه به این که خارج از حریم شهر تهران است نیازمند مجوز شورا است لذا تلاش ا این است تا جای که می‌توانیم از بودجه استفاده نکنیم اما از توان مهندسی خود بهره می‌گیریم و ارائه خدمات خواهیم کرد در منطقه آق قلا کار بزرگی انجام شد اما حدود هزار خانه براساس اعلام استانداران باقی مانده که باید از گل و لای شسته شوند. لذا اعضای شورا باید اجازه ارسال تجهیزات را به ما بدهند.

او ادامه داد: در مورد تهران علاوه بر حفظ آمادگی خود تلاش می‌کنیم هوشمندی شهرداری تهران در برابر بحران‌ها را افزایش دهیم در بارندگی‌های اخیر در تهران تا آستانه سیل رفتیم اما با توجه به تلاش همکاران توانستیم این موضوع را کنترل کنیم در رودخانه وردآورد آب تا زیر عرشه پل رسید اما خوشبختانه با کاهش بارندگی و تلاش انجام شده حجم آب کاهش پیدا کرد ما در تهران سیستم چی پی اس را فعال کردیم و به افرادی که در محدوده رودخانه و مسیل‌ها بودند پیامک‌های هشدار ارسال کردیم.

پس از صحبتهای شهردار تهران اعضای شورای شهر تهران با ۱۹ رأی موافق و بدون رأی مخالف دو فوریت لایحه مجوز به شهرداری تهران جهت کمک به سیل زدگان لرستان، خوزستان و گلستان را به تصویب رساندند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.