در همین باره متولی اصلی بازار ارز از مردم خواسته به بازی‌خوانی‌های بی‌مورد افراد هم‌صدا با ترامپ و پمپئو توجه نکنند و بدانند که بانک مرکزی بر بازار طلا و ارز تسلط دارد.

 رئیس کل بانک مرکزی با کنایه به کسانی که همصدا با ترامپ و پمپئو با حساس کردن مردم به FATF به‌دنبال ایجاد تنش در بازار ارز هستند، گفته: الحمدلله بازار ارز حساسیت خود به FATF را از دست داده است و مردم مطمئن باشند به‌رغم جنگ روانی تکراری ترامپ و پمپئو علیه ایران، بازار ارز با تدابیر اتخاذ شده سیر تعادلی خود را طی می‌کند. وی در پست اینستاگرامی خود نوشت که الحمدالله بازار ارز حساسیت خود را نسبت به این نوع اظهارات تا حدود زیادی از دست داده است. فارغ از این قبیل اظهارنظرهای شخصی که در زمان و مکان خودش محترم است، مطمئناً مجموعه نظام تدابیر لازم در اینگونه موضوعات را به کار بسته و تصمیمات خود را بر اساس منافع کشور اتخاذ خواهد کرد. جالب اینکه تیم تحریم ترامپ از پمپئو گرفته تا برایان هوک نیز به محض ایجاد آرامش در بازار ارز کشور، به جنگ روانی تکراری؛ قطع کامل صادرات نفت ایران به زودی! متوسل می‌شوند.

 

بانک مرکزی بر روند بازار ارز مسلط است

در ادامه همتی آورده است: دیشب که داشتم اخبار خبرگزاری‌ها و کانال‌های خبری را مرور می‌کردم به نکته جالبی برخوردم. خیلی برایم عجیب و تا حدودی مبهم بود. 

وی افزود: در روزهای پایانی سال که مردم خسته از فشارهای اقتصادی، در سایه آرامش نسبی ایجاد شده در بازارها، در تدارک خریدهای شب عید بوده و نرخ ارز در بازار آزاد نیز به آرامی در حال کاهش است، چند نفر از برادران بزرگوار تلاش کرده‌بودند با استفاده از توئیتر و سایر رسانه‌ها، موضوعی به نام FATF را مطرح و با اصرار به مردم یادآوری کنند که فراموش نکنید FATF مورد مخالفت اکثریت اعضای مجمع هست و چنین و چنان!

وی در پایان یادداشت خود آورده‌است: مردم مطمئن باشند فارغ از اینکه مباحث بازار ارز با تدابیر اتخاذ شده و در چارچوب سیاست‌های بانک مرکزی سیر تعادلی خود را طی می‌کند و بانک مرکزی نیز بر روند بازار مسلط است.

 

ثبات در بازار ارز و طلا 

عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز در این‌باره گفته‌است: با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده به‌زودی حباب نرخ ارز کاهش یافته و بازارهای موازی آن از جمله طلا، مسکن و همچنین خودرو به ثباتی نسبی خواهند رسید. 

محمد عزیزی در گفت‌وگو با «ایبِنا»، با تأکید بر اینکه نوسانات اخیر بازار ارز به علت تقاضاهای خرید ارز برای برخی سفرهای خارجی ایجاد شده‌است، افزود: خوشبختانه بانک مرکزی با سیاستگذاری‌های به موقع توانسته دلالی در این بازار را به حداقل خود برسد. وی با بیان اینکه دولت باید برای ترکیدن حباب ارز راهکار بلندمدت ارائه کند، تصریح کرد: حباب نرخ ارز بازارهای موازی آن را درگیر تلاطم بسیاری کرده به گونه‌ای که در حال حاضر نرخ‌ها بیش از تورم نیز دیده می‌شوند. 

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه قیمت‌های نجومی مسکن در ماه‌های اخیر نتیجه دلالی و همچنین حباب ارز و طلا است، گفت: دولت باید برای سرو سامان دادن به بازار ابتدا دلالی‌ها را متوقف کرده پس از آن با برنامه‌مداری سعی در کنترل قیمت با اولویت ترکاندن حباب نرخ‌ها کند. عزیزی همچنین با انتقاد ورود مردم به بازار طلا و ارز برای سرمایه‌گذاری افزود: متأسفانه تقاضاهای کاذب بازار را ملتهب کرده که عامل اصلی این موضوع نیز بی‌برنامه بودن دولت در فعال کردن بخش تولید و صنعت است، زیرا مردم اطلاعی از امکانات سرمایه‌گذاری ندارند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در سال آتی نرخ ارز و طلا با دور اندیشی‌های بانک مرکزی به نقطه مطلوب خود رسیده و با از بین رفتن حباب نرخ‌ها بازار آرامش نسبی را تجربه خواهد کرد.

 

کاهش فشار تقاضا در بهار 

علاوه بر این اظهارنظرها یکی از عواملی که می‌توان به عنوان عاملی مثبت در آرام ماندن بازار ارز به آن اشاره کرد، کاهش فشار تقاضاهای ناشی از سفرهای نوروزی است. در حالی که مانند هر ساله تورهای گردشگری نوروزی برای دهک‌های بالا در کشورهای همجوار و مناطق دیدنی جهان طراحی می‌شود، بدیهی است که با توجه به تمکن مالی دهک‌های بالا تقاضا برای ارزهای خارجی بالا برود که به این ترتیب فشار تقاضا در این روزها کاهش و تقریباً در روزهای آینده بسیار محدود خواهد شد. بنابراین پیش‌بینی روزهای آرام با حداقل نوسانات در روزهای نوروزی و دو ماه اول سال بسیار منطقی به نظر می‌رسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.