وقتی می‌گوییم دولت قبل کلنگ زد و رفت دقیقا منظورمان این است که مسوولان دولت‌های نهم و دهم به عنوان مخترع مسکن مهر که به گفته‌ی کارشناسان قصد داشتند سالیانه یک میلیون واحد بسازند، بعد از شش سال فقط ۶۹۰ هزار واحد را در کل کشور آن هم با کمترین امکانات، خدمات و زیرساخت‌ها تحویل دادند. مثلا سال ۱۳۹۱ در پردیس ۸۲ هزار واحد را تعریف و فقط ۱۴ هزار واحد را افتتاح کردند بخش عمده کار به عهده روحانی قرار گرفت و این دولت قول داد که واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر را به عنوان تکلیف، تحویل دهد اما به دلیل اثرات مخرب آن در ایجاد تورم، تعریف پروژه جدید در قالب این طرح را متوقف کرد.

 

مسکن مهر قرار بود خانه را ارزان کند اما بنا به گفته‌ی عباس آخوندی، در دوره هشت ساله دولت‌های نهم و دهم قیمت زمین ۷۰۰ درصد و قیمت مسکن ۵۰۰ درصد رشد کرد. امتناع وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم با ادامه‌ی طرح مسکن مهر، فرصتی به دست مخالفان داد تا وزیر مستعفی را به باد انتقاد بگیرند. با این حال آمار گویای آن است که از کل ۲ میلیون و ۲۰۰  هزار واحد مسکن مهر یک میلیون و ۹۰ هزار واحد در دولت روحانی و ۶۹۰ هزار واحد در دولت قبل تکمیل شده است؛ یعنی ۶۴ درصد از کل خانه‌های تحویل شده در زمان روحانی بوده است. از ۴۲۰ هزار تای باقی‌مانده هم ۱۵۰ هزار واحد به دلیل جانمایی نامناسب فاقد متقاضی است و ۲۸۰ هزار واحد تکمیل شده که به دلیل نبود خدمات زیربنایی و روبنایی، امکان تحویل آنها وجود ندارد.

اما عاملی که باعث شد تا رسانه‌های طرفدار دولت قبل، عملکرد عباس آخوندی را به نقد بکشند از کم‌کاری نزدیکان خودشان نشأت می‌گیرد. مسوولان دولت قبل مسکن مهر پردیس را با آن توپوگرافی خشن، نزدیک به زمانی که قرار بود دولت را تحویل دهند کلنگ زدند و مشقت‌های ساخت راه، تونل، مدرسه، مسجد، پارک، کلانتری و هزار و یک مشکل دیگر را به دوش دولت بعدی گذاشتند. البته قبل از رفتنشان بنا به برخی ادعاها حدود ۸۰۰ میلیارد تومان آورده متقاضیان را صرف ساخت تونل کردند و پول چندانی برای ساخت بناها باقی نماند. حالا نیز هر از گاهی از طریق برخی رسانه‌ها خود در بوق و کرنا می‌کنند که چرا دولت خانه‌های مردم را تحویل نمی‌دهد؟ یعنی متهمان دیروز در مقام مدعیان تمام عیار امروز ظاهر شده‌اند.

 

با همه‌ی این اوصاف، هم‌اکنون مسکن مهر پردیس از نظر ابنیه دارای پیشرفت ۸۰ درصدی است و ۱۶ هزار واحد در این دولت افتتاح شده که مجموع افتتاحات به اضافه ۱۴ هزار واحد قبلی به ۳۰ هزار تا می‌رسد و ۵۲ هزار واحد باقی مانده که گفته می‌شود ۴۰ هزار تای آن در مرحله‌ی نازک‌کاری است. با این حال بنا به گفته‌ی مدیرعامل شهرهای جدید، نوسانات نرخ ارز باعث شده تا در مراحل نصب تجهیزات پایانی و بعضا نازک‌کاری دچار مشکل شوند. هم‌چنین مساله‌ی اصلی به بحث زیرساخت‌ها و خدمات برمی‌گردد که طرح با دو چالش کم‌کاری دستگاه‌های خدمات‌رسان و کمبود منابع وزارت راه و شهرسازی مواجه است.

اظهارات حبیب‌الله طاهرخانی در حالی مطرح شده که کارشناسان معتقدند این شرکت باید برای تکمیل پروژه مسکن مهر بتواند با ایجاد ساز و کار قانونی، شرایط کمک دولت به مسکن مهر را فراهم کند. به گفته این کارشناسان، اگر دولت ۱۱ هزار میلیارد تومان به مسکن مهر کمک کند با اختصاص حدود ۲۰۰۰  میلیارد تومان آن به پردیس می‌توان به اسکان اولیه دست پیدا کرد.

برای این منظور، وزارت راه و شهرسازی با سکان‌داری محمد اسلامی هم و غم خود را بر اتمام مسکن مهر، بخصوص شهر پردیس گذاشته است. همین پنج روز قبل هم مدیرعامل جدید برای شرکت عمران پردیس تعیین و مهدی هدایت به جای حبیب‌الله چاغروندی منصوب شد. هدایت قبلا هم بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ مدیرعامل عمران پردیس بوده است. طاهرخانی، علت این بازگشت را استفاده‌ی حداکثری از  ظرفیت‌های موجود برای پیشرفت پروژه مسکن مهر عنوان کرد. نمایندگان مجلس هم پای کار آمده‌اند و در روزهای گذشته ملاقاتی با هدایت داشتند. هم‌چنین گزارش‌ها از پردیس نشان می‌دهد متقاضیان و پیمانکاران از آمدن هدایت استقبال کرده‌اند و دیدارهایی را با وی انجام داده‌اند. در این شرایط انتظار از نخستین مدیرعامل پردیس آن است که بتواند پروژه مسکن مهر این شهر را جمع کند؛ اگر دولت بودجه لازم را اختصاص دهد.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.