اراضی یوسف آباد را میرزا یوسف آشتیانی مستوفی‌الممالک آباد کرد و به نام خود، یوسف‌آباد نامید. یوسف آباد در گذشته پر از باغ و قنان بوده و پس از تفکیک بین کارمندان دولتی تقسیم شد و با شروع ساخت و ساز، دیگر اثری از باغ‌ها باقی نماند و به تدریج محله یوسف‌آباد امروزی شکل گرفت.

هویت فرهنگی بی‌مثال امیرآباد

اگر بخواهیم دو محله را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید گفت از مزایای مهم رهن آپارتمان در امیرآباد نسبت به یوسف‌آباد، هویت فرهنگی محله است. تنها نماد فرهنگی در محله یوسف‌آباد، فرهنگسرای شفق است. شهرکتاب فرهنگ در میدان فرهنگ هم از مراکز مهم فرهنگی محله محسوب می‌شود. بنابراین از این منظر امیرآباد با موزه‌ها، انتشارات و دانشگاه‌هایش با یوسف‌آباد قابل مقایسه نیست. بی‌جهت نیست که عده‌ای امیرآباد را پایتخت فرهنگی می‌نامند. در مورد مراکز تفریحی هم وضعیت دو محله مناسب است.  

___ç__ _ت___د___ز_à_د__ _»__ _د_à_î___ت_ذ_د_»

امکانات تفریحی و فضای سبز

در سرتاسر خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی هم رستوران‌ها، کافه‌ها و مغازه‌های متعدد پراکنده شده‌اند. تنها فضای سبز یوسف‌آباد پارک شفق است که درسال 1348 احداث شده و 2500 مترمربع مساحت دارد. اما پارک لاله، بازارچه و هم‌چنین گربه‌های معروفش در نزدیکی امیریه امتیاز بزرگی است. البته ناگفته نماند یوسف‌آباد چندین پاساژ معروف مثل مجتمع تجاری رز، پاساژ هنر و پاساژ فرهنگ  هم دارد و سینما و تئاتر گلریز هم در این محله واقع شده است. برج‌های معروف ASP و برج‌های مسکونی ونک پارک در غرب بزرگراه کردستان پر از کافه و رستوران برای گذران اوقات فراغت ساکنین یوسف‌آباد هستند. پارک ساعی هم با انواع امکانات تفریحی برای کودکان و بزرگ‌سالان به یوسف‌آباد خیلی نزدیک است. به لحاظ سرانه اماکن ورزشی هم کلا منطقه 6 کمبود دارد.

دسترسی و حمل و نقل عمومی

محله یوسف‌آباد از شمال با بزرگراه همت، از شرق با خیابان ولی‌عصر، از غرب با اتوبان چمران و در بخش‌هایی هم با بزرگراه کردستان هم‌جوار است. اما نردیک‌ترین ایستگاه‌های اتوبوس برای دسترسی اهالی، در خیابان ولیعصر و میدان ونک هستند. اگرچه همیشه تاکسی‌هایی که به سمت ونک حرکت می‌کنند در محل تردد دارند. اما بر خلاف امیرآباد تاکسی خطی وجود ندارد. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به محله هم مفتح، جهاد و میرزای شیرازی هستند. این در حالی است که در خیابان امیرآباد شمالی ایستگاه‌های متعدد اتوبوس موجود است و نزدیکی به میدان ولیعصر و میدان انقلاب، دسترسی مناسبی برای ساکنین فراهم کرده است و از این منظر رهن آپارتمان در امیرآباد برای کسانی که در آن حوالی شاغل هستند گزینه‌ای مطلوب‌تر است. در راستای طرح توسعه تهران قرار است دو ایستگاه مترو از جمله ایستگاه تربیت مدرس روی خط 7 مترو تهران، راه‌اندازی شود که کار اهالی امیرآباد را بسیار راحت خواهد کرد.

امنیت و ترافیک

هر دو محله با معضل ترافیک دست و پنجه نرم می‌کنند. البته یوسف آباد نسبت به خیابان کارگر شمالی عرض کمتری دارد و بنابراین گاهی اوقات گره ترافیکی می‌خورد. از معایب امیرآباد این است که روز به روز بیشتر از بافت مسکونی به بافت تجاری و اداری تغییر کاربری می‌دهد و عبور و مرور بیشتری را به محله جذب می‌کند. تا جایی که بعضا خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی هم از هجوم خودروها در امان نیستند. البته در قسمت‌های شمالی محله هنوز فضاهای ساکت و آرام مسکونی وجود دارد.

در یوسف‌آباد، قسمت‌های جنوبی موقعیت مناسب‌تر وغالبا بافت اداری و شمال محله بافت کاملا مسکونی دارد. در هر دو محله ساختمان‌ها و خانه‌های کلنگی‌ و متروکه‌ای وجود دارند که بعضی از آنها در حال نوسازی و بازسازی است و هنگام پیاده‌روی‌های شبانه ممکن است موجب ایجاد احساس ناامنی شود. البته فراموش نکنید که یوسف‌آباد شیب تندی دارد و پیاده‌روی در آن بسیار سخت است. لازم به ذکر است که انتهای کوچه‌های شرقی امیرآباد و کوچه‌های غربی یوسف‌آباد به اتوبان کردستان منتهی می‌شوند.

نرخ رهن آپارتمان

برای مقایسه نرخ رهن آپارتمان در امیرآباد و یوسف‌آباد، می‌توانید به آگهی‌های بخش املاک سایت دیوار مراجعه کنید.  آپارتمان 75 متری نوساز و دوخوابه در بلوار جانبازان و در یوسف‌آباد 250 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود. البته فراموش نکنید جانبازان تقربا گران‌قیمت‌ترین نقطه امیرآباد است و به سمت جنوب که حرکت کنیم قیمت‌ها پایین می‌آید. مثلا نزدیک به فاطمی، 70 متری ساخت سال 96، با تمامی امکانات، 180 میلیون تومان رهن داده می‌شود. در یوسف‌آباد و در محدوده مستوفی برای رهن 70 متری 23 ساله، 170 میلیون تومان بودجه لازم است. در جهان‌آرا حتی با 130 میلیون تومان هم می‌شود یک 75 متری قدیمی رهن کرد.

به نظر می‌رسد بالاترین قیمت‎ها مربوط به خیابان اسدآبادی باشد. در کل محله یوسف‌آباد محله‌ای اعیانی‌تر تلقی می‌شود و برای دو خانه کاملا مشابه در بهترین نقاط محله، در یوسف‌آباد هزینه بیشتری باید بپردازید.

منبع: ویرلن

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.