با توجه به افزایش تنش و جنگ تجاری میان ایالات متحده آمریکا با چین و اروپا، چندماه پیش بود که دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – اعلام کرد که می‌خواهد به‌منظور حمایت از تولیدات داخلی، جلوگیری از واردات بی‌رویه محصولاتی که در خارج از این کشور تولید می شوند به خاک آمریکا، قصد دارد تعرفه واردات خودرو و قطعات وابسته به آن را به ۲۵ درصد برساند.

همان زمان بود که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه بازار کالاهای مختلف اعم از خودرو و  محصولات تکنولوژی پیش‌بینی کردند که اعمال این قانون ضربات جبران‌ناپذیری را به اقتصاد کشورهای درگیر این جنگ تجاری علی‌الخصوص شرکتهای خودروسازی آمریکایی که در خاک کشور چین کارخانه‌های بزرگ و فعالی دارند، وارد خواهد کرد.

حالا به نظر می‌رسد جلسه محرمانه ای که ترامپ با ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا با حضور سایر افرادی که هویت آنها ذکر نشده است، داشته است با به تاخیر انداختن اجرای قانون افزایش تعرفه ۲۵ درصد بر واردات خودرو و قطعات آن به اتمام رسیده است. به عبارتی دیگر، اجرای تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودرو و قطعات آن تا پایان سال جاری میلادی به تعویق افتاده است و به گفته بسیاری از منتقدان و کارشناسان، در این بازه زمانی کوتاه خودروسازان فرصت خواهند داشت به واردات خودروهای تولید شده و فروش آنها بپردازند چراکه بعد از اعمال این قانون، با ضرر و زیان های قابل توجهی مواجه خواهند شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در این جلسه همچنین در مورد تاثیرات تعرفه‌های گمرکی بر واردات خودرو و قطعات آن بررسی شد و بدین ترتیب بازرسان، محققان، کارشناسان و وزارت بازرگانی آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۸ مهلت دارند گزارش دقیق و جامعی از این مساله را تحویل کاخ سفید و دونالد ترامپ بدهند تا در عرض مدت ۹۰روز در مورد این قانون تصمیم‌گیری کند.  

تحلیلگران فعال در حوزه بازار خودرو بر این باورند که قانون تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودرو به معنای حقیقی صنایع خودروسازی آمریکایی و غیر آمریکایی را فلج خواهد کرد چراکه پیشتر کارشناسان انجمن ملی فروشندگان خودرو آمریکا (NADA) پیش‌بینی کرده بودند این تعرفه های جدید حدود ۲ هزار و ۲۷۰ دلار به هزینه‌ی تولید خودروهایی که در آمریکا مونتاژ می‌شوند و ۶ هزار و ۸۷۴ دلار هم به خودروهای تولیدی خارج از آمریکا، اضافه خواهند کرد که رقم بسیار بالا و هزینه هنگفتی برای خودروسازان محسوب می شود و آنها را از پای درخواهد آورد. به علاوه، مصرف کنندگان نهایی و مشتریان خودرو نیز در این کشور باید هزینه بسیار بالاتری را برای خرید خودرو بپردازند که در نهایت منجر به نارضایتی آنها خواهد شد.

این در حالیست که همزمان با برگزاری جلسه ترامپ با مشاوران اقتصادی و وزارت بازرگانی آمریکا، اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که انتظار دارد ار تعرفه های جدید آمریکا حداقل به صورت موقت معافیت بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.