رضا اردکانیان امروز در کنفرانس بین‌المللی برق در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این ٣٠٠٠ مگاوات شامل ۱۱ زیربرنامه است؛ یکی از آن برنامه ها اصلاح مصرف است؛ ما مدیریت مصرف را مساوی اصلاح قیمت و تغییر تعرفه نمی دانیم؛ مثلا ۱۵ میلیون لامپ را در دستگاه های دولتی و غیردولتی تعویض می کنیم؛ روشنایی معابر را به نحوی مدیریت کنیم که بدون هرگونه اخلال، برق کمتری مصرف شود.

وی ادامه داد: در اوج بار ۱۳۹۸، بخشی در ارتباط با شبکه های انتقال است که از حیث برنامه ریزی تفصیلی انجام شده و دنبال تامین منابع مالی لازم هستیم؛ سازمان برنامه همکاری خوبی را با ما شروع کرده است و سعی می کنیم از همه منابع موجود استفاده کنیم.

وزیر نیرو اظهار کرد: قطعا از بخش خصوصی کمک می گیریم و نقش عمده ای دارد؛ در حال حاضر ۶۰ درصد برق تولیدی را بخش خصوصی تامین می کند و جزو لاینفک صنعت برق هستند.

وی باتاکید به این مساله که در خصوص قیمت آب و برق، ما باید مقداری بیشتر صحبت کنیم و بشنویم؛ به این معنا که موضوع جای خود را در جامعه به درستی باز کند، اظهار کرد: اصلاح تعرفه ها در دو جا مهم است؛ یکی اینکه به پایدار بودن عرضه آب و برق کمک کند یعنی اگر قیمت یک کیلووات ساعت برق ۱۰۰ تومان است و ما ۶۰ تومان می گیریم، تا جایی قابل تحمل است و از جایی به اختلال در عرضه برق تبدیل می شود و خدمت رسانی را مختل می کند.

وزیر نیرو افزود: یک تاثیر دیگر تعرفه دارد و آن اینکه فرض کنیم در عرضه برق مشکلی وجود نداشته باشد و دولت بتواند از منابع دیگری به صنعت برق کمک بدهد و یک برق یارانه ای کماکان ارایه شود، چون در بخش های مختلف الگوی صحیح مصرف رعایت نمی شود، این قیمت تکلیفی به این معنی خواهد بود که بدمصرف ها از یارانه بیشتری بهره مند می شوند و این یارانه یک بی عدالتی محض است و اثرش را روی خدمت رسانی می رساند.

اردکانیان با بیان اینکه اگر موضوع اصلاح قیمت را طرح می کنیم، یادمان باشد که در یک جا مخصوصا برای پر مصرف ها این قیمت و تعرفه بیش از این که نقش منبع مالی را داشته باشد، باید نقش بازدارندگی را ایفا کند، گفت: وقتی قیمت آب بیش از حد متعارف ارزان باشد، طبیعی است که آن آب آشامیدنی به هر کاری می آید و این شیوه درست و قابل ادامه ای نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است از فردا قیمت ها به طور زیادی تغییر کند؟ پاسخ داد: خیر؛ قطعا در این زمینه باید بیشتر کار کنیم؛ باید بیشتر صحبت کنیم و بیشتر به حرف کسانی که در عرصه‌های مختلف اجتماع صاحب نظر هستند گوش کنیم؛ این موضوع باید به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود؛ آن زمان همه در یک راستا صحبت می کنیم.

وی گفت: در وزارت نیرو بیشتر به منابع داخلی یعنی پول و آب و برق متکی هستیم؛ در بودجه سال گذشته مقداری مذیقه هایی برای استفاده به موقع از منابع داخلی ایجاد شد که با موضوع پرداخت یارانه ها ارتباط داشت؛ امیدواریم کمک مجلس در بودجه ۱۳۹۸ به گونه‌ای باشد که مذیقه سال قبل را مرتفع کند و اجازه دهد مثل ۴۴ سال گذشته وزارت نیرو دسترسی به موقع به منابع داخلی خود داشته باشد.

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد این‌که آیا شما نامه‌ای تند به رئیس‌جمهوری در مورد دخالت معاون علمی رئیس‌جمهوری در آب‌های ژرف نوشته‌اید، گفت: «چه کسی گفته تند؟ وقتی من یک حرف هیجان انگیز نمی زنم و از آن تیتر در نمی‌آید، همکار شما نباید خودش نمک و فلفل به آن اضافه کند!»

وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که «آیا شما هیچ نامه‌ای ننوشته‌اید؟» گفت: «من کار و کاسبی‌ام نامه نوشتن است، سر تند بودن آن بحث دارم. من اخلاقی دارم که وقتی به شما یک نامه می‌نویسم و در آن اشاره‌ای به ایشان می‌کنم، حتما رونوشتی به ایشان می‌زنم که ایشان از فرد دیگری راجع به چیزی که به شما گفتم نشنود.

اردکانیان همچنین در سخنرانی این مراسم گفت: ما در بخش برق در ارتباط با مدیریت مصرف نیازمند این هستیم که برای مصرف‌کنندگان سیاست‌ها و ساز و کارهای تشویقی داشته باشیم و به همین نسبت در بخش اجرا نیز دست اندرکاران نیازمند برخورداری از سازوکارهای تشویقی و انگیزشی هستند.

وی با بیان این‌که در صنعت برق، ایران علی‌رغم موضوع قیمت تکلیفی توانسته است نیازها را به هر شکل و با هر زحمت جوابگویی کرده باشد، اظهار کرد: انتظار من به عنوان مسوول وزارت نیرو این است که به ویژه در این دوره که برنامه وزارت نیرو بر اساس مدیریت توامان تولید و مصرف تعریف شده است، از همه ظرفیت‌ها برای برنامه مدیریت توامان عرضه و تقاضا استفاده شود.

اردکانیان خطاب به فعالان صنعت برق گفت: حتی در موضوع قیمت تکلیفی هم سهم عمده در حل شدن یا نشدن موضوع بر عهده ماست؛ آنچه تابستان سال گذشته در صنعت برق و آب گذشت و به عنوان کارنامه مثبت و قابل اعتنا ثبت شد و مورد تقدیر مردم و مسوولان قرار گرفت، تنها یک نمونه و مثال از توانمندی و مسوولیت ما در ارتباط با حل و فصل چنین مسایلی است.

وی ادامه داد: با نادیده گرفتن عرصه مسایل اجتماعی و ارتباط با مصرف‌کننده و پرداختن به ساز و کارهای آن و استفاده نکردن از تجربیات سایر کشورها، فرصت را از دست می‌دهیم.

او با اشاره به برگزاری کنفرانس برق، اظهار داشت: صنعت برق از زیربنایی‌ترین عرصه‌های فعالیت و توسعه در همه جا به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه است؛ این صنعت همیشه در ارتباط نزدیک با جامعه علمی بوده و از ظرفیت‌های علمی بهره‌مند شده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: کنفرانس برق صرفا یک رویداد علمی یا اجرایی نیست و پیوند هر دو حوزه است؛ جایی که انتظار می‌رود یافته‌های علمی از یک سو و شناخت مسایل صنعت برق از سوی دیگر منجر به ارایه راه حل‌های کارآمد برای مشکلات موجود شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.