دکتر پیرحسین کولیوند با بیان این که زائران اربعین حسینی به منظور حفظ سلامتی خود لازم است نکات بهداشتی را در حین سفراعمال کنند، گفت: زائران در صورت داشتن بیماری یا مشکلات جسمی قبل از سفر به پزشک خود مراجعه کنند و حین سفر داروهای مصرفی روزانه و لیست داروهای مصرفی و دوز آن‌ها را به همراه داشته باشید.

 

وی در ادامه با اشاره به این که از تماس نزدیک با افراد ناخوشی که سرفه، عطسه و تب دارند، خودداری کنید و بیش از یک متر فاصله بگیرید،اظهارکرد: دست‌های خود را به طور مرتب با آب و صابون بشوئید چرا که شستشوی مداوم دست‌ها به تنهایی تا ۵۰ درصد از انتقال بیماری‌های عفونی پیشگیری می‌کند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور توصیه کرد: ژل ضدعفونی دست همراه داشته باشید واز تماس دست آلوده با چشم و دهان خود جدا بپرهیزید همچنین از سجاده، لیوان و بطری آب شخصی خود استفاده کنید.

کولیوند با اشاره به این که برای نوشیدن آب حتماً از آب معدنی بسته بندی شده استفاده شود، گفت: برای تامین غذا حتی الامکان به موکب های ایرانی و مراکز معتبر مراجعه  کرده واز مصرف سبزی خام یا غذاهای حاوی سبزی خام و سس های مختلف خودداری کنید. 

وی با تاکید بر این که زائران از تماس، دست دادن و روبوسی با دیگر زائران حتی الامکان خودداری کنند، افزود: در هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان خود را با دستمال بگیرید و دستمال را در سطل آشغال بیاندازید و در صورت نبود دستمال از بالای آستین لباستان استفاده کنید.

سرپرست اورژانس کشور با توصیه به این که از مصرف شیر خام و سایر فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه جداً خودداری شود، افزود: از خرید و مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی از دست فروشان پرهیز نمائید.

وی همچنین گفت: در شلوغی جمعیت سعی کنید جلوی دهان و دماغ خود را با ماسک بپوشانید و در صورت بروز تب و علائم تنفسی بلافاصله به پزشک کاروان مراجعه کنید و در این مواقع مایعات زیاد بنوشید و استراحت و خواب کافی داشته باشید.

کولیوند با تاکید بر این که زائران حتما بیماری وبا را جدی بگیرند و در صورت بروز فوراً به پزشک مراجعه کنند، به علائم شایع بیماری وبا اشاره کرد و گفت: اسهال آبکی شدید با دفعات اجابت مزاج غیرقابل شمارش و شبیه آب برنج و بدبو، نبودن دل درد و دل پیچه برخلاف بسیاری از بیماریهای گوارشی، گرفتگی عضلات پشت ساق پا، عطش فراوان، فقدان خون در مدفوع، استفراغ بدون حالت تهوع، احساس پری و غرغر شکم و فقدان تب از علائم این بیماری است.

به گزارش وبدا،  سرپرست سازمان اورژانس کشور در پایان از زائران اربعین حسینی در خواست کرد: هرگونه طغیان ناشی از آب و مواد غذایی (اگر دو نفر یا بیشتر از یک غذا یا آشامیدنی مشترک استفاده کرده و علائم بالینی مشترک داشته باشند) را به پزشک یا کادر بهداشتی مستقر گزارش کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.