نیکلاس کریستف در نیویورک تایمز نوشت: گزارش ها درباره ناپدید شدن خاشقجی، روزنامه نگار سعودی و همکار سابق ما در واشنگتن پست هر روز نگران کننده تر می شود. ترکیه مدعی است نوار صوتی دارد که اثبات می کند ماموران سعودی او را در کنسولگری عربستان شکنجه و به قتل رسانده اند. اما این ادعا هنوز تایید نشده و ما نمی دانیم دقیقا چه رخ داده است. ما هنوز امیدواریم که خاشقجی را دوباره ببینیم اما شواهد نشان می دهد که ولیعهد سعودی دستور شکنجه، قتل و مثله کردن جنازه او را داده  است، آن هم در مکانی در خاک یکی از کشورهای عضو ناتو.

به  گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: این عملی وحشتناک است که واکنش درخوری از سوی واشنگتن نداشته است. ترامپ در پاسخ به این عمل، گفته که قطع فروش تسلیحات به عربستان را نمی پذیرد. او انتظار دارد واکنش آمریکا به این جنایت یک سکته موقت در روابط و سپس ادامه فروش سلاح به سعودی ها باشد. حمایت دولت و ثروتمندان آمریکا از ولیعهد جوان سعودی حین ارتکاب اعمال شنیعی مثل بازداشت تجار سعودی، ربودن نخست وزیر لبنان، قطع روابط با قطر و راه انداختن جنگ در یمن که بزرگترین فاجعه انسانی را به وجود آورده است، مایه شرمندگی است.

ترامپ گفته که به پادشاه سعودی اعتماد دارد و اینکه سعودی ها می دانند دارند چه می کنند. کوشنر با دور زدن وزارت امور خارجه آمریکا با بن سلمان رابطه ای ابجاد کرده که به او اعتماد به نفس ارتکاب این اعمال را داده است. حمایت هر دو حزب آمریکا، وال استریت و سیلیکون ولی از ولیعهد سعودی موجب ظلم و خشونت بن سلمان شده است. اگر پس از ربودن نخست وزیر لبنان و قتل عام کودکان یمنی این گونه از او تمجید می شود، چرا باید از کشتن یک روزنامه نگار ابایی داشته باشد.

ولیعهد جوان به خوبی می داند چگونه با سخن گفتن از اصلاحات، با آمریکایی ها بازی کند. تمایل او به دیده شدن به عنوان کسی که ممکن است اسراییل را به رسمیت بشناسد، یکی از دلایل پذیرش او از طرف ترامپ و بسیاری از آمریکایی ها علی رغم غیرقابل کنترل شدن او در امور داخلی است. در نهایت او، کوشنر، ترامپ و بسیاری دیگر را در آمریکا با وعده خرید ۱۱۰ میلیار دلاری تسلیحات فریب داد، وعده ای که هنوز کسری از آن نیز تحقق نیافته است. عربستان سعودی از طرح صلح ترامپ اجتناب کرد. کارشناسان مالی چشم انتظار فروش سهام غول نفتی یعنی آرامکو هستند که آن نیز مدام به تعریق می افتد.

مبارزه او با فساد داخلی نیز نمونه دیگری از فریب و دورویی اوست. در ابتدا طرح های خوبی به نظر می رسیدند ولی خودش قلعه ای به قیمت ۳۰۰ میلیون دلار در فرانسه و قایق تفریحی به قیمت ۵۰۰ میلیون دلار خرید که بعید است از حقوق ولیعهدی این پول را به دست آورده باشد. اگر منصف باشیم باید بپذیریم که او به زنان اجازه رانندگی داد. اما در عین حال فعالان حقوق زنانی که به دنبال این حق رانندگی بودند، زندانی کرد. حتی یک فعال حقوق زنان را در خارج از کشور دستگیر و با دستبند به عربستان برگرداند. او در زندان ۲۹ سالگی اش را پشت سر گذاشته و ازدواجش لغو شده است با این حال نه او بلکه ولیعهد سعودی است که مصلح بزرگ قلمداد می شود.

همین ماه گذشته چند تبعه سعودی به غانم الدوساری، مخالف ولیعهد حمله کردندـ همزمان با کتک زدن وی، این افراد شناسایی نشده سعودی، به او به علت توهین به خاندان سلطنتی فحش می دادند. پیام ولیعهد برای شهروندان سعودی واضح است: هر کجا که باشید، هر قانونی را زیر پا می گذارم تا شما را ساکت کنم.

ولیعهد سعودی حساسیت و پیش بینی ناپذیری را خود را اخیرا بار دیگر نشان داد یعنی زمانی که وزارت خارجه کانادا نگرانی خود از بازداشت فعالان حقوق بشر در عربستان را اظهار کرد. پاسخ عربستان به این توییت، لغو کردن پروازها، بازگرداندن ۸۰۰۰ دانشجو، اخراج سفیر کانادا و قطع برنامه های سرمایه گذاری بود.

سرمایه گذاران غربی از جمله زیمنس، اچ اس بی سی و بسیاری دیگر باید از کنفرانس طرح سرمایه گذاری آتیه عربستان خارج شوند و یک کمیته تحقیق بین المللی تحت نظارت سازمان ملل برای بررسی قتل خاشقجی تاسیس شود. در آمریکا نیز باید تحقیق شود که آیا عربستان با صرف ۲۷۰۰۰۰ دلار در سال ۲۰۱۷ در یکی از هتل های ترامپ، در سیاست داخلی آمریکا نیز تاثیرگذار بوده است یا نه. این هتل اعلام کرده که درآمدش از سال ۲۰۱۶ با پذیرش سعودی ها، ۱۶۹ درصد افزایش یافته و درآمدش با دیدار دقیقه نودی ولیعهد از نیویورک بازهم افزایش یافته است.

اگر عربستان نتواند ثابت کند خاشقجی زنده و سالم است، کشورهای عضو ناتو باید همگی سفرای سعودی را اخراج کنند و فروش سلاح به این کشور را قطع کنند. ایالات متحده نیز باید تحقیقات مستقلی را آغاز کند و تحریم هایی علیه مقامات سعودی وضع کند. همچنین آمریکا باید صریحا به خاندان سلطنتی سعودی بگوید که به دنبال ولیعهد دیگری بروند. شاهزاده ای دیوانه که نخست وزیر کشوری را می رباید، روزنامه نگاری را به قتل می رساند و کودکان را از گرسنگی می کشد هرگز لیاقت ستوده شدن در مهمانی های دولتی را ندارد بلکه باید در کنج زندان دیده شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.