محمد جواد آذری جهرمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در اصفهان افزود : بالا رفتن نرخ ارز و جمع شدن گوشی های تلفن همراه در گمرک و انبارهای توقیف شده از جمله دلایل گرانی این کالاست.

وی اظهار امیدواری کرد با رفع انحصار از واردات و وارد بازار شدن گوشی های موجود در گمرک و انبارهای توقیف شده، قیمت گوشی ها در بازار کاهش یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به جمع شدن حدود 600 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در گمرک و ۱۲۰هزار دستگاه گوشی در انبارهای توقیف شده، تصریح کرد : این انبارها توسط دستگاه قضایی پلمب شد تا به پرونده های آنها به طور کامل رسیدگی شود.

وی با بیان این که شبکه ورود کالا دچار اختلال شد، تصریح کرد : از جمله دلایل این موضوع می توان به عدم تامین ارز از طریق سامانه نیما (نظام یکپارچهٔ معاملات ارزی) و گرفتار بودن برخی از نمایندگی های فعال به دلیل تخلف اشاره کرد.

آذری جهرمی با اشاره به چند رویکردی که برای رفع این مسائل پیشنهاد شد، اضافه کرد : از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شد تا برای اعطای مجوز به افرادی که متقاضی واردات گوشی به شرط دادن تعهد و ارائه خدمات پس از فروش هستند، اقدام کند.

وی با اشاره به این که منتظر تصمیم وزارت صنعت برای این موضوع هستیم، بیان کرد : راهکار دوم ترخیص گوشی های جمع شده در گمرک است که این موضوع ایرادهای قانونی داشت اما با مصوبه جدید دولت، فرایند ترخیص آنها آغاز شده است.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه از آخرین آمار تعداد گوشی های ترخیص شده از گمرک اطلاع ندارد، گفت : با وارد شدن این گوشی ها به بازار، بخشی از افزایش قیمت آن که ناشی از کمبود کالا یا ساز و کار عرضه و تقاضا بود، اصلاح می شود و قیمت ها پایین می آید.

آذری جهرمی با بیان این که هنوز برای ۱۲۰ هزار گوشی موجود در انبارهای توقیف شده، اتفاقی نیفتاده است، گفت : ما نمی توانیم در این موضوع دخالت کنیم اما امیدواریم روند رسیدگی به پرونده های آن سریعتر انجام شود تا آزادسازی آنها به کنترل قیمت ها کمک کند.

براساس آمارهای منتشر شده، ایرانیان در سال بیش از ۲۰ میلیون دستگاه گوشی همراه نیاز دارند که ارزش آن به سه میلیارد دلار می رسد بنابراین از ابتدای امسال تاکنون باید حدود ۱۰ میلیون دستگاه وارد بازار می شد.

بر اساس آمار سامانه همتا (فعالسازی گوشی های هوشمند)، شمار گوشی های وارد شده از مبادی قانونی به کشور از آغاز سال تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار دستگاه بوده است.

شرکت در جلسه شورای اداری استان، بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، سخنرانی در گفتمان توسعه پایدار شهری و دیدار با نمایندگان بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله برنامه های سفر ۲ روزه آذری جهرمی در استان اصفهان است.

وی امروز به شهرستان های نطنز و گلپایگان سفر کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.