مهرداد تقی زاده در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به تهیه نقشه راه برای کاهش تعداد تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای، اظهار داشت: پیش بینی توقف روند نزولی تعداد کشته‌های ناشی از سوانح جاده‌ای وجود داشت اما سال گذشته و امسال شاهد افزایش تعداد تلفات بوده‌ایم به طوری که سال گذشته ۱.۵ درصد و امسال تا کنون ۵ درصد نسبت به مدت مشابه دوره‌های قبل به میزان تعداد کشته‌ها اضافه شده است.

وی افزود: برای کاهش تعداد تلفات سوانح جاده‌ای از 16 هزار کشته به 9 هزار کشته در 10 سال،‌ برنامه‌هایی تدوین کرده‌ایم که تحقق آن به اعتبارات 280 هزار میلیارد تومانی نیاز دارد.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از انجام مطالعاتی مبنی بر اینکه خودروهای تولید داخل چه سهمی در بروز سوانح جاده‌ای دارند، اظهار داشت: تا یک ماه آینده نتایج مطالعات اعلام می‌شود.

تقی زاده در پاسخ به این سوال که چه ابزاری در اختیار دارید تا خودرو سازان را ملزم به ارتقای کیفیت محصولات خود کنند، ادامه داد: مدیر امور خودرویی وزارت صنعت در کمیسیون ایمنی راه‌ها حضور دارد و از سازمان‌های دیگر هم نمایندگانی حضور دارند و در صورت تصویب موضوعی دراین کمیسیون،‌ تمام دستگاه‌ها ملزم به رعایت آن هستند.

وی افزود: چنانکه اخیرا در این کمیسیون افزایش تعداد استانداردهای تولید خودرو را افزایش دادیم و به تصویب رساندیم که استانداردهای خودرو باید به ۸۵ مورد برسد که در حال حاضر هم رعایت این استانداردها در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا محل تامین ۲۸۰ هزار میلیارد تومان برای کاهش تعداد تلفات جاده‌ای تعیین شده است،‌ گفت: دولت باید محل تامین این بودجه را پیش بینی کند.

وی ادامه داد: البته پیشنهاد ما برای تامین منابع مورد نظر از محل افزایش قیمت بنزین است.

تقی زاده تاکید کرد: اگر دولت نتوانست ۲۸۰ هزار میلیارد تومان را تامین کند از ما انتظار کاهش تعداد تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای را نداشته باشد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.