آسوشیتدپرس گزارش داد، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین و رهبر حزب حاکم کمونیست این کشور در حالیکه چند ماه پیش راهش را برای رهبری نامحدود خود هموار کرد اکنون درگیر چالش‌های مختلف در حوزه‌های سیاست داخلی، سیاست خارجی و اقتصاد شده است. افزایش انتقادها از سیاست‌های دولت شی جینپینگ او را متوجه ریسک‌هایی کرده که با انباشت این حجم عظیم از قدرت در دستانش به جان خریده است. او خودش را تبدیل به یک هدف طبیعی برای تقصیرها کرده است.

جوزف چنگ، استاد بازنشسته دانشگاه هنگ کنگ و مفسر پرسابقه سیاست‌های حوزه چین اظهار کرد: شی جینپینگ با متمرکز کردن این هجمه از قدرت در دستانش اکنون مسؤول همه شکست‌ها و خسارت‌های سیاسی است. در حالیکه شی جینپینگ معمولا موضوع غالب مطالب روزنامه‌های دولتی در صفحات اول و همین طور بولتن‌های خبری شبکه دولتی سی سی تی وی بوده اما در هفته‌های اخیر این مساله کمرنگ‌تر شده است.

چنگ در تحلیل این اتفاق گفت: او نمی‌تواند تقصیر را به گردن کس دیگری بیندازد. بنابراین با کمتر ظاهر شدن خود به این وضعیت پاسخ می‌دهد. هر چند که افزایش این چالش‌ها تهدید جدی برای قدرت شی جینپینگ نبوده اما از نظر بسیاری از چینی‌ها اعتبار دولت وی اکنون در معرض خطر قرار گرفته است. یکی از بزرگترین نگرانی‌ها مربوط به جنگ تجاری آمریکا با دولت چین است که منجر به وضع تعرفه‌های بالایی بر صادرات چین به ارزش صدها میلیارد دلار شده است.

منتقدان می‌گویند، هنوز شاهد یک استراتژی منسجم از سوی پکن برای مذاکرات با واشنگتن و اجتناب از وارد شدن ضربه‌ای بزرگ به اقتصاد این کشور نبوده‌اند. به جای آن پکن ظاهرا قدم در مسیر رویارویی، تدابیر تلافی جویانه و چالش طلبی گذاشته است. در نتیجه این رویکرد هم بازار بورس و هم ارزش واحد پول چین ضعیف شده و اخیرا خود حزب کمونیست طی نشستی اذعان کرد که فاکتورهای خارجی به شدت بر رشد اقتصادی چین تاثیر گذاشته‌اند.

یک چالش دیگر دولت چین نیز مربوط به رسوایی‌های ناشی از صنعت واکسن و داروی این کشور بوده است. رسوایی که اخیرا در ارتباط با موضوع واکسن‌ها در چین به وجود آمد باعث نگرانی عمومی در خصوص کارکرد درست صنعت بهداشت و درمان و داروی این کشور و همچنین به وجود آمدن پرسش‌هایی در مورد توانایی دولت برای نظارت بر انبوهی از شرکت‌های حاکم بر اقتصاد چین شد.

ژانگ مینگ، استاد بازنشسته علوم سیاسی در پکن گفت: اعتماد مهمترین موضوع است و از دست رفتن اعتماد عمومی به دولت ویرانگر خواهد بود. چند روز پیش نیز مقام‌های چین انبوهی از نیروهای امنیتی را برای مقابله با تظاهرات برنامه ریزی شده در شهر پکن در اعتراض به حذف یک سری طرح‌های اقتصادی بسیج کردند که نشان دهنده ناتوانی دولت چین در اصلاح نظام دارایی خود برای حمایت از سرمایه گذاران کوچک است. در آن سو نیز پروژه بزرگ شی جینپینگ موسوم به ابتکار عمل "یک کمربند یک جاده" که با نام جاده ابریشم جدید شناخته می‌شود و چندین تریلیون دلار ارزش خواهد داشت دچار دردسر شده است.

این پروژه قرار است منجر به ارتباطات سرمایه گذاری و زیرساخت با ۶۵ کشور شود اما اخیرا ناراضی‌های چین می‌گویند که آیا فرستادن این حجم عظیم از سرمایه به خارج از چین در زمانی که میلیون‌ها نفر گرفتار فقر در داخل چین هستند، عاقلانه است. یکی از نشانه‌های افزایش نگرانی در دولت شی جینپینگ یک کمپین این دولت برای ترویج میهن پرستی در میان متفکران و روشنفکران است. این یک تاکتیک در زمانی هست که مقام‌ها تغییر مسیر در بحث‌های عمومی را ضروری می‌دانند.

ژانگ گفت: عمده نارضایتی از شی جینپینگ ناشی از پی بردن به بی‌تاثیر بودن عملکرد دولت او است.

وی تاکید کرد: اگر شما بخواهید یک امپراتور باشید باید دستاوردهای بزرگ داشته باشید اما او تاکنون چنین چیزی را به دست نیاورده و به همین خاطر به سختی می‌تواند مردم را متقاعد کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.