علی محمد شاعری چهارشنبه شب در آیین افتتاحیه جشنواره هلو و شلیل در روستای بایع کلا نکا با اشاره به جایزه صادراتی مجلس برای کشاورزان افزود: یکهزار و ۳۰۰ میلیارد جایزه صادراتی سال جاری برای کشاورزان، باغداران و صادرکنندگاه در نظر گرفته شد لذا مازندران نتوانسته به خوبی از این فرصت استفاده کند.

به گفته وی با وجود در نظر گرفتن جایزه صادراتی مجلس برای کشاورزان متاسفانه در وضعیت صادرات مناسبی قرار نداریم لذا همه کسانی که در عرصه تولید هستند باید از این فرصت برای افزایش بهره وری خود به خوبی استفاده کنند در این میان کمیته ای که برای حمایت از صادرات تشکیل شده است باید جدی و پیگیرتر از سابق وارد میدان شود.

نماینده مردم بهشهر، نکا وگلوگاه در مجلس شورای اسلامی خطاب به تشکل ها و شرکت های تعاونی در روستاها بیان کرد: روستای دنگسرک نکا سالانه حدود ۳۰ هزار تن مرکبات تولید می کند در این راستا نیز از باغات این شهرستان در طی سال گذشته یکهزار و ۳۰۰تن هلو و شلیل تولید شدکه با این وضعیت نباید نیروی بیکار در این روستاها وجود داشته باشد اما متاسفانه در این حوزه تشکل ها و شرکت های تعاونی روستایی به خوبی ایفای نقش نکردند.

شاعری ادامه داد: اتحادیه باغداران باید با ارائه راهکار به سرانجام خوبی برسد تا بتواند از فرصت های پیش آمده و تسهیلات بسیار ویژه برای کشاورزان به نحوه احسن استفاده کند .

به گفته سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در حوزه جذب تسهیلات کشاورزان ۱۰۰ میلیارد تومان عقد قرارداد انجام شده است که در این میان سهم شهرستان نکا شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درنظر گرفته شد اما این شهرستان نتوانسته این تسهیلات را به خوبی جذب کند.

وی افزود: جهاد کشاورزی علیرغم تلاش های مجددانه در حوزه بهره وری و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی و باغی باید به تنظیم بازار نیز بپردازد تا ساماندهی در این حوزه را نیز شاهد باشیم.

شاعری به نبود میدان میوه و تره بار در نکا اشاره و تصریح کرد: متاسفانه شهرستان نکا با وجود ظرفیت های بالقوه و تولید انبوه محصولات کشاورزی از مرکز عرضه محصولات کشاورزی و باغی و همچنین میدان میوه و تره بار رنج می برد که در این میان با حمایت دولت و سرمایه گذران به دنبال این هستیم زمینی را برای احداث این مکان در شهرستان در نظر بگیریم تا قسمتی از مشکلات باغداران و کشاورزان ساماندهی شود.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشاورزی پایه اصلی اقتصاد مقاومتی است خاطرنشان کرد: در جهت حمایت از کشاورزان و باغداران نباید کوتاهی کرد چرا که چرخه  تولید با مشکل روبرو خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به ممنوعیت واردات برنج در کشور اشاره و تصریح کرد: با توجه به برداشت برنج در سطح استان های شمالی و حمایت از شالیکاران واردات برنج از یکم مرداد تا ۳۰ آبان ماه سال جاری ممنوع شد.

این مسئول اضافه کرد: اجازه نخواهیم داد با واردات بی رویه برنج به کشوربه برنج کاران و تولید کنندگان داخلی ضربه ای وارد شود.

شاعری در پایان با تاکید بر وارد شدن بخش خصوصی در میدان عمل متذکر شد:برای افزایش فرصت های اشتغال زایی باید بخش خصوصی وارد میدان شود و با حمایت های مورد توجه اقتصاد روستاها را ارتقا دهند در این میان نیزنباید با گیرهای جزئی مانع از انجام کار و رونق تولید شویم چرا که دراین برهه از زمان و جنگ اقتصادی نیازمند اشتغال پویا هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.