سلبریتی‌ها یا همان آدم‌های مشهور عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی که صاحب‌نظر نیستند اما درباره هرچیزی نظر می‌دهند، سوار بر مدار مجازی شده‌اند و خودنمایی می‌کنند. اما آیا واقعاً بایستی مردم خوراک و تغذیه علمی و روحی و فرهنگی‌شان را از صفحات و مواضع این قشر برداشت کنند؟!

محمود گبرلو هم شاید در برهه‌ای خودش یکی از همین سلبریتی‌ها باشد که برنامه «هفت» را اجرا می‌کرد؛ البته جامعه هنری او را به عنوان یک کارشناس سینما و تلویزیون می‌شناسند. او در این باره می‌گوید: انتظارات و توقعاتی از صداوسیما داشتیم که امروز فرسنگ‌ها از آن آرمان‌های مقدس فاصله گرفته است. ترجیح می‌دهم وقتی آرمان‌خواهی افول کرده من در این میدان نباشم و به کار دیگری بپردازم. مخاطبین ما آزرده‌خاطرند، چون رسانه ملی هم دیگر تلاشی برای اندیشه‌ورزی اسلامی و به چالش کشیدن موضوعات عمیق فکری ایرانی اسلامی ندارد. آنقدر میان خودش با مخاطب فاصله ایجاد کرده که اصلاً سیاست‌‌ها و برنامه‌ریزی‌های اصولی‌اش را فراموش کرده است.

این منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه تلویزیون خودش را مشغول بی‌محتوایی‌ها و لودگی‌های چند طنزپرداز کرده که هیچ درون‌مایه‌ای برای مخاطب ندارد، خاطرنشان کرد: امروز برنامه‌هایی می‌سازند که فقط مخاطب را سرگرم کنند اما نمی‌دانند در باطن از فضای آرمان‌خواهی و تقدس‌گرایی که باید به جامعه اسلامی ما القاء کنند، دور شده‌اند. شادابی، خنده و طنز لازمه هنرهای نمایشی ماست و اصلاً مذهب ما سراسر شادابی را به اوج خودش می‌رساند اما این طنزها چقدر به فرهنگ ما نزدیک هستند و چقدر آرمان انقلابی ما را فریاد می‌زنند. من فقط قهقهه بیش از اندازه سلبریتی‌ها را می‌شنوم که آن‌چنان مدیران ما را تحت سلطه خود گرفته‌اند، برای خطاهایشان هم دفاعیه می‌نویسند.

او تأکید کرد: البته مدیران ما هم مقصر نیستند، چون مشکلات بودجه‌ای گریبان همه سازمان‌ها را گرفته و صداوسیما بیش از همه متضرر این اتفاقات شده است. چرا که برای جذب اسپانسر باید از این سلبریتی‌ها کمک بگیرند. اما به چه قیمتی!! به قیمت تغییر فرهنگ و آداب و منش زندگی که قرار بود به آرمان‌خواهی انقلابی برسد. امروز جای آدم‌ها عوض شده است؛ ما سال ۵۷ انقلاب کردیم که مسیرمان به آرمان‌خواهی منتج شود. ما اگر می‌دانستیم صداوسیما به اینجا می‌رسد هیچ‌گاه عمرمان را برای این آرمان‌خواهی نمی‌گذاشتیم.

این کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون در پایان با بیان اینکه رسانه ملی باید مبانی اصلی انقلاب که سبک زندگی از الزامات آن به حساب می‌آید را به چالش بکشد،‌ افزود: مخاطبین واقعی رسانه ملی فکر و ایده و تفکر نو می‌خواهند، چون پیشروی رسانه‌ای خلاقیت و طراحی درست و به روز می‌طلبد. برنامه‌های تلویزیون ما باید مبانی اصلی انقلاب که رهبری هم بر به چالش کشیدن و پرداختن گسترده به سبک زندگی اسلامی تأکید دارند، به چالش کشیده شود. نه اینکه آنقدر به سبک زندگی غربی بپردازیم؛ کاری که شبکه‌های ماهواره‌ای مثل جم کار ضدخانواده انجام می‌دهد. این نگاه به جذب حداکثری، باعث شده مخاطبین واقعی و جدی رسانه‌ملی فراموش بشوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.