خطری به نام عوام‌زدگی

باید توجه داشت که فضای مجازی مانند یک تیغ دو لبه است، یک لبه آن دسترسی سریع به اطلاعات و ارتباطات موثر در همه زمینه‌ها است و سوی دیگر این تیغ آسیب‌های بی‌شماری در حوزه‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی، سبک زندگی و فرهنگ عمومی نهفته است.

در این شرایط اینکه یک روزنامه نگار در قالب عوام قرار بگیرد،هیجان زده و پوپولیستی نظری را در مورد اخبار و شایعات ارائه دهد نه تنها درست نیست بلکه عوام زدگی او را نشان می‌دهد. او باید تمامی تلاش خود را به خرج بدهد و اطلاعات لازم را در خبرمربوطه پیدا کند تا در دام شایعات فضای مجازی نیفتد. در حرفه خبرنگاری علاوه بر لزوم دانش و تجربه، عواملی چون وجود یک رسانه مکتوب یا مجازی به معنای واقعی با اهدافی چون کمک به تنویر افکار عمومی و پاسخ به نیازهای اطلاعاتی مخاطبان متعدد با سلیقه‌های گوناگون، زاویه دید، لزوم ارتباط با منابع خبری، مرجعیت و سندیت، انعکاس درست و سریع وقایع نقش مهمی دارند.

بنابراین داشتن سواد رسانه‌ای ایجاب می‌کند تا یک فعال رسانه‌ای درخصوص هر خبر یا شایعه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی انتشار می‌یابد. به دنبال کشف عوامل و عناصر آن خبر و شایعه باشد و ارزش‌های آن را بررسی کند. به عبارت دیگر باید خیلی عمیق تر به مسائل توجه کند تا دچار اشتباه نشود چون مردم خطای روشنفکران و روزنامه نگاران را نمی‌پذیرند. درحال حاضر فضای مجازی پر از اخباری است که باید با دقت به آنها توجه شود و فعالان این حوزه نباید خود را در حد یک کاربر شبکه اجتماعی که تخصص روزنامه نگاری را ندارد پایین بیاورند.