طرح احداث فراگیر پالایشی سیراف از سوی وزارت نفت و با مشارکت بخش خصوصی در سال ۱۳۹۳ با هدف جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده، معرفی شد .بر این اساس مقرر شد این طرح در قالب هشت پالایشگاه میعانات گازی مستقل هر یک به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز به همراه تأسیسات یوتیلیتی، پشتیبان و واحدهای فرآیندی مشترک در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی (سایت پارس ۲) راه­ اندازی شود.

در همان سال وزارت نفت از سرمایه­ گذاران بخش خصوصی که دارای توانایی فنی و مالی لازم بودند، طی فراخوانی برای مشارکت در این طرح دعوت کرد.

 

جذب سرمایه سه میلیارد دلاری

 

حدود یک سال بعد از معرفی طرح اعلام شد ایران قصد دارد با جذب سه میلیارد دلار سرمایه برای طرح فراگیر پالایشی سیراف، در بازار فرآورده های نفتی آسیا فعالتر شود .علیرضا صادق آبادی، مدیر عامل وقت شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف، اعلام کرد: این مجموعه پالایشی تلاش می کند ۸۰ درصد هزینه پروژه را با جذب سرمایه های خارجی تأمین کند.

به گفته وی، این شرکت برای جذب سرمایه گذاران و شریکان احتمالی، در دو تا سه ماه آینده یک مناقصه برگزار می‌کند .شرکتهای چینی و ژاپنی برای حضور در این پروژه ابراز تمایل کرده‌اند .این مجموعه در سه سال آینده تولید خود را آغاز می کند و در چهار سال آینده به حداکثر تولید خود می رسد.در میان کشورهای آسیایی، ژاپن و کره جنوبی بیشترین تمایل را برای سرمایه گذاری در این پروژه نشان داده اند.

صادق آبادی همچنین در ۱۴تیرماه ۱۳۹۵ با بیان این که تاکنون سه قطعه از زمین‌های این طرح تحویل مالکان شده است، گفت: تا پایان هفته چهار قطعه زمین به مالکان پالایشگاه‌های هشتگانه تحویل می‌شود .از هفته گذشته تاکنون زمین پالایشگاه‌های ششم، هفتم و هشتم به مالکان تحویل داده شده است.به گفته مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف، زمین پالایشگاه شماره سه تا پایان هفته به مالک تحویل داده خواهد شد.واگذاری زمین چهار پالایشگاه باقیمانده تا ۲ هفته آینده یعنی تا پایان تیرماه انجام خواهد شد.

مذاکره با بیمه‌های برتر دنیا برای تامین مالی پروژه پالایشگاه سیراف

در ابتدای دی ماه همان سال مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف با اشاره به نیاز طرح پالایشگاه سیراف به سه میلیارد دلار سرمایه، به ایسنا گفت: از آن‌جایی که تامین سه میلیارد دلار ـ حدودا معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان ـ از منابع بانک‌های داخلی امکان‌پذیر نیست و تامین منابع ریالی فقط در قالب وام های کوتاه‌مدت و با نرخ بهره بالاتر از نرخ بازگشت داخلی طرح امکان پذیر است، بنابراین ناگزیر به تامین منابع مالی از بانک ها و اعتباردهندگان خارجی شدیم.

 

وی با تاکید بر اینکه طرح مذکور با ارزش تقریبی سه میلیارد دلار به عنوان بزرگترین مجموعه پالایشی میعانات گازی دنیا شناخته می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر عمده کارهای توسعه‌ای طرح شامل عملیات تحکیم، آماده سازی زمین هشت پالایشگاه، تأسیسات یوتیلیتی و همچنین انجام کار مطالعات امکان‌سنجی، طراحی مفهومی (Conceptual Design) و طراحی پایه (Basic Design) توسط مشارکت شرکتهای EIED و TOYO ژاپن به همراه اخذ لیسانس‌های مورد نیاز برای محصولات با استانداردEuro ۵ از شرکت‌های KT ایتالیا، Axens فرانسه و Haldor Topsoe دانمارک در خرداد ماه سالجاری پایان یافته و همه مجوزهای قانونی مورد نیاز جهت اجرای طرح نیز گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیرپالایشی سیراف در ادامه درمورد خوراک و محصولات این پالایشگاه‌ها توضیح داد: خوراک این پالایشگاه‌ها از میعانات گازی تولیدی در فازهای واقع در سایت دو پارس‌جنوبی تأمین می شود و حدود ۶۳ درصد از محصولات تولیدی این پالایشگاه ها نفتا خواهد بود که میتواند موتور محرک صنعت پتروشیمی کشور باشد   .

وی با اشاره به نیاز طرح پالایشگاه سیراف به سه میلیارد دلار سرمایه، اظهار کرد:از انجایی که تامین سه میلیارد دلار حدودا معادل دوازده هزار میلیارد تومان از منابع بانک های داخلی امکان پذیر نیست و تامین منابع ریالی فقط در قالب وام های کوتاه مدت و با نرخ بهره بالا تَر از نرخ بازگشت داخلی طرح امکان پذیر است، بنابر این ناگزیر به تامین منابع مالی از بانک ها و اعتباردهندگان خارجی شدیم. با توجه به تمامی جوانب که شامل درجه ریسک کشور، اعتبار مالکین پالایشگاه ها، میزان وام مورد نیاز و دوره بازپرداخت مورد نیاز می شود، بهترین ساختار تامین منابع مالی خارجی، تامین مالی ساختار یافته از نوع اعتبار بانک خریدار است. بنابر این در طرف خارجی نیاز به مذاکره با اکسپورتر، کردیتور و شرکت بیمه و در طرف داخلی نیاز به مذاکره با بانک وام گیرنده و گارانتور است، به عبارت دیگر بیش از شش قرارداد بین طرف های درگیر در فاینانس ساختار یافته باید مذاکره و نافذ شود.

تاخیری در اتمام پروژه سیراف رخ نداده است

صادق آبادی همچنین در نشست خبری خود در اواخر سال ۱۳۹۶، به عنوان مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز در مورد پروژه سیراف نیز توضیح داد: اکنون این پروژه به مرحله HEAD OF AGREEMENT رسیده است. تامین مالی و تضمین مالی نیز از سوی بخش خصوصی تصمیم‌گیری می‌شود.

همچنین بیژن زنگنه، وزیر نفت در آخرین نشست خبری خود با اشاره به پروژه سیراف اظهار کرد: این پروژه نیمه تمام است اما در اتمام آن تاخیری رخ نداده است. از هشت پالایشگاه، هفت پالایشگاه آماده هستند که از خطوط اعتباری خارجی استفاده کنند. این کار طولانی است و حداکثر دو ساله به نتیجه می‌رسد.

ال‌سی چهار پالایشگاه نافذ شده است

پس از آن صادق آبادی در آخرین نشست خود نیز درمورد سیراف گفت صادق‌آبادی با اشاره به فرآیند تکمیل پالایشگاه سیراف، گفت: LC چهار پالایشگاه نافذ شده است و قرارداد برای یکی از پالایشگاه‌ها با یک شرکت چینی در حال مذاکره است. سه پالایشگاه دیگر هنوز قرارداد APC نافذ نشده است، اما کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی در حال مذاکره هستند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآروده های نفتی همچنین در گفت و گو با ایسنا در مورد میزان سرمایه گذاری چین توضیح داد: فاینانس های چین معمولا ۱۵ و ۸۵ درصد است. فاینانس صندوق توسعه نیز ۳۰ به ۷۰  نسبت آورده و فاینانس است. نحوه سرمایه گذاری در پالایشگاه مذکور هم به همین نحو است. مذاکرات سه پالایشگاه دیگر هنوز نهایی نشده است. سه شرکت ایرانی سازه، ناروان و ناموران پیمان کاران هستند.

به نظر می‌رسد پرونده تامین سرمایه سیراف از سوی خارجی‌ها بغا خروج ترامپ از برجام بسته شده و در حال حاضر گزینه صندوق توسعه ملی روی میز است البته یکی از پالایشگاه‌های سیراف توانسته از صندوق توسعه ملی تامین مالی کند. آنطور که صادق آبادی گفته قرار بود سایر پالایشگاه‌ها منابع خارجی جذب کنند اما ممکن است در شرایط کنونی این هدف‌ میسر نباشد و برای تکمیل سایر پالایشگاه‌ها از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.