نعمت الله اکبری در گفت‎‌و گو با ایسنا، در خصوص تاثیر نوسانات نرخ ارز و طلا بر بازار، اظهار کرد: بخش عمده ای از گرانی های موجود در بازار، کاذب است؛ به عنوان مثال اگر امروز مردم به سمت خرید ریگ بیابان هم بروند، ریگ هم گران خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت منابع لازم را برای تامین ارز نیازهای واقعی بازار فراهم کرده است، افزود: در حال حاضر واردات با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان انجام می شود و حتی دولت مبلغ ۱۰۰۰ یورو مورد نیاز مسافران را به ۵۰۰۰ یورو افزایش داده تا برای مخارج سفر خود دچار کمبود نشوند و براساس این سیاست ها به طور قطع بازار ارز در آینده به سمت متعادل تری پیش خواهد رفت.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان هم چنین در خصوص دلایل افزایش نرخ سکه در بازار، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ تقاضایی به غیر از تقاضای کاذب در بازار رخ نداده و متاسفانه اثر روانی این گرانی ها به نحوی است که با بالارفتن نرخ دلار و سکه همه قیمت کالاهای خود را افزایش می دهند در حالیکه هیچ اتفاق خاصی در کشور رخ نداده است.

وی افزود: هم اکنون هیچ نهاده و کالایی براساس مبادله ارزی آزاد در کشور فروخته نمی شود و دلیل افزایش قیمت ها این است که بخش های نظارتی کشور همچون تعزیرات حکومتی به تکالیف خود عمل نمی کنند.

اکبری با اشاره به افزایش نرخ خودرو در کشور، اظهار کرد: اگر مدعی هستیم که تمام قطعات خودرو در کشور بومی سازی شده، خودروساز نمی تواند به بهانه افزایش نرخ ارز، خودرو را گران کند، این در حالی است که خودروسازی داخل خصوصی نیست، بلکه خصولتی است.

وی با انتقاد از عملکرد تعزیرات حکومتی در شرایط کنونی موج گرانی در بازار، گفت: وظیفه تعزیرات حکومتی تنها این نیست که با سبزی فروش و یا میوه فروش برخورد کند، بلکه به عنوان یک نهاد نظارتی در شرایط فعلی باید وارد بازار شود و اجازه ندهد برخی بی دلیل موجب تشویق بازار و نگرانی مردم شوند.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه گرانی های فعلی در کشور بیشتر حالت روانی دارد، اظهار کرد: به عنوان مثال خانه ای که سه سال پیش ساخته شده است، با نرخ جدید ارز نبوده و در آن زمان قیمت ارز در کشور بسیار کمتر از امروز بوده است، بنابراین در شرایط فعلی دلالان و سفته بازان وارد میدان شده و موجب آشفتگی در بازارها شده اند.

وی با بیان اینکه بازنده نوسانات فعلی بازار، مردم خواهند بود، توصیه کرد: مردم در شرایط فعلی سراغ خرید خودرو، مسکن، دلار، سکه و ... نروند چراکه زیان فضای کاذب بازار به سمت مردمی می رود که قصد خرید سکه، خودرو و ... را دارند، بنابراین نباید در خریدهای خود تعجیل کنند و نگران افزایش بیش از اندازه قیمت ها باشند.

اکبری افزود: با توجه به اینکه خرید و فروش ارز خارج از سیستم بانکی قاچاق محسوب می شود و مردم به سمت بازار سکه هجوم آورده اند چرا که به راحتی خرید و فروش می شود، اما به احتمال زیاد، چند ماه دیگر مجبور خواهند شد که سکه های خود را ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان زیر قیمت بفروشند.

وی در خصوص تاثیر نوسانات نرخ ارز و طلا بر کاهش ارزش پول ملی، اظهار کرد: ارزش پول ملی تنها بر مبنای نرخ میانگین تورم و نه تورم نقطه به نقطه، کم یا زیاد می شود، به عنوان مثال اگر نرخ تورم ۲۰ درصد شود معادل آن نیز ارزش پول ملی کاهش می یابد، اما امروز تنها شاهد جو روانی در بازار هستیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان هم چنین پیرامون اثرات نوسانات لحظه ای بازار بر زندگی و معیشت مردم، گفت: به طور قطع مردم اثراث این نوسانات را به عینه لمس می کنند، چرا که برخی بی دلیل به سمت خرید ارز و یا سکه می روند هم چنین نا امیدی به شرایط اقتصادی کشور در آینده بدترین اثر نوسانات بازار بر زندگی مردم است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.