بهرام پارسایی در نطق میان دستور امروز ضمن تبریک ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: از ارتش جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنم چرا که آنها دائم در کنار ملت ایران هستند. امروز می‌خواهم از محنتی صحبت کنم که سال‌هاست گریبان‌گیر ملت ایران است. می‌خواهم از صنعت عقب مانده و ناتوان خودرو را که می‌توان به عنوان داعش آهنین و ارابه‌های مرگ از آن یاد کرد صحبت کنم.

وی در ادامه گفت: امروز هیچ توجیهی برای حمایت از صنعت خودرو وجود ندارد. امسال سال حمایت از کالای ایرانی است اما کالایی که کرامت انسانی را حفظ کند. جان ایرانی مهم‌تر از کالای ایرانی است. آمار فوت شدگان سال ۹۵ بر حسب نوع خودرو نشان می‌دهد که تلفات ناشی از پراید در راس و بعد از آن پژو و سمند و وانت پیکان قرار می‌گیرند، در سال ۹۶ نیز این آمار ادامه دارد.می‌خواهم از صنعت عقب مانده و ناتوان خودرو را که می‌توان به عنوان داعش آهنین و ارابه‌های مرگ از آن یاد کرد صحبت کنم. صنعت خودرو یا شبه مافیاست و یا مافیاست.

پارسایی افزود: آمار تلفات ۱۰ سال در تصادفات جاده‌ای ۲۴۱ هزار و ۲۳۶ نفر است یعنی به ازای ایجاد هر شغل یک کشته، ۱۰ مصدوم، دو زن سرپرست خانوار و دو کودک یتیم داشته‌ایم. آیا ما برای اشتغالزایی باید با مردم بجنگیم؟ آیا این کالای ایرانی افتخار ایرانی است؟ هر ساله تعدادی از خانواده‌ها دچار مصیبت تصادفات جاده‌ای شده و ناامن بودن خودروها جان آنها را می‌گیرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس بیان کرد: در کجای دنیا چنین چیزی اتفاق می‌افتد؟ اگر در دنیا یک خودرو باعث مرگ پنج نفر شود آن کمپانی خودروهای خود را از سراسر جهان جمع‌آوری می‌کند. تفاوت ایمنی خودروهای داخلی با خودروهای خارجی از زمین تا آسمان است. خودروی بنز پلیس به دلیل داشتن ایمنی جان پلیس را نجات می‌دهد ولی خودروهای ناامن جان ملت را می‌گیرند.

پارسایی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بر مرغوبیت تولید کالای داخلی تاکید دارند. تاکید ایشان در مرغوبیت بیشتر از خود کالای ایرانی است. در مقدمه قانون اساسی ما مشاهده می‌کنیم که اقتصاد وسیله است نه هدف. در تحکیم بنیادهای اقتصادی اصل، رفع نیازهای انسان در جریان رشد و تکامل اوست، نه تمرکز بر روی ثروت‌یابی و سودجویی. امروز یک قاضی با شرافت دیوان عالی اداری رای داده تا تعرفه به سال قبل برگردد اما اجرا نمی‌شود. چه قدرتی پشت این صنعت است که جلوی اجرای رای دیوان عالی اداری را می‌گیرد؟

وی تصریح کرد: صنعت خودرو جز سودجویی چه دارد؟ چه خودرویی که تولید داخل باشد و چه خودرویی که با رانت‌های وارداتی باشد. در سال گذشته به واسطه ایجاد یک انحصار در یک شب میلیاردها پول وارد جیب سودجویان شد. می‌گویند تعرفه واردات خودرو ۵۵ درصد است. آمارها نشان می‌دهد که تعرفه‌ها با قیمت خود خودرو تفاوت زیادی دارد و حتی می‌توان گفت این تعرفه‌ها جریمه ملت است. یا ملت محکوم به استفاده از خودروی بی‌کیفیت هستند و یا باید جریمه استفاده از خودروهای خارجی را با پرداخت تعرفه‌های بالا بپردازند. در کجای دنیا چنین اتفاقی را ما می‌بینیم؟

پارسایی ادامه داد: آیا کرامت ملت ما از کرامت دیگر ملت‌ها پایین‌تر است؟ در کشورهای همسایه جنگ زده و کشورهای جهان اول چنین وضعیتی مشاهده نمی‌شود. من با اطمینان می‌گویم که صنعت خودرو یا شبه مافیاست و یا مافیاست. رییس‌جمهور دولت قبل قدرت اینکه جلوی افزایش قیمت خودرو را بگیرد، نداشت. امروز یک قاضی با شرافت دیوان عالی اداری رای داده تا تعرفه به سال قبل برگردد اما اجرا نمی‌شود. چه قدرتی پشت این صنعت است که جلوی اجرای رای دیوان عالی اداری را می‌گیرد؟

وی در پایان گفت:‌ مگر مجلس ناظر بر اجرای قانون اساسی نیست؟ این چه نظارتی است که قانون شکسته می‌شود. این چه نظارتی است که به واسطه سودجویی افراد خاص قانون شکسته می‌شود. بدهی شرکت ایران خودرو ۲۹ میلیارد هزار تومان است. تا کی باید با مردم سر ناسازگاری داشته باشیم؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.